Hvilket kort?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Ferdis, 24. febr 2018.

Tags:
  1. Ferdis

    Ferdis Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Hvilket kort skal jeg velge mellom Sas MasterCard premium og Sas Amex Platinum?

    Jeg har 20-30 flyreiser i året.
    Familie med en god del handling (dagligvarer).

    På forhånd takk for svar og tips
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,763
    Likes mottatt:
    57,033
    Bonuspoeng:
    293
    Begge :cool:

    Amex der hvor de tar det, så får man CT i løpet av året.

    SAS MC alle andre steder. Husk å bruke det minst en gang i måneden, så får du 1000 basispoeng mot status. På den måten trenger du bare 33000 poeng i året for å få EBG.
     
    Ferdis liker dette
  3. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer jo helt an på reisemønster og behov (og "behov")...
    Amex er jo gull mtp. poengopptjening og CT som gir halv pris på bonusreiser med hele star alliance.
    SAS mastercard premium har jo sin styrke ved å lettere nå status, samt billigere bonusreiser med SAS på biz ved en viss poengopptjening pr. år. Men hvis man ikke får utnyttet dette (f eks. uansett langt unna å nå EBG, eller ønsker å bruke bonuspoeng på reiser til andre steder hvor SAS har rimelig tilgjengelighet på biz-billetter), må det vel være bedre å ha Amex+vanlig DNB mastercard med opptjening eller Shell mastercard?
     
    Ferdis and Xflipper like this.
  4. trdmagnus

    trdmagnus Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hei. Kaster meg inn i denne diskusjonen. Har prøvd å finne info ang tilleggskort for AMEX SAS Platinum. Er det noen som vet om det er mulig?
     
  5. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    1,335
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har forespurt DNB om dette tidligere og fått beskjed om at det ikke eksisterer.
     
  6. LaJa

    LaJa Medlem

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Har også fått nei til det. Om noen har fått så skriv gjerne om hvordan dere har fått det til. Tvillingkort hadde vært gull!
     
  7. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Begge. Skal du bruke kredittkortene til reiseforsikring når du bestiller fly billett, er valget enkelt. SAS Amex platinum som har vesentlig bedre dekning enn SAS Mastercard premium.
     
    Ferdis liker dette
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg regnet nokså nøye på dette, og kom til slutt frem til at det i vår husholdning ikke lønnet seg med SAS MC. Vi har 2 x Amex Platinum, så EB-poengene våre går stort sett med til to årlige CT-reiser utaskjærs. Selv om vi flyr SAS, så er CT en bedre deal enn Biz for Go - forutsatt, naturligvis, at man ikke flyr mer enn et par bonusturer i året. Hvis man flyr flere, så vil jeg si at SAS MC gir god mening.

    Når det gjelder de 12 000 poengene opp mot status, så er disse av forsvinnende liten betydning for meg, som takket være SAS' rause uttelling på nordiske reiser har oppnådd status på segmenter lenge, lenge før jeg har nådd status på poeng. I ytterste konsekvens ville jeg etter 45 nordiske segmenter ikke ha mer enn 14 040 poeng, og da spiller de 12 000 poengene forsvinnende liten rolle fra eller til.

    Så nytten av SAS MC kommer helt an på reisemønster. Hvis du reiser flere bonusturer i året enn det én eller to CT'er kan gi, oppnår status på poeng, og generelt har en massiv omsetning av EB-poeng, så vil jeg tro SAS MC betaler seg. Hvis ikke, så sverger jeg til Amex - ikke minst også pga. en substansielt bedre reiseforsikring.
     
    SAJblue and jgroneng like this.
  9. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,667
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Men nå har vel de aller fleste her inne en helårs reiseforsikring vel fra f. eks Europeiske enten privat eller gjennom jobb? I tillegg vil en helårs reiseforsikring gjelde hver dag også til og fra jobb. For min del hadde jeg ikke turt å stole på reiseforsikring gjennom kredittkortet med alle unntakene der bl. a at minst halvparten av reisen må være betalt med kredittkortet. Det er vel ikke alltid lett å bevise.
     
  10. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,385
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    183
    I verste fall (45 reiser med Widerøe i eco) sit ein igjen med 4500 poeng. Då trengs det altso 450 flights for å kvalifisere på poeng. :D
     
    Misterix and jgroneng like this.
  11. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Forsikring med vilkår er et område de fleste setter seg lite inn i. At du ikke stoler på reiseforsikring når en har betalt reisen gjennom kredittkort må bero på lite kunnskap om hva reiseforsikring dekker hvis uhellet er ute. Europeiske reiseforsikring er eiet av IF forsikring og kun kunder av IF forsikring eller firmaavtale er forsikret der. Selv har jeg brukt kredittkortet til og dekke skade under reise, også på leiebil. Kanskje overaskende på de fleste at skade på leiebil ikke dekkes på alle reiseforsikringer, eller kredittkort. Når SAS Mastercard premium kom på markedet, dekket de heller ikke skade på leiebil. (SAS Amex platinum dekker egenandel ved skade på leiebil). Min erfaring at reiseforsikring gjennom kredittkort fungerer godt. Mitt tips er og bruke tid og sette seg inn i vilkårene på hva kredittkort/reiseforsikring dekker.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Har aldri blitt utfordret på å bevise de 50%. Men nå er det sjelden, og for småbeløp jeg har søkt erstatning.
     
  13. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har ca samme reisemønster som deg, og eg har i dag både SAS Mastercard Premium og SAS Amex plat, samt at eg har fått meg Shell MC med trumf.

    Eg bruker i tillegg korta mine i eigen bedrift noko som dreg opp bruken.

    SAS MC Prem har eg for fly premium og for 12000 grunnpoeng(som får meg opp til EBD no), og det kan brukes til alt. Også bra kampanjer i blant(Drog inn 10000 poeng på SAS salet i januar, med 75 poeng per 100 lapp) Dette kortet kan også brukes så og si overalt.
    AMEX har eg for CT, for opptjening i Norgesgruppen butikker, og for generelt reisekort(best forsikring for å ha dobbelt forsikring), for leiebilfordeler(upgrade på AVIS og Hertz)
    Shell MC har eg for å makse ut PAYR opptjening rett og slett, etter at DnB slutta med dette. (og det er gratis)

    I tillegg har eg alt for mange andre kort som eg ikkje bruker, men som er kjekke å ha på enkelte kampanjer. Norwegian 20% på flex, også videre.
     
    Ferdis liker dette

Del denne siden