Hvor drar du når du kjeder deg og har vært overalt

Tråd i 'Reisemål' startet av SASlovah4evah, 16. jan 2014.

  1. En nattes-tanke etter å ha lest gjennom tråden; jeg håper at tråden ikke utelukkende leses som en slags bigotry-aktig greie hvor man "hater xxx yyy zzz" og derfor ikke vil dra dit (ala: "æsj rumenere"), og at det heller ikke utelukkende handler om prinsipp (type: Saudi Arabia steiner kvinner som er voldtatt og Nord Korea som er forkvaklet). Eller forsåvidt en tredje mulighet "dit går det ikke å reise" (Yemen).

    Det går an å si "jeg vil aldri dra til et land" fordi man rett og slett ikke har noen interesse av å dra dit, uten at det må være hat, prinsipp eller fordommer. Bare at man er relativt sikker på at "dit, dit kommer jeg rett og slett aldri til å dra". Litt sånn har jeg det med f.eks Thailand/Sør-Øst Asia. Det er egentlig ikke noen spesiell unik grunn (selv om jeg kan oppgi flere om jeg blir spurt), så er det i bunn og grunn bare et område som er revnende uinteressant for meg.
     
    mathiasfe liker dette
  2. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Hva var det med "Selv står jeg nok over", som du ikke forsto? Du har skrevet 19 innlegg på dette forumet, og er allerede selvutnevnt OT-sheriff? Hjælpe meg...
     
    tommy777 liker dette
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,105
    Likes mottatt:
    9,185
    Bonuspoeng:
    183
    Såvidt jeg skjønner har du feiltoket, da det for meg synes som dere er helt enige, og han har heller ikke nevnt at du er OT.
     
    Sindre and OysteinD like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Selvfølgelig kan du det. Alle har sine preferanser og følelser. Men det blir som når ungene ved middagsbordet sier "vil ikke ha!", uten å ha smakt på maten.

    I mine øyne får du mer forståelse, respekt og tillit dersom du tar den holdningen etter at du har besøkt et land.

    [​IMG]
     
    tommy777 and milehigh like this.
  5. Skjønner ikke hva det har med "forståelse" eller "respekt" å bare ikke ha interesse av å besøke et land. For meg virker det litt som at man skal sitte og gosse seg over at man selv er så himla "åpen og forståelsesfull" at "ingen steder er avskrevet, verden er åpen og alle er elsket!". Ca noe sånn som man kunne skrevet på en instagramprofil-beskrivelse altså :p Det må være lov å være uinteressert, samtidig som man både respekterer og forstår og legger seg på rygg og synes landet er helt uovertruffent --- hvordan man nå enn har lyst å forklare det eller ytre det. Jeg trenger bare ikke besøke stedet.

    Et annet eksempel er at jeg er uinteressert i å kjøpe en samsungtelefon samtidig som jeg både har respekt for folk med samsungtelefon, de som har laget den og hele landet som fant opp telefonen for den saks skyld. Jeg har til og med forståelse for hvorfor noen har lyst å ha en, og hvorfor noen har bruk for den - noen sogar ha en samsungtelefon for arbeid eller liknende. Null problem. Men jeg må hverken prøve den eller kjøpe den for å si at jeg ikke har noen interesse for den. Forstår også at menn f.eks sir "jeg har ingen interesse i å forsøke meg på å strikke en genser", de er ikke respektløs. Det er ok. Vi har alle forskjellige interesser.
     
    Icarus liker dette
  6. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Eller kvinner, for den saks skyld. :)
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for sist. Hyggelig å se deg
     
    Brunello liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
  9. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Risk summary fra International SOS for business travel i Sør-Sudan, i tilfelle noen lurte. Et par hakk mer risky enn Grønnland.

    The overall risk to business travellers in South Sudan is EXTREME, particularly in areas outside Juba, where the current travel risks are still rated as HIGH. The security situation faces further deterioration in the wake of recent political developments and the apparent splintering of the main rebel faction. Unlike during the outbreak of civil conflict in December 2013, when the theater of war was primarily centered on the northern states, alliances formed over the past year have increased the likelihood of clashes occurring in much of the country. The potential for widespread conflict is the main reason behind the EXTREME risk rating for areas outside of Juba.

    Violent crime and theft risks had worsened during the civil conflict of 2013-2015, and levels remain elevated despite the signing of a peace agreement in August 2015. Outside urban areas, bandits and insurgent groups often operate on main roads, making overland travel hazardous. Fighting between government and rebel forces, other factional clashes and communal/pastoral violence all pose credible incidental threats to travellers in rural areas. Ethnic tensions regularly involve gratuitous violence.

    There are few paved roads in South Sudan, and roads outside major towns are often in poor condition. Seasonal rains make rural areas difficult to access and driving hazardous. Airstrips can also be closed for days at a time due to heavy rains and waterlogged landing strips between April and November each year. There is also a risk from landmines and unexploded ordnance (UXO) across former conflict sites.
     
    Edvard liker dette
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,105
    Likes mottatt:
    9,185
    Bonuspoeng:
    183
    Det var det med erten i nesa da! Fikk idag snapchat fra en norsk kompis og bildet viser visum til Sør Sudan. Neste bilde på storyen viser en enveis til Juba.
     
    OysteinD, Henrik and Edvard like this.
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,241
    Likes mottatt:
    8,627
    Bonuspoeng:
    183
    milehigh and Edvard like this.
  12. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    kiev liker dette
  13. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,836
    Likes mottatt:
    10,814
    Bonuspoeng:
    183
    Thailand og Bali er to av veldig få plasser jeg ikke har et ønske om å besøke. Mye på grunn av den ekstreme turismen der (jada, vet at det finnes plasser uten så mye turister begge steder).

    En venn av meg fra Canada var på Bali tidligere i år og spurte om jeg hadde vært der før han dro. Jeg sa at det ikke fristet fordi det er alt for mange nordmenn som drar dit. Når han kom fram til Bali og satt og ventet på flyplassen sendte han meg dette bildet:
    19359237_10158915456775581_626667757_o.jpg

    Men jeg skal aldri si aldri.
     
    Edvard liker dette
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Var tilfeldigvis på NHH på mandag da nye studenter startet. Lakksko mandatory.

    Har også møtt på folk på vei opp Ulriken i pensko
    Romania er et nydelig land.
     
    tommy777 and milehigh like this.
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde en dialog med James fra Untamed Borders og som nevnt er det vanskelig/dumt å besøke Yemen i disse dager. (Den eneste versjonen jeg har hørt om, er å ta en kort tur over grensen fra Oman).

    For those interested:
    A quick outline of travel to Socotra below.

    You cannot get tourist visas in advance for Yemen.
    We can arrange travel in Socotra including visas on arrival though.

    HOWEVER there are no commercial flights to Socotra that do not pass through the Yemani mainland so getting there is a massive headache.

    A number of companies and organisations have tried and failed to arrange charter flights to Socotra in the last 12 months. This is basically because the Saudis, who control Yemeni airspace will not let anyone fly there, who are not Yemeni and the Yemeni airlines are not interested in charters right now.

    There is a company based in Abu Dhabi running humanitarian flights to Socotra and through certain channels we had guests use this service earlier this year for a trip to Socotra. However, this option is no longer available.

    In short, if you can somehow get yourself to Socotra we can guide but currently this is not possible...or at least not easy.

    I hope that gives a little bit of background into travel to Socotra right now. I attach the itinerary with costs that we worked from when we had out guests visit previously.

    PDF link
     
    milehigh liker dette
  16. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,280
    Likes mottatt:
    4,632
    Bonuspoeng:
    113
    Klesdrakt eller ulvebørsa?
     
  17. Mar74

    Mar74 Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Langt nede på lista mi er Somalia, Syria, Israel og Kongo
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 11. april 2020
  19. Der har du derimot et sted jeg gjerne skulle besøkt :)
    Mannen min besøkte nylig Clyde River, også i Nunavut. Endog en mer autentisk bosetning med "native americans" / inuitter som faste innbyggere. Spesielt landskap og spesielle folk som bor der :)

    [​IMG]
     
    Edvard and watchaddicted like this.
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Dette stedet er vel kun for militæret ?
     

Del denne siden