Hvor er det best å bo i en 6 måneders periode?

Tråd i 'Reisemål' startet av Kaffen, 01. sept 2022.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    I november så rømmer jeg landet for vinteren og kommer først hjem i slutten av april igjen og i den sammenheng har jeg noen kriterier på hvordan jeg skal vurdere det beste stedet i verden å bo for meg, så her kommer de:

    1. Det bør være ett billig land å leve i.
    2. Visumreglene bør være såpass at en på en eller annen måte kan trikse seg til 6 måneders opphold.
    3. Stedet bør ha en dagtemperatur på ca 24 grader og ca 18 grader om dagen hvis mulig.
    4. Stedet bør ha god fleksibilitet i forhold til hva en kan fylle dagene med.
    5. Det bør også være ett sted der en lett kan bli kjent med folk som bor der over lengre tid.

    Hvilket sted er det dere vet som passer disse kriteriene best i verden? :)
     
    Last edited: 03. sept 2022
    mariusberg89, ina and travelislife like this.
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,638
    Bonuspoeng:
    183
    Så stabil temperatur over en 6-månedersperiode er krevende, da utelukker du i praksis steder med sesongvariasjoner.
    Har du et intervall med akseptabel temperatur tatt i betraktning sesong?

    Noen krav om tidssone og avvik fra sentraleuropeisk, eller skal du ikke jobbe/kun jobbe lokalt/har ikke avhengighet av kolleger som jobber normale tider i Norge?
     
    ina liker dette
  3. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Stabil temperatur finner du stort sett rundt ekvatoren, med justering opp fra havnivå kan du justere temperaturen ned.
     
    tobeornot999, ina and Kaffen like this.
  4. CLT

    CLT Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    146
    Bonuspoeng:
    28
    Når det gjelder været kan du prøve ClimateFinder.com. Gå til advanced search, legg inn temperaturer, og huk av for måneder.
     
    ina and watchaddicted like this.
  5. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,968
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker bare på då de typiske "digital nomad" stedene.
    - Chang Mai Thailand(maks 60 dagers opphold)
    - Sørlige deler av Portugal
    - Costa rica.

    På sistnevnet har jeg gjort null reserach, men Portugal var mitt mål en lang periode.
    Costa rica ser ut til og være " det nye kule"
     
    tobeornot999, ina and travelislife like this.
  6. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke uventet så vil jeg svare den spanske solkysten eller øyene utenfor Spania da jeg kjenner området til en viss grad. Jeg trives godt og synes temperaturen er OK. Det vil nok være litt i kjøligste laget i des-jan med temperaturer mellom 16 og 20 grader på dagtid og 12-14 på natt, men noe bedre enn Norge er det jo. Infrastrukturen er topp, veiene gode, alle snakker engelsk omtrent (service bransjen), kort vei til Norge og bør være overkommelig å bli kjent med folk, dog ikke super enkelt som i Asia der folk er litt mer interesserte. Prisnivået er vel 50% av Norge veldig grovt regnet. Det er mitt tips, men kan være det akkurat kommer litt utenfor det du hadde sett for deg. Jeg hadde også vurdert deler av Asia, men usikker på hvilken plass.
     
    Kaffen, ina and Insomnia4u like this.
  7. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    2,976
    Bonuspoeng:
    93
    Kanariøyene tilfredsstiller vel kravene til temperaturer basert på de oppholdene vi har hatt der gjennom året. I løpet av 6 måneder er det dog ikke usannsynlig at man kommer til det punktet at man har opplevet "alt" som kan oppleves med mindre man finner seg en hobby som surfing, sykling, paragliding eller bar-2-bar.
     
    ina liker dette
  8. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Har hørt at Thailand skal utvide Visa Exemption fra 30+30 til 45+45 fra oktober. Tenker meg også noen måneders tur fra November.
     
    tobeornot999 and oddA like this.
  9. Figaro

    Figaro Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Anbefaler Filippinene!
    1. Det bør være ett billig land å leve i.
    Billig!
    2. Visumreglene bør være såpass at en på en eller annen måte kan trikse seg til 6 måneders opphold.
    Hvis du vet du kommer til å være der i typ ca 6mnd kan du søke på forhånd, eller så kan du også utvide visumet ditt.
    https://immigration.gov.ph/faqs/extensionofstay
    https://www.philembassy.no/consular-services/visa
    3. Stedet bør ha en dagtemperatur på ca 24 grader og ca 16 grader om dagen hvis mulig.
    På "vinteren" kan temp komme ned i 20grader, dette ser du ved at de kler på seg boblejakker. Eller så ca 28grader og fuktig luft.
    4. Stedet bør ha god fleksibilitet i forhold til hva en kan fylle dagene med.
    Siargao: Surfing, festing, drikke øl ved stranda, daytrips på motorsykkel rundt øya.
    Subic Bay: Chill plass, vannaktiviteter, rid på hest, zafari.
    Cebu: Bedre by enn Manila hvis du vil bo i by. Lett og komme seg seg til natur og fossefall, strand etc.
    Jeg ville sjekket ut et sted og bli der en stund. Går du lei så reiser du til ett annet sted. Anbefaler Siargao sterkt.
    5. Det bør også være ett sted der en lett kan bli kjent med folk som bor der over lengre tid.
    Anbefaler igjen Siargao, var der kun i en mnd første gangen jeg var der. Ble invitert på bryllup, dåp og bursdager etc. Positivt med Filippinene kontra eks. Thailand er at de snakker Engelsk som et av hovedspråkene. Alder spiller ingen rolle, 18-80+ Finnes en pensjonistbande der fra Europa, USA og Australia og ellers så er de innfødte der trivelige.
     
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Har kikket litt på Fillipinene, og ser at Baguio City er en God kandidat. Byen ligger 1500 meter over havet oppe i fjellene, og med det har ett nydelig klima Vagabond Dan med youtube kanalen Vagabond Awake gjorde meg oppmerksom på dette stedet. Billig er det også å være der, så dette stedet er definitivt på lista mi :)



    Baguio.jpg
     
    Last edited: 03. sept 2022
    Insomnia4u, Are, eventyrer and 2 others like this.
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for dette tipset om ClimateFinder, dette ledet meg til Dalat i Vietnam. Byen ligger oppe i høylandet på ca 1500 meters høyde over havet. Dette er også en nydelig plass, men dette stedet ryker nok ut av lista med mindre Vietnam åpner på 3 måneders turistvisum igjen, så hvis det skjer så putter jeg Dalat tilbake på lista mi siden det er billig å bo der i forhold til der jeg bor i Norge :)



    Klimaet er veldig bra for å bo over lengre tid, så veldig aktuelt sånn sett :cool:

    Dalat.jpg
     
    Last edited: 03. sept 2022
    EndreD and Are like this.
  12. Jeblin

    Jeblin EBD

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Hvis man er til det spanske er Medellín - City of eternal Spring - vel også en mulighed. Den ligger også i ca. 1500 meter, hvilket sikrer god temperatur året rundt - det regner en del, men kun i korte perioder ad gangen. Og så er der billigt - dog nok ikke helt ligeså billigt som i Asien.
    Man får automatisk 90 dages visum ved ankomst, som kan forlænges med 90 dage mere, dvs. 180 dage. Men dette er per kalenderår, så man kan faktisk være her i næsten et helt år hvis man ankommer i andet halvår.
    Glemte lige at nævne, at det jo er en stor digital nomad-by, så der er rigtig mange udlændinge, der bosætter sig her for længere perioder.
    Og hvis man vil ud af storbyen er der meget flot og grøn natur og små byer i regionen.
     
    EndreD, tobeornot999, Are and 3 others like this.
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Det høres helt sinnsykt ut, 180 dager pr Kalener-år, så i praksis ett år om du reiser på riktig tidspunkt :eek:... Det er noe jeg skal ta med meg :D



    Men som du ser så er klimaet der i grenseland varmt, og det er i feil tidssone i forhold til jobb, for det merket jeg da jeg var i Mexico for noen måneder siden i forbindelse med teams-møter på jobben min :oops:

    Meledlin.jpg
     
    tobeornot999 liker dette
  14. Jeblin

    Jeblin EBD

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, nogle dage er lidt varme - og pt. er der 7 timers tidsforskel; om vinteren 6 timer. Så det kræver, at man kan lægge sine møder om eftermiddagen dansk/norsk tid.
     
    ina liker dette
  15. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Kaffen and ina like this.
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Det er summen av dem som jobber som bestemmer dette, så blir de i samhold med dem i Asia blir enige om teamsmøte kl 09:00 Norsk tid som er kl 15:00 Thai tid, så er det ingenting jeg skulle sagt. Da blir det 03:00 Mexico tid for meg. Dette er en vanlig problemstilling for meg i Sør Amerika, men finner jeg den perfekte plass så kan jeg håndtere dette av og til så det er ikke utelukket som sådan.
     
    Last edited: 03. sept 2022
    Jeblin liker dette
  17. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Dette stedet kan en være lengre enn 60 dager, for det har jeg vært. Du booker en enveis billett til Thailand, med separat fullflex refunderbar billett ut av landet innen 30 dager. Når du har landet på rommet ditt i Thailand for kvelden, så kan du logge inn å kansellere billetten ut av Thailand og med det gå pengene på den billetten tilbake. Så innen det er gått 30 dager så kan du møte på emigrasjonskontoret og søke om en utvidelse på 30 dager, en rein formalitet også får du det. Når det er over så har du nådd de 60 dagene du peker til. Så hva gjør jeg da?....

    Jo, jeg reiser en rundreise i Laos på ett par uker, for når jeg først er ute av Thailand litt så kan jeg ta meg en ferie i ferien bare for å oppleve noe annet. I den forbindelse så søker jeg ett 60 dagers single entry turistvisum, og reiser inn i Thailand med dette over land. Så når de 60 dagene er brukt opp, så søker jeg 30 dager til og bruker dem opp. Da har jeg vært i Thailand i 150 dager.
     
    OyvindN, tobeornot999 and ina like this.
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Skrev ikke du i en annen post at du skulle pensjonere deg fra November av?
     
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, jeg hadde kapitulert i forhold til at jeg måtte si opp jobben, og hadde sendt oppsigelse, hvor jeg i oppsigelsen beskrev grunnen til hvorfor jeg sa opp jobben. Det viste seg da at fra å være vanskelige så ble sjefen på jobben plutselig veldig løsningsorientert i forhold til mitt problem. Det viste seg at når jeg satt hardt mot hardt, så gav sjefen etter kan en si, og da beholdt jeg jobben i stedet for :cool:
     
    Last edited: 03. sept 2022
    Nordlands, EndreD, Storbaba and 5 others like this.
  20. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Gratulerer :)
     
    Shyneno and ina like this.

Del denne siden