Hvor er det best å bo i en 6 måneders periode?

Tråd i 'Reisemål' startet av Kaffen, 01. sept 2022.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Den diskusjonen der er allerede tatt her inne på dette forumet i denne tråden. Sitat angående trygdetilhørighet: Det trygderettslige utgangspunktet er at en arbeidstaker tilhører Folketrygden når vedkommende arbeider i Norge og er ansatt hos en norsk arbeidsgiver. På det grunnlaget betaler arbeidsgiveren arbeidsgiveravgift, og den ansatte trygdeavgift. Det er imidlertid vesentlige avvik fra dette utgangspunktet.

Et vesentlig avvik finnes når det arbeides fra hjemmekontor i et annet EØS-land, og arbeidstiden fra hjemmekontoret utgjør 25 % eller mer av den ansattes samlede arbeidstid.

I jussens verden så snakkes det om vesentlig avvik og med det så siktes det til at du har jobbet mer enn 25 prosent i fra ett bestemt land. Dette er ei stygg felle en kan gå hvis en jobber fra ett annet Schengen land, så vær obs på denne. Det er derfor en bør ha en fartsgrense på 90 dager i ett annet Schengen land, så ikke tro du kan bo 183 dager på Kanariøyene og tro at det går bra, det gjør det ikke. Det som derimot er greit er å gjøre det fra ett annet land som ikke vil kreve skatt av deg, så med det så bærer en ens egen risiko i forhold til dette. Det er derfor jeg alltid anbefaler å ha juridisk veiledning innen 90 dager i ett bestemt land for å unngå denne fella.

Så i denne sammenheng kan jeg nevne en gylden kjøreregel i forhold til dette, og det er 90 dagers regelen i EU/EØS + US/Canada og NZ/Australia. Disse landene er ganske så risikable å være i mer enn 90 dager. Legg merke til spesialtilfellet Ungarn, de skatter deg fra første dag så ikke gå i den fella. I Latin Amerika så er det 183 dagers regelen pr kalender år som gjelder, mens andre land igjen har territorial skatt. Det er særlig de landene som har territorial skatt og resident skatt som er interessante. Denne sida det er lenket til blir oppdatert en gang i måneden, så husk det. Reglene kan endre seg men ikke fortere enn at du er trygg om du sjekker innom hver tredje måned :)

Last edited: 24. sept 2022
    milehigh and Insomnia4u like this.
  2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake til temaet på tråden, og med det Boquete Panama. Dette stedet ligger i 12-1800 meters høyde helt avhengig av hvor du bor i denne området. Dette er også ett sted med behagelig tropisk høylandsklima som kriteriene sikter til.

En annen faktor er nærmeste landegrense til Costa Rica er ti mil unna, og med det mindre enn to timers kjøring unna, og du trenger ikke å overnatte i Costa Rica for å gjøre ett borderrun og få 90 nye dager. Du kan også gjøre dette i evig tid da Panama foreløpig ikke har noen regler for dette, og de skatter heller ikke inntekten din :)

Boquete.jpg

Last edited: 09. sept 2022
    milehigh liker dette
  3. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Cuenca i Equador er også ett bra sted å bo, klimaet der er det mest stabile på kloden. Byen ligger rett under ekvator i 2400 meters høyde over havet og byen har mye å by på. Det er et stort internasjonalt miljø der med folk fra hele verden, og all handel går i Amerikanske Dollar. Det er også svært billig er og visumreglene er ganske så generøse i Equador, du kan bo der 180 dager pr kalenderår akkurat sånn som i Colombia :)

Quenca.jpg

Calling, snus_mumrikken and milehigh like this.
  4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg ser på hvor jeg skal bestemme meg for å oppholde meg lenge, så kan det være det er ei stund til jeg får bestemt meg hvor jeg vil slå meg ned, så kanskje jeg for fortsette å gjøre som denne fyren gjør. Det er jo også greit å reise rundt på turistvisum i forskjellige land innenfor de rammer de tillater. Prøvde jo Pokhara i Nepal denne vinteren som var, så fortsette med med litt under 90 dager i hvert land og sørge for at jeg kun er mer enn 90 dager i Norge og med det være innafor reglene for skattemessig bosatt i Norge etter 270/3 regelen :)

milehigh liker dette
  5. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,424
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig det er nevnt tidligere, men da var hvert fall slik tidligere at om man jobbet til sammen 12 mnd utenlands i løpet av tre år, men skattet til Norge så hadde man krav på å få tilbake kommuneskatten.
    Man trengte bare dokumentasjon fra arbeidsgiver på dette og så fikk man det tilbakebetalt fra Skatteetaten. For mange med utenlandstjeneste i Forsvaret (meg selv inkludert) så var dette en hyggelig bonus.
    Det er jo også en faktor å ta med regnestykket

Kaffen liker dette
  6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Et spennende og rimeligere alternativ i Thailand som nettopp er lansert er Long-Term Residence Visa (10 år) m/work permit for 8000 THB i året. Her er kriteriene: https://www.boi.go.th/upload/content/LTR.pdf

7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som det er noen endringer i Thailand i forhold til hvor lenge en kan reise dit uten å tukle med visum. Fra Oktober så vil Thailand gi 45 dager ved ankomst, med mulighet til å forlenge det med 30 dager ved ett ett av de forskjellige emigrasjons-kontorene i landet. Totalt blir det 75 dagers opphold uten visum.

Skal en være der lengre enn 75 dager i vinter, så anbefaler jeg å reise til ett av nabolandene og søke ett 60 dagers turist visum og bruke det, på toppen kan dette forlenges med 30 dager ekstra, altså 90 dager. Det betyr at en kan være der i 165 dager av ett kalender år om en gjør det riktig fra nå av :)

tobeornot999 liker dette
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for nyttig info, @Kaffen (formerly know as Laffen) :)

Jeg vurderer et lang-opphold i Asia på sen-vinteren, og dette var nyttig bakgrunn.

Har egentlig alltid trodd at en liten tur til et naboland var eneste mulighet, men nå kan man jo faktisk være 2,5 mnd uten å stresse med utreise/innreise igjen.

ina, milehigh and Maggie like this.
  9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Hva, har noen skiftet nikket mitt? :confused::eek:

Uansett, hvis du skal være der i 2,5 mnd, eller 75 Døgn så er denne forsikringen nesten skreddersydd for ei slik reise, for ellers kan en jo etter dette oppholdet signere denne forsikringen fra det 75 døgnet, de tre siste månedene i Thailand slik at du aldri er i utlandet uten å ha dekning :)

Last edited: 24. sept 2022
    ina and tobeornot999 like this.
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    :D:eek::D

Maggie liker dette
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Safety Wing var en spennende ny bekjentskap :)

Skal se nærmere på den, i flere sammenhenger enn akkurat den turen vi snakket om i denne tråden.

12. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Har merket at folk snakker om "onward ticket" for å slippe inn i Thailand når en er på en lengre tur, så da kan jeg jo nevne mitt triks for å sikre dette:

1. Logg inn på SAS-Eurobonus og book en billett ut av Thailand innen 30 døgn ut av landet.

2. Print ut billetten og legg den i ei mappe sammen med de andre dokumentene du trenger.

3. Vis den ved ankomst, og se at du blir stemplet inn i landet.

4. Siste trinn, er at du logger deg på SAS-Eurobonus også kansellerer du billetten og få alt tilbake, både poeng og skatter.

Velkommen inn i Thailand, eller det landet du skal til i grunn :)

eventyrer liker dette
  13. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,510
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen bra forsikring for de fra 70 år og oppover?
    Ser ikke ut som SafetyWing dekker for eldre over 70 år.

14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er ett alternativ for eldre

Øvre aldersgrense er 99 år, eller pr dags dato, du må være født etter 01.01.1923 for å signere, men du kan signere dato etter du fyller 100 år også, så om du planlegger ei reise til Thailand for å feire 110 års dagen din, så bør du signere denne forsikringen mer enn 10 år i forveien, men du er forsikret da, så det er en løsning for så å si alle da :)

Last edited: 12. okt 2022
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var i Da Lat i Vietnam forrige vinter, og jeg fikk smaken for mer når det gjelder hillstations i tropene, superbillig å bo der, fredelig, masse fine kafeer osv, fant ett par kafeer jeg likte svært godt. Niki presenterer stedet ganske godt her :)

Akkurat nå så kikker jeg på ett annet sted på Sri Lanka, Nuwara Eliya ligger på 1900 meters høyde over havet oppe i fjellene på Sri Lanka, og det er ett sted som ser veldig behagelig å bo.

Det blir som å bo i ett evig sommerslig england, klimaet som dere ser er helt perfekt året rundt, men 18 - 23 grader om dagen året rundt, mens det ligger på 8 - 14 grader om natta året rundt. En liten ovn med termostat på inni leiligheten er grei å ha for de kaldeste nettene i året da :)

Sri Lanka.jpg

geddi and NoLimit like this.
  16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Her går Vagabond Dan igjennom Camerom Highlands i Malaysia, for min del så var plassen i det minste laget, så foreløping ligger Da Lat og Baguio City bedre ann enn dette stedet, men når er det nevnt i det miste :)

Her har vi en annen video angående det å bo i Cameron Highlands i Malaysia-

Last edited: 15. aug 2024
    NoLimit liker dette
  17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Oppatert sammeligning av priser i forskjellige land:

Modellen er basert på hva det estimert koster å overnatte på ett OK sted og ha tre måltider i døgnet ute på restauranter, og grunnen til dette er at det skal legges opp en beregning der en går ut i fra at en ikke skal bruke så mye innsats på å få det ekstremt billig, men føle at forbruket er fritt. Det er krav til Aircon der det er behov og WIFI inkludert i prisen. Det er også viktig å vite at alkohol er overskudd, så må en gjøre en egen kalkyle på men jeg kan tippse allerede her at Vietnam er det billigste landet i verden hvis en liker å drikke en del alkohol også, så med det starter beregningen :)

Marokko = 250 kr natta ( 260 kr mat i døgnet) ( 15.300 mnd totalt )

Dette stedet er det dyreste jeg sjekket med godkjent klima i nær området, men prisene er gode nok til å leve ett godt å fritt liv, men skal en være der i en måned, så må prisen på flybilletten være 7200 kroner billigere enn til Delhi i India for å økonomisk kunne forsvares økonomisk.

Sør Thailand = 220 kr natta ( 250 kr mat i døgnet ) ( 14.100 kr mnd totalt )

Har en del erfaring herfra, og dette er priser jeg selv har masse erfaring med, så vet de stemmer godt. prisen legges ut i fra rom jeg pleier å booke i Pattaya, Koh Samui, Koh Phangan, og Krabi, dette er fine plasser. Det er viktig å unngå Phuket da prisene der reflekterer Moskva og ikke Thailand, og hovedspråket i Phuket er Russisk, så bare glem det hølet.

Kambodja = 180 kr natta ( 216 kr mat i døgnet ) ( 11.880 mnd totalt )

* I Siem Reap er det enda billigere å bo, med 120 kroner natta, mens Sihanoukville har blitt en spøkelsesby etter at Kineserne bombet plassen, så bedre med Koh Rong, eller Kep om en absolutt skulle bo på kysten. Kambodja har det dårligste klimaet da det er varmt og klissete året rundt der, så ikke det beste, men skal en være stasjonær, så er Siem Reap, og Phmom Pehn plassen å være. Ligger nederst når det gjelder klima, men innenfor økonomisk.

Egypt = 170 kr natta ( 200 kr mat i døgnet ) ( 11.100 mnd totalt )
    Var litt i tvil hva jeg skulle angi pris, men landet på hva prisene er på rødehavs kysten, men i Luxor er prisen ca 125 kroner natta og 120 kroner i Cairo. Vet om en fyr som bor i Luxor om vinterne, men ser det som litt kjedelig å forestille meg, så velger heller å bo i Dahab på Sinai Halvøya om jeg skulle reist dit ei gang.

Sri Lanka = 150 kr natta ( 210 mat i døgnet ) ( 10.800 mnd totalt )
    Prisne er sånn som dette over det meste av landet, men kanskje rom er ett snev billigere om en bor i Ella på Sri Lanka. Jeg ville bodd i Nuwara Eliya om jeg hadde bodd på Sri Lanka over lengre tid. Det blir som å bo i en liten Engelsk by oppe i fjellene der, men fish & Ships, a cup of tea and a biscuit, så ganske rolig å fredelig posh life for en billig penge der. Klimaet er også perfekt der.

Nord Thailand = 140 kr natta ( 215 kr mat i døgnet ) ( 10.650 kr mnd totalt )
    Ingen steder har jeg vært mer enn dette stedet, og jeg kan også bekrefte at en motorsykkel koster ca 1000 kr å leie i en måned, og en kan regne 600 kroner i drivstoff om en kjører masse turer i løpet av en måned i fjellene. Kafeelivet der er ett av de beste i verden, og det er masse sosiale happenings. Lett å få venner der, billig å bo. Det som er viktig å se er at prisene på rom er ut i fra Booking.com og det er alltid ett overslag, men jeg gjorde det enkelt fordi selv nybegynnere skal kunne klare å få til å bo i Thailand og for eller i verden for det prisoverslaget jeg oppgav her.

Filippinene, = 200 kr natta ( 150 kr mat i døgnet ) (10.500 kr mnd totalt )

Dette er det letteste stedet å få oppholdtillatelse i åresvis uten å deale så mye med byråkrati, så kanskje en fordel å sjekke først. Masse fine øyer, og prisene varierer litt, men de fleste steder får en fikset ett rom med trå måltider i døgnet for denne prisen. Dette er det fineste landet å finne seg ett sydhavsparadis på, men blir en lei av tropeparadis steder, som jeg er så har en også Baguio City oppe i fjellene, en litt større by i ett evig vårklima i 1600 meters høyde over havet. Leier du en motorsykkel her så får du de råeste kjøreturene Phillipinene kan by på rundt om i fjellene i området her.

Malaysia = 220 kr natta ( 130 kr mat i døgnet ) (10.500 kr mnd totalt )

Kommer likt ut med Phillipinene, men ble ranket under på grunn av visumregler. Du får 90 dager, men vanskelig å trikse til seg så mye mer enn dette, har hørt at en kan få to måneder til om en søker, eller gjør ett border-run før det er gått 60 dager i landet. Masse fine øyer og ett par fjellområder, men det beste er Kuala Lumpur. Trives godt i den byen der, og det er litt spesiellt da jeg ikke er typen som normalt takler millionbyer, men det er rent, ryddig og fremtidsrettet sted å være med ovverasskende høy levestandard for den billige prisen å være der, så byen Kuala Lumpur er absolutt ambefalt.

Sør India = 200 kr natta ( 130 kr mat i døgnet ) ( 9900 mnd totalt )

Prisene er satt ut i fra hva det koster i Puducherry, Tiruvannamalai og Coimbatore. Dette er steder der det også bor en del vestlige hippier, og det trengs om en bor lenge ett sted. En vil jo oppleve den lokale kulturen, men også ha en mulighet å flykte fra den. Det kan også være litt i varmeste laget i disse områdene, i sør året rundt, så da kan en tur til fjellbyen Ooty og Kodaikanal være bra, Ooty er en portugisisk enklave mens Kodaikanal kallen "Queen of the hills", og begge byene ligger på ca 2200 meter over havet og har evig vårklima så kan være en god base om en kommer seg inn i miljøet der. Nydelige plasser hvor jeg har vært ett par ganger.

Bali = 120 kr natta ( 200 kr mat i døgnet ) ( 9600 kr mnd totalt )

Bali er øya som har alt innenfor ett lite område, fra Surfestrender, til Hippielandbyen Ubud, til fjeller og jungel og fjellbyer og dykkerresorter. Superbillig. Er du en treningsnarkoman så har det værdens mest luxeriøse treningstudio "Body Factory" der og det er billig å leie motorsykkel der. Det er ett lett miljø å falle inn i, og det bor mange vestlige der. Så du får oppleve en Indonesisk kultur, men du har også di lille ega kulturelle lomme å slippe tilbake i når det trengs. Det værste som trekker ned er at det ligger langt fra ei landegrense og at det er dyrt i måtte fly hvær andre måned til Kuala Lumpur for å fornye oppholdstillatelsen der om en skal være lengre enn 60 dager, men det går jo ann da.

Vietnam = 100 kr natta ( 192 kr mat i døgnet ) ( 8760 mnd totalt )

Enkelte steder i vietnam er kandidater til å være det billigste stedet på jorda å leve i over lengre tid, her har jeg tre bra kandidaer. Nha Trang på kysten, moderne by med alle de fasiliteter du kan tenke deg, god tilgjengelighet, masse å finne på. Så fire timer opp i fjellene på 1500 meters høyde har du Da Lat, en liten model av Paris, det har til og med ett eiffel tårn i byen. Masse fine franske kafeer, bakerier, restauranter. Det er også en god miks fra hele verden der med mat, alt superbillig. Klimaet er kanskje det beste i hele verden med ett evig sørlandsk sommerklima året rundt. Det kalles for "The city of eternal spring", også har det utrolig vakre naturområder med masse badevann der en kan kose seg. Det er også masse restauranter, og enkeltsående hus og småhoteller en kan leie seg inn i området der, så ett paradis å være i. Så har en også Hoi An / Danang, slår de sammen siden er er bare tre mil i fra hværandre. Lett å bo her, god infrastruktur, og det som er i Vietnam er at det er billig å ha en motorsykkel og da er en fri til å dra hvor en vil på sparket for bare 1000 kr måneden.

Nord India = 140 kr natta (130 kr mat i døgnet ) ( 8100 mnd totalt )
    Dette er verdens billigste sted, så prisen her er ett overslag, en kan leve godt mye billigere her, og verdens billigste by er faktisk Jaisalmer, der er det mulig å få ett rom med airon + WIFI for 60 kroner natta, og mat for under 100 kroner døgnet. Det finnes andre billige steder som Pushkar, og Udaipur også, som anbefales. Jeg kunne grodd fast i Udaipur, likte den byen godt og superbillig. Men siden prisene varierte så mye så gikk jeg ut i fra Rishikesh, Dharamsala og ett par andre steder. Så prisene er ganske varierte i India, men skal en finne det billigste stedet i verden så er India, Nepal eller en by i Pakistan det billigste, men India har mer variasjon å by på enn de andre.

Så vinneren er delt mellom India og Vietnam. Litt smak og behag, det må være billig å bra, og det er begge disse to landene, litt mer masete folk i India enn Vietnam, men eller ganske trivelig plasser å være i ei god stund.

18. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,221
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant og inspirerende, selv om jobben trolig ikke tillater så veldig lange opphold utenlands, så er det for min del tips til «vanlig» ferie, og se ting jeg ellers ikke ville ha vurdert

eventyrer liker dette
  19. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    744
    Bonuspoeng:
    93
    Kul liste, men om du skal fjerne Phuket pga russere må du ta bort Nha Trang også. Måtte si "nje ruskie" oftere der enn i Phuket..

Kaffen liker dette
  20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er mye Russere der også, også bør en vurdere å unngå dette stedet under den Kinesiske nyttårs feiringen, da blir det sild i tønne der, så ta bussen opp til Da Lat, eller fly over til ett annet land i nabolaget da.

Preference liker dette

Del denne siden