Skatteregler ved hjemmekontor i ett annet Schengen land

Tråd i 'Off-topic' startet av Kaffen, 13. jan 2021.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har nå reist til Kanariøyene for å ha hjemmekontor, og da er det store spørsmålet, om jeg kan det eller ikke. Så jeg sjekket med en jurist på dette feltet som driver med økonomisk rådgiving innen skatt og finans og de pekte meg til denne siden. Her snakker vi om trygdetilhørighet, og i EØS så snakker de om avvik fra dette, altså på juristspråket så snakkes det om vesentlige avvik. I EØS så settes standarden på 25%, så er du mer enn 25% i ett EØS land så skal du og arbeidsgiver rapportere dette til dette landet. Jeg snakket også med en jurist her nede på Kanariøyene angående dette, og de var klare på hvor streken gikk for Spanske myndigheter, og det var 3 måneders opphold i Spania. Hvis de fanger opp at jeg er mer enn dette så vil de Spanske skattemyndighetene bli interessert i meg, og jeg vil anta at det samme gjelder andre EØS land også.

    Så her er noen ting en bør videre ta høyde for hvis du jobber i ett annet EØS land:

    • Arbeidsgiver bør tilstrebe løpende oversikt over hvem som arbeider hvor og hvor mye, slik at skatterisiko kan styres og håndteres på en god måte.
    • Det bør utvises varsomhet med mer enn 25 % arbeid fra hjemmekontor når dette vedvarer over en lengre periode. Du kan være i flere EØS land så lenge du ikke er over denne grensa på 25% i ett enkelt EØS land.
    • Arbeid fra hjemmekontor bør skje etter den ansattes ønske. Kompensasjon for arbeid fra hjemmekontor, evt. også av reisekostnader, kan indikere det motsatte. Dette betyr at du som arbeidstaker må betale 100% av reisens kostnader selv, om du ikke vil at arbeidsgiver skal få problemer.
    • Arbeidsoppgavene som utføres fra hjemmekontor bør så langt mulig være av administrativ art. Forberedelse og signatur av avtaler bør aldri skje fra hjemmekontor. Hvis det er krise og du absolutt må signere noe fra utlandet, da må du bruke VPN med Norsk IP adresse når du gjør det!
    Jeg vil avslutte med å anbefale andre bloggere som snakker om dette temaet, og til dere som ønsker å dra til utlandet med hjemmekontoret, så bør dere dobbeltsjekke alt som sies slik at dere har alt på det rene:

    Norges Skatteblogg
    Infotjentester
     
    Last edited: 14. jan 2021
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan blir dette om en arbeider i et land utenfor EU, f.eks Thailand @Laffen ? Vet at Norge har en skatteavtale med dem, men gjelder det trygderettigheter også?
     
    ina liker dette
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg jobber med å finne ut av saken nå. Kandkje det kan munne ut i en omfattende artikkel rundt dette temaet på IF litt lengre ned i gata. Det jeg kan si om Thailand er det at de ikke beskatter inntekt utenfor deres landegrenser, så du trenger ikke å rapportere til dem. Det andre er at Thailandske myndigheter regner deg ikke som boende i Thailand hvis du bor mindre enn ett år i strekk, eller i gjennomsnitt 6 måneder de to siste årene. Kildene jeg har derfra er erfarne folk som jobber deler av året ut i fra Thailand etter denne turen.

    For tips når det gjelder andre land i den tropiske regionen Sørøst Asia så vil jeg anbefale deg å starte med denne kanalen som denne videoen kommer i fra, og sette deg inn i det. Deretter dobbeltsjekker du om det denne fyren sier med andre kilder på dette temaet.



    Når det gjelder trygderettigheter, så er det egne regler for dette på NAV sine sider, du kan lese den oppdaterte siden her om dette, og som du ser så er mitt favorittland India på den lista. For ellers gjelder regelen 6 måneder ute, 6 måneder inne, og dette går over ett gjennomsnitt på 2 år. For eksempel; Jeg kan være 9 måneder ett år i utlandet, men da må jeg ikke være mer enn 3 måneder året etterpå. Jeg må alltid sørge for at i løpet av en to års periode ikke er mer i utlandet enn hva jeg har vært i Norge, ellers kaster NAV meg ut av systemet. Så lenge du er innafor Folketrygdens lover så vil du heller ikke få noen problemer med Thailand slik jeg ser det.

    Tips når det gjelder ett vintervisum i Thailand så vil det være METV-Visumet, så tar du det trinn for trinn, og pass på at du har 50 laken liggende sovende på konto som reservekapital, det er akkuart det du trenger for å godkjent dette visumet :cool:

     
    Last edited: 02. febr 2021
    ina liker dette
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for utfyllende svar. Nå tenkte jeg mest på medlemskapet i folketrygden/pensjonsrettighetsopptjening og ikke uføretrygd. Altså at en har lønn fra Norge, skatter til Norge, men arbeider i utlandet i flere år. Jeg vet at det kan løses med søknad til skatteetaten.
     
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Du må være medlem av folketrygden for å kunne spare opp til pensjon i Norge, så de reglene om tilstedeværelse i landet er like som for uføretrygdede. Du kan dog søke om frivillig medlemskap til folketrygden og beholde medlemskapet der mot å betale ca 16% skatt til Norge. Det er denne paragrafen som ble brukt mye av sjømenn i si tid, men er like aktuell hvis du jobber fra utlandet i dag :)
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekket opp endel regler ift. skatteprosent osv. Den er vel avhengig av hvilke tjenester du ønsker skal inngå i et frivillig medlemskap (helserettigheter, opptjening av pensjon osv, og om arbeidsgiver i Norge skal betale arbeidsgiveravgift.

    En eldre pensjonert kollega av meg som arbeidet utenfor EU, pendlet til Norge hver 3.mnd fordi et frivillig medlemskap er veldig dyrt og reduserer rettighetene betraktelig.
     
    Kaffen liker dette
  7. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Ønsker å gjenoppta dette emnet, er veldig interessert i skattereglene for å arbeide deler i av året i Norge og deler i for eksempel Thailand men betalt fra Norge. Er det noen som har erfaring med dette? Har lest at jeg bare skal skatte til Norge og ikke til Thailand, stemmer dette fortsatt?
     
  8. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Kan noen anbefale norsk advokat, firma eller servis som tilbyr det samme som the Nomad Capitalist som Laffen har foreslått. Ønsker hjelp fra noen som kjenner godt til norske lover og regler i tillegg til de utenlandske.
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Norge har skatteavtale med Thailand slik at en ikke skattes dobbelt. Slik jeg har forstått det gjelder det når en f.eks mottar lønn fra et firma/stat i Thailand men er skattepliktig til Norge. Da er det Thailandsk skattelov som gjelder. De har progressiv skatteprosent.

    Nå er det slik at for å arbeide i Thailand–selv om du skatter til Norge–må du formelt ha et arbeidsvisum. Og spesielt hvis du betaler skatt til Thailand. Et arbeidsvisum er kostbart siden arbeidsgiver må ta en stor del av ansvaret for deg om noe skulle skje. I tillegg er det noe komplisert å få. Derav så mange som bare bruker turistvisum både som "lærere" eller digitale nomader.

    Vær oppmerksom på at du mister rettigheter i folketrygden ved å være borte mer en 6 mnd pr år over en 2-årsperiode. Betaler du kun skatt til Norge kan du faktisk søke unntak fra denne regelen. Argumentet er da at du betaler jo like mye skatt uansett hvor du befinner deg i verden.
     
    ina liker dette
  10. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du besvarte mange spørsmål. Kan du hjelpe klargjøre om jeg trenger arbeidsvisum dersom jeg er i Thailand men mottar lønn fra norsk firma? Slipper jeg skatt til Thailand da?
    Supert med påminnelse om folketrygden, men hvordan kan staten vite hvor jeg jobber dersom jeg betaler skatt til Norge? Må arbeidsgiver rapportere at jeg er i utlandet?
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Mener jeg skrev det ganske tydelig. Men ok:

    1. Jobber du i Thailand MÅ du i følge Thailandsk lov ha arbeidsvisum. Spiller ingen rolle hvem som er arbeidsgiver eller hvor i verden de er.

    2. De aller fleste bryr seg ikke og jobber med et turistvisum. Har ikke lest om en eneste straffesak til nå. Det betyr at som mange andre lover i Thailand praktiseres lov om arbeidsvisum ikke, ved UTENLANDSK arbeidsgiver. Det har vært utvisningssaker der vestlige har jobbet som lærere på turistvisum.

    3. Du har kanskje sett at passet ditt scannes ved inn/utreise? Staten har full kontroll over hvor mange dager du er i utlandet. Og de offentlige registrene blir stadig mer samkjørte.

    Du er skattepliktig til Norge 3 år etter utflytting faktisk. Så skatteavtaler er unntak. Utenlandsopphold har ikke noe med hvor du skatter til. USA har f.eks en regel der du som statsborger skatter til landet for evig tid.
     
    ina liker dette
  12. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Du har skikkelig peiling, kan du anbefale meg en advokat eller noen som kan klargjøre spørsmål om regler for skatt og andre økonomiske regler for nordmenn som ønsker å tilbringe mer tid i utlandet. Takk.
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Takk :) Sjekk ut YT-bloggen til amerikansk Thai-advokat Ben Heart:
    https://www.youtube.com/channel/UCO6aDpt9xRwgueZvwIsBpWg

    De har lang erfaring med å rådgi utlendinger i Thailand. Mulig du blir klokere av å se et par videoer der også. Firmaet har endel Thai-advokater i tillegg.
     
    ina liker dette
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har du vurdert å spørre skatteetaten direkte?
    Skal ikke se bort fra at de har god informasjon om hvilke regler som gjelder :)
     
    Insomnia4u and ina like this.
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. All info jeg har gitt har jeg funnet (tidligere) hos skatteetaten. Og sidene deres er helt klart blitt mye bedre på å søke opp info. Og en kan vel få skriftlig bindende tilsvar fra saksbehandler mener jeg.
     
    Are liker dette
  16. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Sett noen titalls videoer nå, tror jeg kan høre til gruppen han snakker som «Long term tourists” eller “Part term expats” , 3 mnd her , 3 mnd der, noe sånt tenker jeg. Thailand innfører mange nye visa typer fra oktober .
    De har også forlenget visa som gis på flyplassen , til 45 dager fra 30 dager for flere land , inkludert Norge , uten å måtte søke visa på forhånd, med mulighet til forlenge 45 dager til. Det er til sammen 90 dager uten for mye styr forhåpentligvis .
     
    Last edited: 31. aug 2022
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Visa exemption (som er et visa-unntak, ikke visum egentlig) som nå er 45 dager er fremdeles et turistvisum. Som tidligere nevnt bruker de fleste dette selv om de arbeider digitalt fra et land utenfor Thailand.

    Når du skal forlenge visa exemption må du møte fysisk på immigrasjonskontoret i den regionen du oppholder deg i. Går 2-6 timer i venting alt ettersom når på dagen du kommer. Om du har turistvisum kan du ikke si at du jobber, om de spør.

    De nye arbeids/visumtypene er kostbare. Hvis det er samvittigheten og ikke lommeboken du skal tilfredstille er det uproblematisk å ordne visum med arbeidstillatelse bare du betaler nok. Det er også agenter/firma som kan ordne dette for deg.
     
  18. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som kan anbefale agent i Thailand som kan Visa og opprette bankkonto i Thailand?
     

Del denne siden