Hvor finner man Cayenne-pepper? Fransk Guyana anyone?

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 02. sept 2024.

  1. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    2,379
    Bonuspoeng:
    93
    Så blir det karibisk øyhopping i forkant av en kort helgevisit til Fransk Guyana.
    23 timer på Guadeloupe, 20 timer på Martinique og 2 dager i Cayenne. En perfekt oval weekend - Onsdag til Søndag:)
     
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    12,078
    Bonuspoeng:
    183
    Kan noko sende tips korleis booke?
     
    Nordlands liker dette
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,247
    Likes mottatt:
    8,639
    Bonuspoeng:
    183
  4. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    204
    Bonuspoeng:
    43
    Er det flere destinasjoener enn RUN og CAY som faller inn under dette smutthullet?
     
    Shyneno and benjaminbr13 like this.
  5. benjaminbr13

    benjaminbr13 Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Sjekk gjerne FDF og PTP. men tror de er noe dyrere.

    Fikk booket og billettert til 7 personer i går, hvorav 3 barn dit pepper'n gror.
     
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,117
    Likes mottatt:
    9,219
    Bonuspoeng:
    183
    Stjålet fra wikipedia;
    Ordet cayenne kommer fra indianerspråket tupi (det nordlige Sør-Amerika i områdene rundt Amazonas), og betegner kyinha nettopp dette sterke krydderet. Navnet har trolig ikke noe med hovedstaden i Fransk Guyana å gjøre.
     
  7. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    89
    Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    53
    Noen som har rukket å undersøke litt overnatting ifm flashsalget på Hotels.com (Viatrumf)? Uvant å sammenligne hoteller på et sted med så få anmeldelser :) Jeg pleier å foretrekke hotell framfor Airbnb, men bildene på nettet klarte ikke å fange interessen min like mye som det pleier. Foreløpig stod jeg mellom følgende hotell som har fri avbestilling og ledige rom på mine datoer:
    • Ibis Styles Cayenne Centre Amazonia: skal være nyoppusset. Sentral beliggenhet. 40% lavere pris enn de to neste på listen, men kanskje også litt lavere standard/forventninger.
    • Mercure Cayenne Royal Amazonia Hotel: større hotell med ok anmeldelser. Ikke helt min fargepalett til vanlig, men "when in Cayenne", etc. Noe usentralt (1 times gange til havnen).
    • Grand Hotel Montabo: nær stranden. Noe lite, hvis jeg ser rett på kartet, og noe mer usentralt enn hotellet over.
    Jeg ble et lite øyeblikk giret når jeg oppdaget at det er planlagt en satelittoppskytning dagen jeg lander, men det ser ut til at jeg lander for sent på dagen til å få det med meg. Forrige oppskytning denne uken ble forsinket med et døgn, så det kan jo hende likevel. Så hvis noen researcher hoteller i Koruou må det gjerne deles.
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,117
    Likes mottatt:
    9,219
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har heldigvis booket til våren så jeg kan surfe på crowdsourcingen her.
    Men min minimale research tilsier insane taxipris fra flyplassen (ca 17km), typ 50€. Ellers en billig buss, hvor du må gå siste 4km eller ta en rimeligere taxi videre om du ikke blir lurt for mye.
    Tipper bussen går til veikrysset ved Family plaza.

    upload_2024-9-5_14-41-20.png
     
    Last edited: 06. sept 2024
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,260
    Likes mottatt:
    5,804
    Bonuspoeng:
    183
    Jaja, jeg blir vel tiltalt for blasfemi her :rolleyes:,.... men jeg cancellerte min billett til CAY o_O;)... Var gøy den gikk igjennom, men jeg har jo andre planer for vinteren, så drar til India i stedet for, en ting er reisen, men jeg liker india bedre så flyr dit heller. Blir yoga der i stedet for :):cool::rolleyes: ... PS: Det blir ei sjakkbooking hjem ;)

     
    tobeornot999, eventyrer and Spielhaug like this.
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,117
    Likes mottatt:
    9,219
    Bonuspoeng:
    183
    Om man skal reise i området er nok overland til Paramaribo, Suriname det enkleste. Mulig også videre overland til Guyana, eller fly fra PBM, evt overland til Brasil.
    Flight connections fra CAY er dårlig
    upload_2024-9-7_23-48-8.png

    Neppe aktuelt å bruke EB for å fly AF i regionen grunnet prising. Noen som har sjekket prisene og tilgjengelighet med AF/KL miles?
     
  11. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Har sjekket mot Flyinblue, og både BEL og FDF er mulig for 10.000 poeng i eco. God tilgjengelighet er det og.
     
    milehigh, themichael and ari1000 like this.
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,117
    Likes mottatt:
    9,219
    Bonuspoeng:
    183
    Det samme gjelder mellom FDF og PDP, men ikke CAY-PDP. Fant ikke noe til SXM så tipper ruten ikke flys (søkte bare noen perioder).
     
    GlennDi liker dette
  13. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    166
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Det har blitt 2 bookinger her foreløpig. 14-20 nov og 11-18 feb. Får se om det blir begge etter første tur.
     
    milehigh liker dette
  14. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,564
    Likes mottatt:
    3,684
    Bonuspoeng:
    113
    Får bare feilmelding på sas.no nå når jeg går til betalingssiden. Tips?
     
  15. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,698
    Bonuspoeng:
    93
    Hva sier feilmelding? Dette er min tolkning:
    "Svært populær" = spøkelsestilgjengelighet
    "Oops noe gikk galt" = SASIT feil eller bevisst blokkering

    Ref. den første så kan du dobbeltsjekke med f.eks. awardsfares om det er ledig. Jeg klarte ikke å finne noe faktisk ledig/bookbart på datoer som passet meg via FDF/PTP, kun direkte. Har også hørt noen andre som kun fikk gjennom som 2x enveis.
     
    themichael and Flight Cancelled like this.
  16. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,564
    Likes mottatt:
    3,684
    Bonuspoeng:
    113
    Det.

    Kun direkte som gir 15k. Forsøkt enveis, forskjellige nettlesere, ikke EB ++. Alt gir den feilmeldinga når jeg kommer til siste side. Valg av CT fjerner også all tilgjengelighet.

    Mulig den er død nå? Fjernet fra destinasjon på søkesiden, men er tilgjengelig når du skal endre på et søk.
     
  17. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,698
    Bonuspoeng:
    93
    Ser dessverre slik ut, testet og får samme feilmelding på en dato som tidligere var bookbar. Det er samme feilmelding som til RUN, der tror jeg ikke det er noen som har fått til å booke, i hvert fall ikke etter at den ble fjernet fra den første søkelisten. (Begge ble fjernet fra den allerede formiddagen 1.sep.)
     
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    8,512
    Bonuspoeng:
    183
    Ville jo nesten være rart om de ikke har noen triggers som gjør at det popper opp varsel når noe plutselig blir helt overraskende populært.

    Feks for å fange opp error fares (som her).

    CAY er et jalla sted, så det er neppe mange bestillinger dit på en vanlig dag :D
     
  19. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    89
    Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    53
    Da har jeg fått gjort litt planlegging av turen. Kort oppsummert er det to ting jeg kunne tenke meg å få ut av en tur som dette: en tur på Romsenteret og en tur til den forlatte fengselsøya. Begge steder skjer ut fra byen Kuorou som ligger en time nord for Cayenne. Dessverre har jeg vært litt uheldig med timingen her, men slik er av og til tilfeldighetene.

    Rombasen
    1. Gitt at det ikke er en rakettoppskytning på dag 2, så arrangerer rombasen en omvisning på dag 3. Denne må man melde seg på ([email protected]) senest 48 timer før oppmøte.
    2. Gitt at det er en rakettoppskytning på dag 2 så vil det ikke bli arrangert noe omvisning på dag 3. Tilgang til fengselsøya stenges i hvert fall på oppskytningsdagen. Usikker på om det åpnes opp til dagen etter oppskytning.
    3. Gitt at rakettoppskytningen på dag 2 blir utsatt til dag 3, så vil det ikke bli noe av verken omvisning eller øytur. Men, det kan være vel så stilig å få med seg en oppskytning fra en av observasjonsplassene. Krever påmelding ([email protected]).
    4. Det gjennomføres ingen omvisning på søndager, og jeg rekker ikke en øytur før flyavgangen på søndag. Søndagen er dermed mest utfordrende å fylle på en god måte.
    Jeg forhørte meg angående en omvisning og fikk til svar at de offisielt ikke har bestemt neste oppskytningsdato. Derfor måtte man bare melde seg på omvisning, og så heller få en kansellering hvis det blir oppskytning. Min prioritert er derfor omvisning på rombasen, og hvis det ikke lar seg gjøre (og det ikke blir oppskytning): båttur til fengselsøya. Hvis jeg er max uheldig så blir utskytningen utsatt flere ganger og jeg ikke får med meg noen av delene :p

    Ting jeg vil unngå:
    • Mygg og parasitter. Altså holde meg unna elvebading og tung regnskog. Strendene ser ut som gjørmebad på grunn av elveutløpene, så har ikke så stort behov for saltvannsbading heller.
    • Hotell som koster mer enn 3k natten. Men også unngå bedbugs.
    • Hotell med røykerom, hvis det i det hele lar seg gjøre.
    • Hotell uten parkeringsmuligheter og hotell langt borte fra alt.
    • Trosse UDs reiseråd.
    Hotell: jeg har fire parallelle enkeltnatt-bookinger med gratis avbestilling som ble booket under hotels.com sitt flash sale forrige uke. Jeg tenker at siste natten uansett blir i Kourou, men hvorvidt den første natten blir i Cayenne eller Kourou er litt mer flytende. Med tanke på sannsynligheten for oppskytning så havner jeg sikkert i Kourou begge netter.
    • Kourou: Hotel Mercure Kourou Ariatel. Cirka 3400,- natten. Kommer mest sannsynlig til å bytte dette ut med Les Roches Resort til cirka 2100,- natten.
    • Cayenne: Ibis Styles Cayenne Centre Amazonia til 1700,- natten.
    Leiebil: fikk opp et par leiebiler til ca 1500,- for to døgn. Med tanke på taxiprisene så er dette en no-brainer. Gir også litt fleksibilitet til å få søndagen til å gå ved å kjøre litt rundt/i Cayenne.

    Hvis jeg hadde hatt mer tid:
    • Besøkt begge grenseområdene (nord/sør), men trolig ikke brydd meg med å krysse grensene.
    • Både omvisning på rombasen og på fengselsøya.
    Oppsummert:
    Så jeg tror egentlig tre-fire hele dager hadde vært perfekt for meg for å få med meg alt det jeg kunne tenke meg, hvis jeg var fri for forpliktelser. Men, som småbarnsforelder så er nok to netter her (fem dager borte fra hjemmet) opp mot makstaket på fraværskvoten min. Så jeg får ta det jeg får og gjøre det beste ut av det. En god del av reisen er jo tross alt A350 og CDG-utforsking også :confused:.

    Tidsplan:

    CAY24.png
     
  20. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    204
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for supert opplegg.

    Booket du Les Roches Resort på hotels.com? Finner bare Hotel Mercure Kourou Ariatel i Kourou på hotels.com
     

Del denne siden