På mandag skal jeg ta morgenflyet fra OSL - BGO (avgang 0700). Har kun håndbaggasje, er EBG og har dermed fast track. Ønsker å ta bane som gjør at jeg kommer med regionstoget og vil være fremme på OSL 0620. Med fasttrack, vil dette sannsynligvis gå greit, er det glemmesak, må man sprinte fra ankomst terminal eller blir jeg nødt til å ta flybuss eller flytoget? Ser flytoget vil være fremme 06 13, men ønsker å spare på billettprisen hvis jeg kan (har 24t-billett og tenkte å kjøpe add on til 75 kr).
Tar Flytoget som går 06.00 fra Oslo S og ankommer 06.22 for mine 07.00-fly, primært mandag og tirsdag. Aldri noe stort problem selv med B-gates, men da rekker jeg ikke å kjøpe yoghurt på veien. Opplevd noen ganger at boarding er i gang hvis de har drukket litt mye Møllers tran og er litt raske, men som regel kommer jeg til gate like før boarding begynner.
Går fint hvist toget dit er der 06:20 - 06:30. Men det har vært mye krøll med toget i det siste grunnet regn. Her østpå har ting lett for å stoppe opp hvist det regner lengre en 1 dag.
Irriterende at det toget før går 05:40 og ikke 05:50. Ender alltid opp med å safe inn med 05:40 selv med Fast Track og da har man plutselig "et hav" av tid før boarding.
Oslo Taxi vil at jeg skal stressteste dette litt, så min forhåndsbestilte taxi med til flytogterminalen dukket opp hjemme hos meg 2 minutter etter at Taxifix sa vi egentlig skulle vært fremme. Forhåndsbestilling 05:50, estimert ankomst 05:53, fasit ble oppmøte 05:55 og grunnet sjåførens dårlige rutevalg (valgte de veiene ut fra oss med trafikklys, ikke de med kun vikeplikt til Trondheimsveien og Lakkegata), endte jeg med å betale 06:00 presis på Flytogterminalen. Flytoget 06:10, ankomst 06:29, gate A2, så bør gå veldig fint og rett ut fra sikkerhetskontroll til boarding. Bank i bordet. Oppdatering: Fasit ble at jeg kom til gate 06:35, samtidig som gate closing blinket og de sjekket ID på siste av ungdomsbillettene. Imidlertid først pushvarsel om gate closed 06:42 og boarding complete umiddelbart etter, og det dukket opp noen flere etter meg. Litt heldig her med gatevalget også, mindre margin enn jeg er komfortabel med.
Her har vel SAS vært godt på forskudd? Med standard boardingtid 20 min før avgang stod det vel boarding 06:40 på boardingkortet. Ironisk nok står det på SAS sine hjemmesider at gate stenger 20 min før avgang. Opplever i blant på Sola at det står gate closing på skjermen før tid for boarding på boardingkortet er passert. Synes i grunn dette er ganske irriterende da jeg pleier å komme til flyplassen rundt 10 min før boarding starter. Man vet man har god tid og er ute i riktig tid, men føler man må skynte seg til gate likevel.
Skjønner ikke noe…. ikke tid til å drikke i loungen. reisefølget hilser og er uforstående til intensjonen i tråden…..
Jepp, regelen er vel at hvis toget fra Oslo er i bevegelse 1 time før avgang så er man trygg uten baggasje og med Fasttrack.
Jeg har lenge trodd at SAS sine regler sa at ombordstigning på innenriks (og i Skandinavia) stenger 10 min før oppsatt avgangstid, men ser på nettsiden (https://www.sas.no/reiseinfo/innsjekking-og-ombordstigning/frister-for-innsjekking-ombordstigning/) at det riktige er 20 min. Får legge inn litt mer sikkerhetsmargin fremover
Det kan ikke være lenge siden de endret fra 10 min før til 20 min før som nå. Jeg hadde også 10 min i minnet i det jeg dobbeltsjekket hva som faktisk var riktig.
Det tar 14 min å gå i normalt tempo fra togperrongen til den ytterste gaten på b-gate (tok tiden før rullebåndene til b-gates var på plass). I tillegg kommer sikkerhetskontrollen, men tror jeg aldri har stått mer enn 10 min i kø siste 10 årene. Tok toget som var fremme på Osl 06.47 for fly til bgo 07.10. Iløpet av 40 avfanger mistet jeg flyet en gang. De har vel alltid hendet 20 min før avgang? Mener gate personalet også kan se om du har passert sikkerhetskontrollportene? Konklusjonen er at du har god tid.
For å bygge videre på alle svar, jeg tar ofte 0750 flytoget for å rekke 0835/0840 flyet til Stockholm, aldri vært senere boarding is now starting.
Dette med gate closing er jo dessverre en litt flytende greie. Har løpt fra P10 for å nå en DY flight, og kommet til gate 21 min før avgangstid for å komme frem til at de åpner boarding. Tror det nesten er like vanlig som at de lukker gate 20 min før... Hvorfor i all verden skulle de lukke gate 20 min før på innland/norden uansett?
Alle registrert innsjekkede er kommet ombord? Har vært med på SAS takeoff 25 min før oppsatt rutetid på AES, og har også kommet til gate closed på BGO 20 min før oppsatt avgangstid med WF hvor jeg ikke hadde blitt registrert innsjekket av SAS selv om jeg hadde fått boardingkort..
Ikke helt det samme, men jeg lurer på: Når jeg nå får melding om ny avgangstid imorgen tidlig (kl 07.30, opprinnelig kl 07.00) kan jeg da trygt sjekke inn som om flyet går 07.30? Frister veldig med 30 minutter ekstra på puten, men kan jeg risikere at de går tilbake til opprinnelig tid, tett på avgangen?