Hvor leier man bil i Los Angeles?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av KristianR, 25. des 2019.

1. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Hei, skal en tur til LA i februar. Tenker å leie bil, for å komme seg rundt i LA, men også for å kjøre ned til San Diego for å være der noen dager.

Hvor anbefaler dere at man gjør dette? Jeg har ingen statusfordeler hos noen utleieselskaper (med mindre noe kan matches mot EBG eller at man får noe med Amex Premium).

Er rett og slett bare ute etter hva som er billigst. Trenger bare en praktisk bil med grei plass til to personer og to kofferter.

PS: Er GPS-standardutstyr i bilene nå, eller må man betale ekstra for dette?

Kristian

2. ArrogantBastard

ArrogantBastard Medlem

Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    GPS er ennå «hit and miss» omtrent 50% av bilene jeg har leid her i USA i 2019 har hatt GPS Navigasjon - har en følelse at der leiebil firmaene kan skru av GPS så gjør de det, men med f.eks. CarPlay kan de ikke skru av GPS.

3. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Har svart deg også på facebook, men kan også ta deg her også.

Lander sjølv på LAX 19 februar!

Eg velger AVIS no, på grunn av bonuspoengkampanje og best priser. Du får staturmatch med Sixt, Avis og Hertz normalt, og då er det pris som er avgjerande. Alle har god sørvis på LAX, sjølv om eg ikkje har erfaring med Sixt der.

Status er alltid betre, og når alt er lagt inn i programmet, så kan du velge ganske fritt blant ein del biler på Lax med Avis i allefall.

Velger du premiumbiler er det GPS standard, men du må lese kva som står om kvar enkelt bil, og om du har toppstatus, så kan du ofte få dette om du spør. Aldri kjøp det, då det koster ut av det blå, #googlemaps og #lokaltsimkort

4. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Ettersom ingen på FB-tråden heter Bjarne, tror jeg kanskje du heter Lars? Takk for svar :)

Har oppretta meg konto hos Avis nå, og skal se om jeg ikke får til å matche EBG mot Presidents Club. Det ser jo ut til å være en solid fordel.

5. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    (eg heiter Espen:)
    Men Avis funker bra, blir nok det på meg også! Men det blir stooooor bil, me er 7 stk:)

6. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Såpass ja! Vi er bare to. Tror ikke jeg gidder å ta ut bilen ved ankomst LAX. Har jo tenkt å benytte meg av det lille UA tilbyr i 2-2-2 Polaris på vei fra LHR. Får heller dra tilbake dagen etter, eller finne en Avis-sjappe som er litt nærmere der vi bor. :)

7. feitfisk

feitfisk Nytt Medlem

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Har benyttet meg av Sixt tidligere og var veldig fornøyd med de. Har nå i januar en leie på 9 dager med Hertz. Har booked den billigste bilen jeg kan som fortsatt gir mulighet for "Ultimate Choice", hvis du ikke er kjent med dette så er det at man går rett til parkeringsplassen og velger den bilen man vil ha.

Med gull/diamant så får du matched deg til Hertz President circle og da får du velge fra en finere gruppe biler.

Det finnes også en egen plass der det er oppstilt ekstra kule biler som man kan leie fra 20 / 35$ ekstra per døgn.

Jeg tror den billigste klassen man kan leie for å benytte seg av dette er intermediate (klasse C). Jeg betalte 1800kr for 9 dagers leie LAX til SFO.

Skal oppdatere IF med hvilken bil jeg endte opp med :)

8. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Samme opplegget som AVIS altså, høres det ut som. 1800 kroner for ni dager er billig.

feitfisk liker dette
  9. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Brukte Avis i påsken i fjor, funket 100% Billig, oppgradert pga. “preferred”, og en god slant eurobonus poeng mener jeg å huske

10. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Er AVIS eller Sixt best på LAX? Har toppstatus med sixt og nest øverst på avis..

Avis er 1000 kr meir, men 6000 poeng(men dei har kun 600kr i verdi for meg)

Har leid av AVIS, og det har vore smooth. Er Sixt minst like bra? (slik det er i EU)

11. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Følger opp i denne litt eldre tråden.
    Har en reise til LAX på fire døgn i juni. Ser at avis.no skal ha NOK 4.660 for billigste bil i fire døgn, torsdag-mandag (!) Dette får jeg ikke til å rime med amerikanske priser. Har status og EBD.

Så da håper jeg at de av dere med erfaringer fra LAX kan dele noen tips?! Samler gjerne EB-poeng, men ikke for enhver pris.

Er det noe jeg ønsker å unngå, så er det mye styr og forsikringer. Trenger ikke cabriolet. Reiser alene så ikke kravstor.

12. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,518
    Bonuspoeng:
    183
    Det er slike priser jeg også får opp slutten av mai/starten av juni.
    Covid har sørget for at prisene har gått opp. Både fordi deler av flåten ble solgt og det derfor er færre biler, og fordi nye biler ikke kommer inn like fort som før. Derimot er reisevirksomheten på vei opp og når det er lite av en vare (leiebiler) så blir det dyrere.

chrt liker dette
  13. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Betalte rundt 3400,- for en uke med Avis (nå).
    Hentet LAX, og leverte San F (Fishermans Wharf). Endret faktisk til dette dagen før avreise. Fikk da Chrysler 300S, ubegrenset kilometer med ekstra sjåfør.

chrt liker dette
  14. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,170
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan være stor forskjell fra stasjon til stasjon, jeg bruker www.momondo.no for å søke etter billigste innen et gitt område (men bestiller deretter direkte fra Avis, Hertz eller Sixt).
    Som regel kan man levere på flyplassen uten tillegg i prisen.
    I juni ser f.eks Reseda ut som billigste lokasjon i "Los Angeles", ca kr2000 vs kr6000 på LAX, men en må jo få hentet bilen også...

Slik markedet er for leiebiler nå ville jeg booket noe så tidlig som mulig, og sjekket regelmessig fremover og booket på nytt om prisen går ned.

Bestiller du via norsk nettside, eller angir at du bor i Norge skal alle lovpålagte forsikringer være inkludert. Har du egenandelforsikring via reiseforsikring i tillegg er du godt dekket.

chrt and Maggie like this.
  15. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Vil anbefale å leie på flyplassen, da mindre stasjoner ofte ender opp med dårligere biler (etter min erfaring), og de har ikke noe å bytte til hvis man ikke liker bilen, eller det er noe galt med bilen.

Testet dette senest for et par uker siden. Leide bil fra Avis i Beverly Hills, da vi ikke trengte bil første dagen. Det var en tabbe. Fikk etter mye styr byttet bil i San Diego, da det var utsolgt for leiebiler i hele LA på grunn av en fridag.

Når det gjelder pris, så varierer det veldig. Kan være en fridag eller langhelg som gjør at mange leier bil, da blir det dyrt. I tillegg er det dyrt per dag å leie for kort tid, mens det ikke nødvendigvis koster så mye mer å leie flere dager.

chrt liker dette
  16. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Mange gode innspill og erfaringer jeg tar med meg!
    - Skal bestille tidlig og følge med på priser. Evt. bestille på nytt.
    - Velger flyplass, av hensyn til bekvemmelighet og bilbytter. (Men skal gjøre et alternativ søk i nærheten, da jeg kan velge å bo lokalt en natt nær flyplassen etter ankomst).

Noen forsikringer å bekymre seg for?

17. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du bestiller gjennom avis.no eller den Eurobonus-siden til avis (avisworld.com/Eurobonus tror jeg det er), så er tilstrekkelig med forsikring inkludert.

chrt liker dette
  18. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan dele min erfaring her: leiebil i LAX i juni bestilt via sas sitt tredjepart side, som inkluderer EBG fordeler som president Club. På grunn av det stod ikke noe info om alderen, så måtte jeg ringe inn for å korrigere etter sas har gjort galt:rolleyes:, så ordnet kundeservicen med korrekt alder til korrekt pris.

13 dagers leie i juni, booket i januar endte jeg opp med klasse C (Toyota Corolla) for 876 dollar inkludert ung sjåfør gebyr, noe som er 351 dollar, da koster selve leie bare 525 dollar inkluder LDW og andre forsikringer. Dersom jeg skulle endre reservasjon, er det nye prisen på 1300 dollar :eek:

chrt liker dette
  19. stigvis

stigvis Nytt Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Kan dele min erfaring: Vi baserte oss først og fremst på Uber, men ønsket å ta scenic route til SFO, og "hjem" til LAX noen dager senere. Hadde i forkant ordnet President's club med statusmatching.

Booket bil fra nærmeste AVIS-sted i LAX (The Bloc, trash sted, styr unna), med leveringssted på Fisherman's Wharf i SFO. 13 timer senere hadde sola gått ned, så vi gikk glipp av en del utsikt på slutten (men fantastisk solnedgang i en massiv nasjonalpark). Parkering i SFO kan være kjedelige greier, men det var greit nok. Dagen etterpå tok vi turen over Golden Gate, tok det fruene syntes passet med bilder, og leverte bilen på Fisherman's Wharf. Kostnad: ~$85 per påstartet døgn.

Returen gikk fra nok et nytt AVIS-sted (nærmere hotellet, istedenfor der vi ville sightsee'e), med leveringssted på LAX (flyplassen). På returen hadde vi bilen i 23.5timer istedenfor antatte 25, og vi fikk automagisk bedre pris (~$85) på dette døgnet.

USA er på alle måter et bil-land, men vi syntes det fungerte veldig godt å kun skaffe bil når det passet - og også slippe å tenke på parkering midt i byene, for ikke å snakke om stadig overhengende fare for promillekjøring.

Ellers noen synspunkt:
    - Vi ble bedt om å kvittere ut skadene på bilen uten å få se bilen. De virket sjokkert over at vi ville verifisere før vi signerte.
    - Det var ganske mange tusen kroner gebyr om vi skulle finne på å levere bilen til et annet kontor enn avtalt

chrt, Upsaker and RoadKing like this.
  20. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Har god erfaring med Hertz i USA, og tilsvarende dårlig med Avis. Opptil flere ganger har jeg blitt fortalt at mine Presidents Club-fordeler kun gjelder for Europa, selv om jeg vet at det er BS. Har vel aldri opplevd en oppgradering, og selv gratis ekstrasjåfør har de kranglet på.

En annen, mye rimeligere løsning er bildelingstjenesten Turo. Jeg har ikke brukt det selv, men sønnen min har bare gode erfaringer. Da får du biler i alle prisklasser, helt fra 10-20$ per dag. Mener å huske at de fikk bilen overlevert på parkeringsplassen ved LAX sist. Vi sjekket opp forsikringer grundig før første leie. Det hadde Turo helt på stell, og håndterer alt for de som eier bilene. Står mer info inne på sidene deres som jeg linket til over.

Last edited: 15. mars 2022
    chrt liker dette

Del denne siden