Hvor lenge varer dagens tilbud til USA?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 12. april 2025.

1. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,366
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne lett trykt dobbeltlike på denne. Spesielt når det kommer fra deg.

holmen liker dette
  2. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,506
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har en tur til LAX med LH i sommerferien. Den blir ikke avbestilt. Men ser ikke akkurat aktivt etter flere turer til USA.

3. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,399
    Bonuspoeng:
    93
    Litt merkelig å trekke woke-kortet her eller? Det er jo ikke woke å avstå fra å besøke et land dersom man vurderer det slik at det er på kollisjonskurs med egne verdier? Slik er det ikke rent få som har tenkt ovenfor spesielt Dubai og Qatar i lang tid.

I og med at USA er såpass splittet så skjønner jeg for øvrig at folk er litt mer i tenkeboksen. Jeg er det selv ang en konferanse til høsten.

furlong, SAJblue, marekz and 5 others like this.
  4. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,033
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i at det er viktig i å opprettholde dialog, men det kan man også gjøre uten å måtte reise til USA og bruke masse penger der.

Sammenligningen med Kina treffer ikke helt i mitt hode. USA er en langvarig venn og alliert av Vest-Europa, som nå har blitt en bølle som ikke kan stoles på, ikke respekterer noen og sier "f*ck everyone". Kina er et land med et helt annet samfunns- og verdenssyn enn Vest-Europa og har aldri lagt skjul på det.

Dette er det mange meninger om, og hver enkelt får bare gjøre det de mener er riktig og best i situasjonen. :)

Last edited: 13. april 2025
  5. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,287
    Bonuspoeng:
    183
    Våger meg frempå med en liten samfunnspolitisk analyse i den stille uke.
    USA har et stort troverdighetsproblem. Hovedproblemet er ikke at de har skaffet seg en president som er spik spenna gæren. Det har skjedd før og vil sikkert skje igjen, for både det røde og blå partiet. Slike jobber tiltrekker folk med messias-nykker. Da er det viktig å ha sterke konstitusjonelle mekanismer som sikrer normal, stabil drift av landet slik at Messias ikke får slå ut i full blomst.
    Det er dette som egentlig har sviktet i USA. Det er altfor mye potensiell makt plassert i presidentembetet. De som skrev konstitusjonen hadde stort sett kongedømmer som kjente modeller, og presidentrollen ble bestemt som en kombinasjon av statsminister, statsoverhode, øverste rettsmyndighet med makt til å benåde alle føderale forbrytelser, øverste militærsjef, og en masse annet. Altså modellert på kongemakt fra den mørkeste middelalderen. Tredelingsprinsippet av makt med dømmende og lovgivende myndighet finnes selvfølgelig, men har vist seg å ha kraftige svakheter. Og her er vi ved poenget:
    Inntil at man endrer grunnleggende ting i konstitusjonen inklusive «amendments», så vil dette ikke bare kunne skje igjen. Det vil garantert komme til å skje igjen, nå som denne døren er åpnet.
    De rød/blå politiske svingingene vil bare tilta nå som det er bevist at all makt ligger hos presidenten, og at uansett hvilken personlig/politisk agenda vedkommende måtte ha så kan den gjennomføres på noen få uker.
    Dette er problemet: USA er nå avslørt som et politisk ustabilt system, og man vet ikke når neste totalitære flip-flopp kommer, og om det går i rød eller blå retning. Men vi vet at det vil kunne skje over natten, og at det vil kunne ha enorme følger for resten av verden. Trump har påvist underliggende svakheter som må fikses før verdenssamfunnet kan stole på USA igjen.

Insomnia4u, EndreD, tmolvik and 8 others like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,450
    Bonuspoeng:
    293
    Utviklingen de siste 5-7 årene har vist at vi har levd i et glansbilde. Vi i vesten har vært ganske skjermet mot både politiske krumspring og naturkatastrofer.

Når så "ulykken" rammer, kommer den ikke alene. Storkrig rundt døra, akkurat det planeten trenger minst i en periode hvor miljøkatastrofer står i kø.

Der verden burde samarbeidet og gått i takt for å forsøke å stoppe miljøkatastrofen, ender vi i stedet opp med noe enda mer ødeleggende.

Ikke godt å si hvor dette skal ende.

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    879,020
    Bonuspoeng:
    293
    Fra Aftenposten:
    Keep calm og bli hjemme
    Britiske myndigheter advarte i slutten av mars sine borgere om risikoen for å bli arrestert eller plassert i interneringssentre dersom de ikke oppfyller kravene til innreise. Fallet i antallet reisende fra Storbritannia til USA var på 15 prosent i mars – og vil sannsynligvis falle videre som en følge av de nye reiserådene.

Onsdag advarte kinesiske myndigheter mot å reise til USA. De viste til forverrede bilaterale forhold og sikkerhetssituasjonen i USA. Og strengt tatt er det ikke rart om kineserne ikke føler seg velkommen i USA nå.

Dette er bare noen få eksempler på at turister (inkluderer også forretningsreisende) dropper USA-turen. Det finnes mange flere. For eksempel reiser rundt to millioner tyskere til USA årlig. I mars var den reiseaktiviteten redusert med 29 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge Forbes.

De økonomiske konsekvensene kan bli katastrofale for amerikanske hoteller, restauranter, transportselskaper, turistattraksjoner, shopping, teatre og konsertarrangører. For de nevnte nasjonene – Canada, Mexico, Storbritannia og Kina – er alle blant de fem nasjonene som legger igjen mest penger i den amerikanske reiselivsnæringen (den femte er Japan, som jeg ikke har funnet tall for fra mars).
    Hvem tar sjansen?
    En viktig årsak til svikten i turismen at Trump-administrasjonen har innført «forsterket kontroll» ved grensen, ifølge New York Times. Det betyr mye strengere kontroll også av lovlige innvandrere og besøkende med visum, noe som har ført til at turister med gyldig visum er blitt nektet innreise eller plassert i interneringssentre. Dessuten finnes det bare to kjønn i USA nå. Står det noe annet i passet ditt, er du i trøbbel.

For folk som skal på ferie, vil det kunne oppleves som altfor risikabelt. På ferie vil man jo gjerne føle seg velkommen, se noen attraksjoner og spise og drikke godt – ikke bli buret inne eller satt på første fly hjem igjen.

Men USA er også det landet i verden som er størst i det internasjonale markedet for konferanser, messer og denslags. Dersom du skulle arrangere en internasjonal konferanse, ville du da tatt sjansen på å legge den til USA når du vet at mange av dine potensielle kunder ikke vil dra dit – eller til og med er blitt frarådet å gjøre det?

Det skorter jo ikke på alternativer. Kina, for eksempel, ligger allerede på nummer to i dette internasjonale markedet, og vokser raskt.

SVG_flyer, DJasko, marekz and 2 others like this.
  8. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,552
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis noen tenker "det er litt skummelt med USA nå, jeg reiser heller til Kina" litt refleksjonsevne... :D

Edit: Men for å dra tråden tilbake til topic...

Fortsetter det som nå tenker jeg at vi ser større redusjoner enn normalt for vinterprogrammet 25/26 og at flere ruter ikke ikke vil få samme volum sommeren 2026 som i 2025.

themichael, holmen and NoLimit like this.
  9. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,824
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo mange rare tall ute i media, feks de der -70% som kom for noen uker siden. Det blir interessant å følge utviklingen etterhvert som allerede bestilte reiser er ferdig utført, og man skal bestille nye. Det er da den virkelige nedgangen viser seg.
    Og så kan jo Trumpen ha endret mening, tollsatser og landønsker både 5 og 6 ganger innen den tid…

Trent600 liker dette
  10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,086
    Bonuspoeng:
    293
    Det er veldig, veldig woke å ikke risikere arrestasjon og internering :p

furlong, SAJblue, Insomnia4u and 2 others like this.
  11. Woodswing

Woodswing Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,523
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan jo bidra med litt egne oppfatninger her også :)

Jeg var i Vegas sist helg, dvs 3-8 april. Det som slo meg var at det har ikke vært så lite folk der når jeg har vært der før. Det var ikke akkurat glissent der. Men det manglet folk. Særlig på club og pool party var det betydelig mindre trykk enn hva jeg har sett før. Men det er jo ikke akkurat noe bevis for generell nedgang. Mer et øyeblikksinntrykk fra en helg.

Og ut i fra hva jeg leser i avisene har besøkende fra Canada og Mexico i stor grad droppet USA-turen. De som drar er de som må dra.

Men
    Som noen andre er inne på her så er hovedproblemet slik jeg ser det at forutsigbarheten er borte. Det virker mer og mer vilkårlig hva som foregår i USA. Som turist kan man risikere å bli nekta innreise om man har skrevet ditt eller datt på SoMe. Videre er det blitt helt absurd dyrt. Og den nevnte turen til Vegas krevde enormt mye mer i forbruk enn da jeg var der sist i '18.
    Samtidig er det ikke bare turister som drar til USA. Det er business og store konferanser som sannsynligvis drar de store summene. Og for næringsliv er det som foregår nå svært lite fristende. Hvem legger en konferanse med noen tusen deltakere til USA når det er uklart om delegatene kommer inn i landet?

Utgangspunktet for tråden var om endret reisemønster vil ha noe å si for SAS rutene til USA. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at det vil slå alvorlig inn utover våren/sommeren. Kombinasjonen av kjempedyrt og usikkerhet er ikke noen god kombinasjon.

Kanskje dette åpner for noen spenstige ruter til nye steder?
    Rio
    Buenos
    Singapore
    Cairo
    Phuket

themichael, EndreD, RoadKing and 3 others like this.
  12. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    5,984
    Bonuspoeng:
    183
    Stor forkjærlighet for turer til US og fikk en "siste tur" nå i Januar. Ingen tvil om at de må gjøre drastiske tiltak for å få skuta på rett kjøl, men problemet er jo måten det gjennomføres på, både for egne innbyggere, arbeidsplasser, studenter, tilreisende og allierte.

Her blir beste longhaul til sørøst-asia, men det er jo vesentlig mindre flights å velge mellom. Hadde ikke hatt noe i mot en større flight eksponering mot Asia dog kanskje lite trolig så lenge Russland turer på...

Woodswing liker dette
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,145
    Bonuspoeng:
    183
    Enig! Akkurat det ssmme jeg ironisk skulle skrive.

Hvis man har papirene i orden, er det ingen fare for nordmenn å reise til USA. Eller briter, for den del.

Når mange fler enn før blir stoppet og internert, er det mer pga at man i tidligere/vanlige tider ville bli sendt rett på et fly tilbake hvis papirene ikke stemmer. I disse dager virker det nesten som noen får en bonus hvis de klarer å stoppe flest mulig på grensen og intenrere dem.

Jeg ville generelt ikke hatt noen kvaler med å reise til USA nå (har vært der et 20-talls ganger før), men det frister mindre nå som alt fra toll til dyr dollar og i tillegg helt random oppførsel fra én mann gjør at ting kan endre over natten.

Litt som Tyrkia under Erdogan. Bare at selv han (hvem skulle tro det) er forutsigbar og stabil sammenlignet med.Trump.

Woodswing liker dette
  14. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Longhaul østover forblir vanskelig mens Russland situasjonen er som den er nå, men skulle gjerne sett mer mangfold i destinasjoner vestover utover USA og YYZ. MEX burde vel snuses på, Aeromexico hub og gode forbindelser rundt om i Mexico og Mellom-Amerika. Spesielt bra for fritidsreisende til populære destinasjoner som Cancun, Tulum, Cabo osv.

15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    879,020
    Bonuspoeng:
    293
    Min eldste datter har i flere år gjesteforelest på Texas Tech i Lubbock. Hun er også blitt spurt om hun vil gjøre det nå også.
    Siden hun er litt skeivere enn de fleste av oss har hun høflig takket nei.. leit siden det både er prestisje og interessant.

LaDuden, vegasbaby, furlong and 6 others like this.
  16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,145
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg forsvarer ikke Trump for 5 øre.

Likevel viktig å slå fast at man kan være så homofil man bare ønsker uten at det er et problem i USA. De har enorme og innflytelsesrike homofile miljøer og har hatt det i 50 år+

Hvis man definerer seg selv som trans eller ikke-binær begynner problemer, dog. Igjen: not defending, merely stating facts.

Synes datteren din trygt og greit kan reise, og ville oppfordret til det om det var min egen datter :)

17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    879,020
    Bonuspoeng:
    293
    En voksen universitetsprofessor som nærmer seg 50 tror jeg helst vil bestemme selv.

LaDuden, furlong, SAJblue and 13 others like this.
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,145
    Bonuspoeng:
    183
    Haha, ikke helt unaturlig det nei :D

19. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
  20. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    368
    Bonuspoeng:
    63
    Det handler ikke nødvendigvis om personlig risiko,
    og mer om faktum at man ønsker ikke å være med i et land der flertallet har bestemt at de skal definere hva som er rett og fungerer for en sårbar minoritet.
    Som skeiv mann er valget enkelt, USA? Nei takk med mindre jeg må.

Muts, Darkcho, oggaman and 3 others like this.

Del denne siden