Heisann, Er det noen som har noen erfaring med hvor mange seter som må være ledige i LH sin F-kabin for at de i det hele tatt skal kunne slippe noen award seats i F? Ser på EF at det er det bare er 3 ledige seter på hhv LH713 og LH717 (altså fra ICN og HND til FRA) på den aktuelle datoen. Det høres jo veldig knapt ut, så jeg frykter jo at det her ikke vil dukke opp noen seter et par uker i forveien.
På FRA DEL strekning observerte jeg at grensen var 4 ledige for 2 seter. 3 eller mindre ledige viste ikke tilgjengelighet.
Det er som @Are sier, det er vanskelig å finne noe system i det. Noen ruter slipper de flere i enn andre. Hvis det bare er tre ledige seter igjen vil jeg se det som lite sannsynlig. Hvis det er fra ICN ville jeg også satt opp et søk på Asiana. En liten kuriositet... Fløy selv FRA-ICN for litt over en ukes tid siden. Da var 6 av 8 seter i F-kabinen tatt. 1 pax var betalende F (bookingklasse A) 5 pax var award-billetter (bookingklasse O)
Jeg spurte pent hun som eskorterte oss ned til bilen fra First Class Terminal. Hun viste meg manifestet, der stor det etternavn, bookingklasse og kommentar. På fire av oss var denne kommentaren "Transfer from terminal", og vi var fire som ble kjørt til flyet.
I desember fløy jeg FRA-HND med min datter. To andre norske på bonusreise også, i tillegg til en sympatisk amerikansk-japansk business mann som var den eneste betalende pax av oss fem. Så 4/5 på bonus der også. Fløy FRA-ICN for et par dager siden. Fire pax, de to andre så ut som de kjente crew (altså betalende stamgjester) Var ledige awardseter som ikke ble tatt, så vi kjørte opp side-deler og fikk en liten mini-cabin for oss selv. Vindussetene for å slappe av, midtsetene for å sove i Ellers er mine erfaringer det samme som @Are Unntatt SIN og HKG, som blir sluppet 1-3 dager før avreise. Om de slipper i det hele tatt. Det kan også se ut som at enkelte ukedager har mindre belegg på enn andre og slippes lettere. Award-slipp følger jo også en kalkyle basert på tidligere års erfaringer om antatt belegg.
Det er kanskje litt av forklaringen til at ICN mister F fra kommende vintersesong, når det settes inn 747-400 (MUC med A359).
Tror ikke de har noe system. Det kan være alt fra 0-5 award seter på strekkene og de kommer her og der. Noen ganger slipper de mange og andre ganger ingen
Fruen og jeg fikk reservert FRA - SIN 17/5 3 dager før. Foruten oss var det 3 andre i kabinen. Jeg får meg ikke til å spørre hvilken klasse de andre reiser i, men jeg gjetter ukvalifisert på at de var betalende.
SIN & HKG er high yield-ruter. Man ser det samme på f.eks TG NRT-BKK F A388 som slippes i mye mindre grad enn TG HND-BKK F med 747 og mer ugunstig slot. På alle disse ser det ut som at de heller vil la kabinen gå med tomme seter fremfor å slippe award. Det samme så vi mange forumrapporter på TG F ICN-BKK med 747 når den gikk. Jeg så F9 seter en rekke dager nær avgang, men de slapp bare ett sete innimellom. For ikke å snakke om den hyppige equipment change TG holder på med intra-Asia, bare slått av CX...
Morsomt at vi fikk noe ikke alle er forunt da . Jeg tenkte det kanskje hadde med at pinsen var den kommende helgen, pinse er stor ferietid i Tyskland så...
Da jeg reiste FRA-EZE var kabinen full. De 7 andre var alle deltakere i et større reisefølge med guide, så jeg antar at de hadde betalt.