Hvor tidlig planlegger dere å ankomme flyplassen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Are, 14. okt 2017.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    I den senere tid har jeg blitt råflott og booket private transfer fra og til flyplass i utlandet.
    En ting som plager meg litt er at det legges opp til at man skal ankomme flyplassen ca 17 timer før avreise.
    Eksempel, jeg tenker at en drøy time burde være tilstrekkelig på flyplassen, men får jeg lov til det?
    Neida jeg må ha over 2 timer ifg. dette opplegget. .blææ.. Her må man jo faktisk jukse med avgangstiden for å ikke måtte dra før fuglene står opp..

upload_2017-10-14_19-19-37.png
    Hvor mye tid planlegger dere?

2. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker å ankomme rundt 2 timer før avgangstid til utlandet, med mindre jeg har planer om å tilbringe litt tid i loungen først.

3. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser jeg alene og ut frs SVG så kommer jeg som regel maks en time før og da er jobb 5min spaser tur unna. Reiser jeg med full pakke så blir det for 90min før. Da reiser vi i skole ferien, med fullt trykk på flyplassen når vi kommer. Er det interkontinentale flighter så er vel 2timer ganske vanlig trodde jeg.

4. mhandlykken

mhandlykken Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    93
    Fra BGO innenlands uten baggasje så kommer jeg gjerne 30 min før hvis det er utenfor rushtider med mye folk. Når jeg reiser med baggasje er det gjerne mye baggasje, så da minst en time før.

Flyr lite direkte til utenlandske flyvninger fra BGO, men regner sikkert da 2 timer.

5. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,367
    Bonuspoeng:
    183
    Ein time før om eg reiser aleine innen EU og kjenner flyplass, då med fast track.
    To timer med familien!

Rekorden er 10 minutt før avgang på Munchen, uten fastrack, men med veldig gravid kone. Dragene ordna faktisk alt, men med skarpe kommentarer!

mhsalv liker dette
  6. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det avhenger av om jeg skal sjekke bagasje eller ikke, og om jeg er kjent med flyplassen.

Men generelt maks 1t før på OSL, 1-2t i utlandet.

7. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,101
    Bonuspoeng:
    93
    Husker da jeg var liten og vi skulle til syden. Med charter var det tydeligvis slik at man måtte være på flyplassen senest 3 timer før avgang. Mener å huske at det gikk ganske fort inn på flyplassen (klokken var jo tross alt 03:00), og det var så sinnssykt kjedelig å vente i nesten 3 timer på å kunne gå på flyet...

Anton80 liker dette
  8. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Varierer etter hvor godt jeg kjenner flyplassen. Hjemme i Tromsø møter jeg opp tre kvarter før avgang om jeg har bagasje, halvtime før om jeg reiser lett. I Oslo en times tid før avgang, to om jeg er på veg ut av landet.

Kan nevne at jeg en gang i Hammerfest fikk kjeft for å møte «bare» en halvtime før avgang da Widerøe var før ruta og ikke hadde tenkt til å miste momentet sitt.

9. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    6,857
    Bonuspoeng:
    183
    Hva burde være tilstrekkelig tid fra OSL til utlandet når avgangen er 0600 en torsdags morgen? Jeg tenkte at en time før må jo være mer enn nok

10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,015
    Bonuspoeng:
    293
    I Bergen er jeg skjelden på flyplassen mer enn 30 min før avgang når jeg reiser alene .... skjelden under 60 min hvis mor er med ...

I Oslo reiser jeg fra Oslo S omtrent 60 min før flyet skal gå ...

11. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    What he said..

Jeg regner med å være på OSL ca 30-40 minutter før avgang om jeg skal sjekke inn og 20-30 minutter før avgang om jeg ikke skal sjekke inn.
    Blir kun bekymret om det er gate closing før jeg har gått av toget..

12. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Sprang en gang ganske så fort til terminalen når jeg så cleared to land til Widerøe-maskinen som hadde 20 min turnaround på bakken hvor jeg skulle med.

Men sånn generelt satser jeg på 5 minutter før frist for bagasje hvis avreise fra Norge og med håndbagasje 30 min før avgang. Det uten planlagt loungebesøk, middag eller noe annet som tar tid. Enkelte steder uten fast track kan jeg derimot legge på litt tid, hvis jeg vet det er er sjanse for lange køer. Mange flyplasser har ofte et lite utrush tidlig morgen.

Liker å ha litt bedre tid i utlandet, litt avhengig av hvor kjent jeg er på flyplassen og dens størrelse.

13. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,397
    Bonuspoeng:
    183
    30 min på OSL holder i massevis, da med fasttrack.

Rekorden er å våkne i senga 5 min før take off etter en fuktig kveld dagen før. Viste seg at det var teknisk feil på flyet. Dundret avgårde med taxi til Flesland, og rakk til og med innom kiosken på vei til gate. Relativt selvfornøyd og bakfullt baconpølseglis før boardingen startet.

Thomas123 and Eddie47 like this.
  14. Fideco

Fideco Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Tar flytoget som ankommer nærmest 1t før avgang, enten jeg skal innenlands eller utenlands. Da har jeg litt tid hvis det er krøll på sporet. I utlandet blir jeg stort sett hentet og brakt tilbake av skipenes agenter og de liker å beregne minst to timer før på returen.

15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, det er min regel også. Sitter du på et flytog i bevegelse og det er 60 min eller mer til flyet går er du trygg (foruten IC). Ligger på 20-60 minutt ved mye baggasje og/eller reisefølge.

Når det er sakt, hvis alternativet er å drepe tid et annet sted så drar jeg gjerne opptil en time tidligere.

16. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Som student i Trondheim pleide jeg å legge inn minst mulig. Pers er inn døren på Værnes 10 min før avgang. Rakk flyet, men det var en dag for sent..
    Nå legger jeg inn 2 timer uansett.

DanH and Berlioz like this.
  17. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    18,372
    Bonuspoeng:
    183
    Som @anders82 påpeker er det viktig å følge med på kalenderen også :).
    Med NSB til OSL tør vi ikke ha mindre enn 1,5 t., vet aldri når det plutselig er togtrøbbel. Overskuddstiden blir spist opp (bokstavelig) i kantina.
    Fra VDS, vår nr 2 flyplass, holder det med 30 min. fra døren låses/utsjekk til WF avgangstid.

anders82 liker dette
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Liker å ha god tid, så jeg er gjerne på flyplassen en time før boarding, dvs i praksis 1.5-2 time før avgang. Uavhengig av om det er domestic eller internasjonalt.

På innenlands kan jeg tillate meg å ha dårlig tid, men skal jeg utenlands og spesielt utenom Schengen syns jeg det er ubehagelig om jeg har 1 time eller mindre til avgang når jeg ankommer flyplassen.

kaijoar liker dette
  19. chberge

chberge Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Når jeg flyr ut fra OSL Innland pleier å planlegge å ankomme med Flytoget 60 min før avgang. Da rekker jeg å gå til skranken med bagasje, rusle bort til spesialbagasje, gå tilbake til Fasttracken, en matbit i loungen, og traske til gate til oppsatt bosrdingtid. Jeg har også nok tid til å miste et flytog hvis jeg skulle ligge bak skjemaet, og fremdeles rekke flyet både ved kø og eventuell uheldig gate.

20. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,784
    Bonuspoeng:
    183
    Minimum tre timer. På pimpe 5 pils og tre shots før flyet til Grand Canaria.

Fra spøk til alvor. Mellom 30-60 min før på Værnes. Rundt to timer ute i den store verden.

Del denne siden