Hvordan booke LH F før alle andre

Tråd i 'Bonushjelp' startet av OSLOJW, 25. jan 2024.

  1. OSLOJW

    OSLOJW Flyr litt...

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    33
    Når Sas nå snart går ut av *A tenkte jeg dele denne lille hemmeligheten for andre som prøver å få reist med LH F før muligheten blir borte:

    Som kjent slipper nå LH billetter oftest kun 4 dager før, eller 96 timer, for partnere. Dette kan man omgå ved å bruke følgende triks:

    Eksempel: Jeg vil booke FRA-HND fredag 2/2 kl. 13.45 i F (O). På expertflyer/award fares tilgjengelighet står det (når jeg skriver dette) F5A5, hvilket indikerer at det kan/vil bli sluppet F på denne flighten (det er også ledige billetter i C tilgjengelig på award nå, hvilket trolig øker oddsen).

    Vanligvis vil man måtte vente til 96 timer før denne flighten med å booke, dvs man kan tidligst se og booke setene en gang etter mandag 29/01 klokken 13.45. Her kommer trikset inn: Lufthansa kan la deg booke F setene mer enn 96 timer før så lenge du har et tidligere fly med et LH-gruppe selskap. Og da kan man bli kreativ, så lenge man holder seg innenfor 24t layover.

    Eks ringer man inn og booker:
    Onsdag 31/1, OSL-VIE med OS
    Torsdag 1/1 , VIE-MUC med OS/LH
    Fredag 2/2, MUC-FRA-HND (LH) med siste leg i F. Disse F setene er ikke synlige for noen på dette tidspunktet før man har laget en booking med flightene over - her ligger trikset. Agenten jeg gjorde dette med sist var mildt sagt overrasket)

    Og dette kan man ringe inn og booke når det er under 96 timer før første flight, dvs allerede Lørdag 27/1 på ettermiddagen (etter klokkeslettet OSL-VIE flyet med OS går). Grunnen til at jeg har lagt på MUC-FRA-HND er grunnet 24t regel og at agenten sist så F-setene da han la på begge samtidig, mulig man ikke trenger MUC men…

    Ringer inn og får det billettert direkte med agenten, ringer så opp og får endret utreisen på samme måte som VIE-trikset. Merk at man betaler en bøtte med avgifter ved første booking, men disse blir refundert når man booker om. For min del da jeg gjorde dette fantes ikke alle options på direkte OSL-FRA som var bookbare separat, men en dame på CT-telefonen fikk meg direkte på et ettermiddagsfly til FRA kvelden før Longhaul’en. Antar man kan ringe inn igjen og booke om igjen når det nærmer seg.

    På denne måten kaprer man F-setet(/ne) lenge før de blir allment tilgjengelige og søkbare for «konkurrenter» fra andre programmer som booker dem direkte på nett. Kan kanskje tom danke ut noen av LH’s egne kunder med sine oppgraderingsbud, vouchers mm.

    Lykke til!

    (DM meg gjerne om du visste om dette trikset og har holdt det hemmelig - spent på hvem andre her som er like nerde)
     
    Last edited: 25. jan 2024
    Islending, jonss, Rscott and 43 others like this.
  2. ak41

    ak41 Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    13
    Har du erfaring med hvordan tilgjengeligheten er før 96 timer?

    Vil billetter som er bookbare for Eurobonus typisk være tilgjengelige så tidlig som 96 timer før avgang eller tidligere. Eller blir de bookbare på et vilkårlig tidspunkt frem mot avgang?
     
    OSLOJW liker dette
  3. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,070
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, dette kan bli veldig relevant for meg og et av barna snart!
     
    AirMags, ak41 and OSLOJW like this.
  4. OSLOJW

    OSLOJW Flyr litt...

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    33
    Du spør om billetter FRA-Destinasjon alene uten trikset over? Hvis så:

    På F5 (A5) pleier det å slippes billetter til EB ca 96 timer før etter min erfaring. Kanskje en delay på en time eller 2 på flighter ex FRA, men sett dem på minuttet etter 96 timer før avgangstid på inbound Frankfurt.

    Før jul så jeg billetter opptil en uke frem i tid, men ikke sett dette en eneste gang etter jul selv.

    Er det under F4-5 ledig kan det skje nærmere avgang på vilkårlig tid. Lest kl 16 Frankfurt-tid på andra fora, men usikker på om det er riktig.
     
    AirMags, ak41, milehigh and 1 other person like this.
  5. ak41

    ak41 Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for nyttig info!
     
    OSLOJW liker dette
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    8,039
    Bonuspoeng:
    183
    Hm, da må man kanskje investere i EF også, da…
     
    OSLOJW liker dette
  7. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    113
    Men Expertflyer er jo ikke lenger brukelig til å sjekke ledige award seter for *A ? - så det blir kun for å prøve å forutse ledige seter.

    Er det sånn at hvis united søket viser ledig i O klasse så vil de også kunne finne det på telefon hos sas ?
     
    OSLOJW liker dette
  8. OSLOJW

    OSLOJW Flyr litt...

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    33
    Du finner samme infoen på Awardfares - bare litt mer kronglete. Og uten alerts etc som expertflyer har selvfølgelig.

    https://awardfares.com/schedule
     
  9. OSLOJW

    OSLOJW Flyr litt...

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    33
    Hensikten her er nettop det ja - å bruke EF/awardfares shedule-funksjon til å predikere om det KAN være ledige seter i F som enda ikke er tilgjengelige for award, men som kan bookes med trikset over. "Lure" frem O-klasse tilgjengelighet før de egentlig slippes om du vil.

    Jeg har alltid fått opp billetter hos SAS på telefon når united viser ledig O på LH. Har lest at andre har hatt ulike erfaringer, men for meg har det truffet hver gang (og det er en del datapunkter :) )
     
    Gullars, ak41, Insomnia4u and 2 others like this.
  10. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,842
    Likes mottatt:
    2,077
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis en bare vil vite hvor mange seter det er ledig i F på en flight med LH kan en bare gjøre et vanlig billettsøk i F hos Lufthansa. Når det er begrenset antall seter vises det antall faktiske ledige seter igjen, jfr. også i vanlig bookingprosess hos SAS.
     
    Jomik and OSLOJW like this.
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    8,039
    Bonuspoeng:
    183
    Oi! Det hadde jeg ikke fått med meg. Takker
     
    OSLOJW liker dette
  12. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    625
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Bra triks som muligens skal prøves.
    Men ser du refererer til å fjerne legs med VIE-trikset.
    Flere har rapportert å få nei på dette siden jul/årsskiftet.
    Noen som har fått det til nå de siste ukene?
     
  13. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    258
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Hvor lang tid i forveien er det mulig å bestille med dette trikset?
     
  14. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    232
    Likes mottatt:
    503
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg prøvde meg på en slik booking nå, men det ser ikke ut til at de på kundeservice fant noen F flights til min destinasjon på fredagen. Tar gjerne imot noen tips her for å få rodd denne i havn.
     
  15. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    325
    Bonuspoeng:
    63
    Har du lyst å si hvilken rute du ser på?
     
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,110
    Likes mottatt:
    4,864
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig interessant triks. For de som ønsker seg en langhelg med F er det vel ofte returen som er mest krevende å få til. Vil dette trikset kunne brukes da, eller er man avhengig av at returen starter med LH/LX/OS?
     
  17. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    232
    Likes mottatt:
    503
    Bonuspoeng:
    63
    New York til helgen er det som er planen.
     
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,846
    Likes mottatt:
    2,413
    Bonuspoeng:
    113
    Kan det være at det er for få seter i F tilgjengelig?
     
  19. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    232
    Likes mottatt:
    503
    Bonuspoeng:
    63
    Er det jeg tror. Få flighter på fredagen med F seter, men ledig på torsdagen og lørdagen.

    Men derfor jeg også lurer på om det var slik som for noen år siden der man måtte se at det er minst 3 ledige seter i F for at man skal kunne booke ett sete eller om dette ikke gjelder lengre?
     
  20. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,846
    Likes mottatt:
    2,413
    Bonuspoeng:
    113
    Var en post ganske nylig (i F-tråden kanskje?) som nevnte at av 2 seter ledige i F var en ledig som award for SK.
     
    AirMags liker dette

Del denne siden