Av ren nysgjerrighet, hvor mange har fått sin status gjennom private reiser, betalt av egen lommebok? Hvor mange har fått sin status gjennom jobbreiser, betalt av jobben? Den gangen jeg hadde gull, fikk jeg statusen pga. jobb. Måtte reise noe privat for å klatre over kanten til gull. Til dere som har fått status gjennom reiser betalt av egen lomme: Hvorfor reiser dere så mye?
De fleste vil vel tjene opp statuspoeng fra en kombinasjon av jobbreiser, privatreiser og kredittkort bruk.
I år har jeg kun hatt en tur til London og en til Oslo i forbindelse med jobb, resten er private turer. Har over 100000 statuspoeng, hvorav kanskje 10-15 tusen kommer fra SAS MC. En kombinasjon av å være glad i å reise, bruke kompensasjonsvouchere på friends and family tilbud og reise langt når det er doble statuspoeng hjelper veldig mye når det gjelder å få fart på poengene og det til en relativ lav kostnad.
Jeg sluttet å få statuskort gjennom jobb i 2018 og har vært Statsstipendiat siden da, med fast apanasje! Jeg har hatt diamantstatus siden 2015 og frem til (foreløpig) og med 2024. Status opparbeides gjennom flytereiser og kredittkort (Amex og DNB saga) Fordi det er gøy å fly! Og at det er helg!
Der fikk jeg kanskje svaret på noe som er litt off topic, men som jeg lurte på da jeg nå har fått tre kompensasjonsvouchere siste uken. Kan du bekrefte at man opptjener poeng/segmenter på disse som vanlig?
Siste EBG opptjent uten en eneste flyreise, og således ikke mye verdt annet enn mot en eventuell LTG, som igjen heller kanskje ikke er noe verdt, eller om en ikke flyr heller vil ha noe for seg, men heldigvis er vel ikke alt som skjer her strengt rasjonelt? Så får en håpe at post-covid teamsfortryllelse snart går over slik at det blir tilbake til litt mer reising i jobb hvor det gir noen mening med status. Selve opptjeningen fordelte seg som følgende hva gjelder statuspoeng, DNB 20.000, Amex 20.000, SEB ca 34.000.
Diamant. Kvalifiser etter segmenter, alt betalte selv. Ingen kredittkort. Flyr på jobb. Jeg gjør også 20+ segmenter med Norwegian per år. Når jeg flyr på fritiden flyr jeg ikke SAS.
Reiser ikke med jobb, så her er alt betalt av egen lomme. Blir LTG om en måneds tid, og er på 8. året som EBD. Skjønner ikke spørsmålet?? Spøk til side, jeg har mye familie i utlandet. Også liker jeg å reise. Har heldigvis en kone som også liker å reise.
Det varierer veldig fra år til år. I 2021 hadde jeg en kunde der jeg fikk fly fire segmenter per uke. Da ble det fort 90 segmenter. Appen visste til slutt over 200 segmenter (men det var den gangen også en 4 x segment/poeng kampanje). I år var det derimot en del flere private reiser. Det er dessverre mindre og mindre kunder som setter pris på personlig kontakt når ting kan fikses over nettet. Ellers har jeg som @holmen også familie i utlandet som gir mye grunn til å fly. Klarer jeg tre til fire turer til München, booket i Plus med Family and Friends så blir det opp mot 20 000 poeng allerede her.
Jeg har fått gullsyken. Etter jeg fikk gavegull og så at å fly kunne være behagelig med fasttrack og lounger, lite stress og få prioritert service har jeg ikke sett meg tilbake. Om jeg egentlig trenger det er en annen sak, men er fint å ha en hobby Bruker Amex Elite, og SAS MC. Resten flyr jeg inn på MR og ferier
Har EBD, usikker på om eg kvalifiserer meg til den i neste periode, men er uansett EBG, Reiser ein del og har SAS Amex premium(?) og SAS MC
EBD, takket være Amex Elite, SAS MC og privat flyving. Har kun vært EBD én gang takket være stategisk booking og riktige kampanjer, kommer nok bare til å være gull fremover. Er på 7. året til LTG. Hva er strategisk booking sier du? Vel, i en periode var det veldig lønnsomt å booke OSL-ARN-CPH-FRA i SAS Plus. Kostet ikke nevneverdig mer, og jobben min er så fleksibel at jeg kan ta meg tid til dette t/r for å besøke familie. Da det var 4x-kampanje fikk jeg 14996 poeng for én vei. Da var det ikke vanskelig å klare diamant for en gangs skyld. Flyr så mye fordi jeg hater miljøet! Eller så har jeg også familie i utlandet som besøkes et par ganger hvert år. SAS klimakompenserer medlemmers reiser, og selv om alle vi oppegående mennesker vet at sånt er tulleregnskap, så er det jo fint å gjemme seg bak Derfor legger jeg også inn eurobonus-nummer på alle passasjerene også på bonusreiser, slik at 1) De får opp reisen i sin sas-app 2) Deres co2 kompenseres
20k statuspoeng fra Sas Amex Elite 20k statuspoeng fra Dnb Saga (200k forbruk) Ca 5k statuspoeng fra Sas Mastercard Premium (Ca 100k forbruk) Pluss en del jobbreiser både innenlands (SK / WF) og utenlands (Star Alliance). Gullstatus er sikret bare via kredittkort og forbruk, så får jobbreisene avgjøre om det blir diamant eller ikke. EDIT: Er såklart noen private reiser inni her, men det begrenser seg til sommerferie og juleferie, så de gjør ikke akkurat de største utslagene på poengsaldoen.
Det hele startet nok med en kombo av SAS MC og en tur til USA der poeng-betalt oppgradering medførte biz i stedet for plus... fikk så mye mer poeng for biz at jeg tippet over til gull i løpet av reisen - og da åpnet det seg en verden av lounger og fast track som det er vanskelig å gi slipp på. Ellers er SAS MC+Amex+nok jobbflyturer tilstrekkelig til å opprettholde EBG. Diamant i fjor pga jobbflygning i den perioden man fikk doble basispoeng.
Jobber byr på noen reiser i året, men det holder ikke til gull. Resterende reiser er til familie på andre kanter av landet. Når begge har null familie der vi jobber blir det noen turer. Note to bygde-self: Ikke ta utdannelse.
Jeg fikk første gullkort på å fly og fløy blant annet tre ganger tur/retur, og én vei hjem fra USA i en opptjeningsperiode. Så hadde jeg litt flaks. En retur var oppgradert med poeng, og da fikk man poeng for ny bookingklasse. Så var en retur egentlig med poeng på KLM business, men det ble kansellert og jeg ble flyttet over til SAS og fikk poeng der. Hadde i noen år, men fløy ekstremt lite sist opptjeningsperiode, så klarte ikke beholde.
For min del er det DNB SAGA MC, Amex Elite og SEB MC. Og det er veldig greit å ha SAS gullkortet når jeg feks reiser på bonusreiser med *A. Tilgang til gullstuen på OSL og Senator loungen på LHR samt tilgang til lounger hvis jeg skulle fly i Y på bonusreiser. Er jo som kjent på BA og OneWorld jeg kjøper revenue billettene for å opprettholde status på BA og tilgang til alle de flotte 1W loungene
For dere som skriver at statusen er opptjent via kort. Hvordan får dere til dette? Jeg bruker selv bare Amex Elite og SEB MC, men kan ikke se at dette gjøre noe særlig med statusen min..
200k omsetning på DNB SAGA MC gir 20k statuspoeng. Amex Elite gir 20k statuspoeng og inntill i fjor fikk man 12k statuspoeng på SEB MC. Dette er nå endret på SEB MC slik at man får statuspoeng basert på omsetning. Så neste år skal jeg prioritere SEB MC hvis de har kampanjer som gir større bonus uttelling slik at jeg når de 5000 statuspoengene. Da har jeg 45k statuspoeng totalt.