Hvordan jeg fikk SAS American Express Platinum, selv etter avslag på nettbasert søknad

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av prisjeger, 07. april 2015.

  1. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har akkurat mottatt kortet i posten i dag, til tross for at jeg først fikk avslag på den nettbaserte søknaden, og vil gjerne dele mine erfaringer om dette.

    Det hele begynte med at jeg hadde et ønske om AMEX Platinum, pga. den forholdsvis gode Eurobonus-opptjeningen, og ikke minst grunnet Companion Ticket. Jeg gjorde som de fleste nok gjør, gikk inn på søknadssiden på nett, logget på med BankID, og la inn mine detaljer. Som lovet kom svaret på denne søknadstypen umiddelbart: et høflig formulert automatisert avslag.

    Jadda. Bombe!:( Avslaget var ikke helt uventet, for å si det sånn :cool:

    Det var jo fristende å bare la dett være dett: jeg ble veiet og funnet for lett for å inneha et så ”eksklusivt” produkt som SAS AMEX Platinum. Jeg er imidlertid ikke av typen som gir opp på aller første forsøk, og her kommer den store hemmeligheten om ”hvordan få SAS American Express Platinum selv om du har fått avslag på søknad på nett, og ikke oppfyller for eksempel krav til inntekt”.

    Trommevirvel.

    Jeg plukket opp telefonen og ringte nummeret til kundeservice som stod oppført på siden med avslagsteksten.

    Her traff jeg en hyggelig kundeservicemedarbeider som jeg presenterte problemet for: jeg fikk avslag på nettbasert søknad, og er det egentlig noe vi kunne gjøre for å endre på dette? Kunne han hjelpe meg på noen måte?
    Han gikk inn på min søknad og kikket, og det ble klart at det var to faktorer som sperret: den første er min inntekt, som er godt under de 650.000 i året man offisielt sett måtte ha for å kvalifisere til Platinum. Det andre var at jeg allerede hadde flere kredittkort gjennom DNB, og at med SAS AMEX Platinum i tillegg ville samlet kredittgrense blitt for høy. Merk at det altså ikke var min kredittkortGJELD som var for høy (jeg betaler alltid hele fakturaen til forfall), men den samlede kredittGRENSEN hvis jeg makset ut alle kortene.
    Enden på visa i denne omgang var at jeg kom med et løsningsforslag: jeg erkjente at min inntekt var godt under grensen for SAS AMEX Platinum, men påpekte samtidig mitt lange kundeforhold i DNB, min gode betalingsevne, og at jeg på min TRUMF Visa det siste kalenderåret har hatt temmelig stor omsetning. I tillegg nevnte jeg at det var helt unødvendig for meg å øke min samlede kredittramme, og at jeg godt kunne redusere kredittrammen på de andre kortene, så den forble uendret totalt sett. Jeg så også at det ene kredittkortet, som var et gratis ”tullekort” gjennom en byggmarkedskjede og som aldri ble brukt, godt bare kunne slettes.
    Mannen i kundeservice sa at han dessverre fortsatt ikke kunne godta min søknad på stedet, men pga. mitt gode kundeforhold og uproblematiske forhold til kredittkort ville han legge fram saken for sin sjef for å se om søknaden allikevel kunne innvilges, og de ville ta kontakt etter noen dager.
    Noen dager senere fikk jeg et brev fra DNB med et hyggelig avslag på min søknad om SAS AMEX Platinum. OK tenkte jeg, da prøver vi igjen neste år…. Det viste seg dog at dette avslaget var for den nettbaserte søknaden, og etter ytterligere noen dager ringte samme hyggelige kundeservicemedarbeider meg tilbake og kunne fortelle at min søknad var innvilget. Vi hadde en liten samtale der kredittgrensen på det ene kortet mitt ble nedjustert, og ”tullekortet” bare ble avviklet. Deretter fikk jeg et søknadsskjema på epost som jeg fylte ut og sendte tilbake. Etter en time fikk jeg bekreftelsen på at søknaden var innvilget, og i dag kom altså kortet i posten. Hurra!

    For å oppsummere: det var flere faktorer som til sammen gjorde at jeg til slutt fikk SAS AMEX Platinum, selv om jeg i utgangspunktet ikke oppfylte kriteriene og først fikk avslag på den nettbaserte søknaden:

    -Jeg ringte og fikk snakke med et menneske, ikke en maskin

    -Jeg har god kreditthistorikk over tid

    -Jeg har hatt temmelig god omsetning på Trumf Visa siden jeg fikk det

    -Jeg har fast stilling på en sikker arbeidsplass

    -Jeg var høflig, ba om hjelp og hadde løsningsforslag (skader aldri å være hyggelig ;))

    I det hele tatt har jeg veldig gode erfaringer med å ringe og snakke med en kundebehandler når jeg i utgangspunktet har fått avslag på noe av en eller annen automatikk. En høflig og løsningsorientert tilnærming har ofte gitt positivt resultat, og det verste som kan skje er et nytt avslag.
    Et lite tips til slutt: har du ikke hellet med deg og du får avslag, takk høflig for hjelpen, si at du satte pris på den hyggelige servicen du tross alt har fått, og ønsk den i andre enden en god dag videre. Det er faktisk ikke få ganger jeg har blitt kontaktet tilbake med positivt resultat, selv om det i utgangspunktet har sett håpløst ut. Nøkkelen er å være en person som den i andre enden av forbindelsen får lyst til å gjøre noe ekstra for, selv om han ikke .

    Lykke til med din neste henvendelse! :)
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du har skjønt mye og vil komme langt i livet.

    [​IMG]
     
    Last edited: 26. sept 2017
    Gullars, Elo, Petter B-C and 8 others like this.
  3. Php7980

    Php7980 Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk mitt i dag jeg også :)
     
  4. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Det bilde der likte jeg!!! :D :D :D
    Med SAS amex platinum er gull!! =D For min del ivertfall! :D
     
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor mye koster det å ha i året dette AmEx SAS Plat? Det er vel ikke gratis for Gull/diamant vel?
    Får man fortsatt 12 000 poeng for å signe?
     
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,762
    Likes mottatt:
    10,033
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen årsavgift for diamantmedlemmer. 850kr første året, 1700kr etter det for resten.
    Du får fortsatt 12k poeng for å signe.
     
  7. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    356
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk 12k poeng da jeg oppgraderte fra Premium, men ikke halv årsavgift.
    Da jeg gikk fra Classic til Premium fikk jeg både 6k poeng og halv årsavgift, vurderer å ta en tlf og høre om de kan halvere årsavgiften min.

    Jeg antar forøvrig å få et Diamantkort fra min far innen en ukes tid, er det rimelig å anta at Amex da vil stryke hele årsavgiften de allerede har avkrevd?
     
  8. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Send de en mail og henvis til at du nå er EBD.. Verdt et forsøk!
     
  9. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ble fakturert for årsavgift på siste faktura, men sendte de bare en epost om at jeg hadde forstått det slik at EBD ikke skulle betale. Det kom svar relativt raskt om at det ved en feil i deres systemer ikke var registrert at jeg var EBD og de krediterte så årsavgiften. Null problem.
     
  10. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Virker som om dette er relativt kalkulert, har skjedd meg to år på rad, rart at de ikke klarer å oppdaterer systemet når de tross alt sender ut EBD kort
     
  11. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Samma her. Har skjedd 2 år på rad at eg har vorte belasta for kortavgifta, sjølv som EBD.
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Det er "kjedelig" å lese at så mange får til dette som jeg ikke har klart. Har forsøkt flere ganger og får konsekvent avslag pga inntekt.
    Du har vel ikke navn og/eller direktenummer til vedkommende du snakket med?
     
  13. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tidligere lest at andre har fått mulighet til Platinum etter å hatt Premium en periode, for å etablere bruks- og betalingshistorikk. Jeg har nå hatt Premium i ca 1 år, og oppnådde CT i fjor, altså på ca 8 måneder, så har vel en ok omsetning. Jeg ringte for å sjekke i dag, og selv om jeg var aldri så hyggelig med dama i andre enden, så var det visst ingen mulighet for Platinum på nåværende tidspunkt. Selv med god historikk på bruk og betaling. Begrunnelsen er for lav inntekt. Med forbehold om at jeg har hørt feil, så sa hun at kravet er 600k. (mener jeg også har sett/hørt 650 et annet sted, slik som nevnt det opprinnelige innlegget her..) Selv om dette kravet ikke er helt absolutt, må man visst ligge ganske tett opptil..
    Videre sa hun at de av og til har kampanjer hvor enkelte med god historikk får mulighet til å oppgradere til Platinum. Hun mente at jeg nå lå godt an til å bli inkludert i en slik fremtidig kampanje. Til slutt nevnte hun noe som sikkert er av stor interesse for flere:
    Det jobbes med å fjerne inntektskravet i sin helhet! :) Om og når dette faktisk blir noe av, vil jo bare tiden vise, men det er jo et meget positivt signal!
     
  14. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Er du EBD @prisjeger ? Og tror du det eventuelt hadde noe å si?
     
  15. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Klarte ninjatrikset "underrapporter inntekt" da jeg søkte om EB AmEx Platinum, og tror jeg røk på gjeldsgrad og likviditet. Har ikke helt kontroll på hva jeg tjener og gjorde en kjapp beregning på det jeg trodde, kort fortalt jeg bommet og skrev inn for lite, dermed havnet jeg under den magiske 650'-grensen jeg ikke visste om. Det morsomme er at jobben min går ut på å passe på pengene til en bedrift av ok størrelse, derimot har jeg full kontroll der. Kjørte kredittsjekk på meg selv før jeg søkte, og den er mer utfyllende enn gjenparten man får i posten, der fikk jeg de beste skussmål bortsett fra at jeg bor Finnmark (statistikken er ikke på redelige finmarkingers side).

    Tilbake on topic! Leste at DnB ser på tidligere kundeforhold i søknaden, den gang jeg var kunde der hadde jeg "normal" inntekt, lav gjeld og noe formue (bolig var billig for 12 år siden). Nå har jeg byttet bank, økt inntekt, økt gjeld og formuen er i minus etter nylig oppgradering av bosted, men likviditeten er god. Dermed ser ikke DnB min historikk de siste årene. De ber jo i tillegg om husholdningens gjeld, men kun søkers inntekt, da blir det skjevt og jeg møter ikke deres bench mark pluss at jeg meldte inn for lav inntekt. Føler i tillegg at det er litt bingo om hvem som får innvilget, har venner med inntekt godt over 650' (og er kredittverdig) og andre med inntekt deromkring, men med høyere formue enn Saga-kravet, som ikke har fått EB AmEx Platinum.

    Ville ikke søke på nytt med nye tall, da den "paranoide" delen i meg tenker at de følger med og sender saken over til Økokrim. :p Så jeg endte opp med Mastercard, siden Diners ikke passet meg. Kjipe er at omsetninga kommer godt over 100' kun på planlagte reiser, og jeg går glipp av CT.

    Beklager rotete post uten rød tråd, håper noe ga mening.
     
    Ursa and Baldrick like this.
  16. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,915
    Likes mottatt:
    6,536
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk Platinum på første forsøk. Var dengang ikke i nærheten av 600k i inntekt, men nada gjeld. Jeg hadde gullkort og fast jobb hos sikker arbeidsgiver og bra med reisedøgn.
     
  17. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mange ting med den automatiserte søknadsprosessen som irriterer meg. Den spør f.eks ofte kun om DIN inntekt, men nesten alltid om husholdningens samlede gjeld. Har du 650.000 i lønn og en samlet gjeld på 12.000.000 ser det jo horribelt ut, men det er jo null problem om ektefellen din tjener 35.000.000 i året og boligen er verdt 55.000.000,-

    (satt på spissen selvsagt)..
     
    Baldrick liker dette
  18. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Du får jo CT med Premium også, dog kun gyldig på SAS metall.. Men nå når alle langrutene etterhvert får ny innredning, så bør jo det uansett være interessant. Jeg ville definitivt gått for det (og Trumf Visa), fremfor Mastercard..
     
  19. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Med mindre du begynner og forfalske lønnslipper også videre så er det ingen i bransjen som gjør det. Nå kjenner jeg ikke Amex systemet til DNB helt, men som oftest så ligger det inne en sperrefrist slik at systemet automatisk ikke vil behandle søknaden din hvis det er kort tid siden sist du fikk avslag. Ta kontakt med kundeservice og forklar, de vil eventuelt be om lønnslipp eller annet som bekrefter reel inntekt. Så se ikke vekk fra at det går i orden, banker har lyst på kunder ;)

    Dette her er ikke i samme galakse en gang som tingene jeg innraporterer til Økokrim :)
     
    Last edited: 10. april 2015
    Ursa and Travellingalf like this.
  20. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Der slo den "paranoide" siden av meg inn, og ville ikke virke desperat. Sikkert en teit tanke, men men... Biter det i meg og kjører MC ut gratisåret, så får jeg søke AmEx på nytt da og blir det innvilget så åpner jeg hardt og sikrer CT kjapt.
     

Del denne siden