Hvordan jeg fikk SAS American Express Platinum, selv etter avslag på nettbasert søknad

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av prisjeger, 07. april 2015.

  1. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Som en sidenote kan jeg vel si at du bør prøve å tjene minst 100 000 Eurobonuspoeng i året også, slik at du får benyttet CT til en business/first-reise.
     
    crnjak1986 liker dette
  2. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Er det et krav at bonuspoengene er opptjent på ett år?
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Nei.
     
    olekvi liker dette
  4. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, men om du vil benytte en CT på best mulig måte må du tjene opp så mange poeng.

    Det går selvfølgelig an å bruke CT på innenriks eller noe sånt til vanlig, og CT på business/first f.eks. hvert tredje år. Da bør man se på om årsavgiften til AmEx er verdt det.
     
    olekvi liker dette
  5. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil nå påstå at selv om du flyr C/F bare annenhvert år, så er det lett verdt det, med tanke på hva du ender opp med å betale. 1700,- per år er ikke så mye for å spare 50-100.000 poeng f.eks annenhvert år. Så må en jo regne inn at en også tjener 20 poeng per hundrelapp på kortet.
     
    Fredrik81 liker dette
  6. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Nettopp. Skrev "Da bør man se på om årsavgiften til AmEx er verdt det". For noen går grensen ved å fly C/F hvert andre år, for noen hvert femte år.

    Man får vel 14 poeng (via trumf) per 100 kroner for Shell Mastercard, så man må isåfall regne med forskjellen, altså 6 poeng per 100 kroner.
     
  7. Peter

    Peter EBD og Nordic Choice Club Platinum

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Da klarte jeg endelig å karve meg til et Classic kort. Veldig rart at når jeg i desember søkte med kredittgrense på 20k fikk jeg blankt avslag og nå når jeg søkte med litt hjelp fra Martin på kundeservice fikk innvilget 50k.

    Hvor lenge anbefaler dere at man bruker kortet før man prøver å få oppgradering til Premium? Vil helst ut av Europa når jeg bruker CT. :)
     
  8. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk innvilget premium i august, men vil helst ha platinum.Har prøvd meg på telefon-ruletten, men har så langt fått beskjed om at det er uaktuelt å se på mulighetene for oppgradering til platinum før etter minimum 6 mnd. Jeg hadde et forbruk fra slutten av august og ut året på i underkant av 120.000, men han jeg snakket med sist mente man måtte ha forbruk på nærmere 3-400.000 for at platinum skulle bli innvilget uten å oppfylle inntektskravet. Men det er jo mange her som har fått det kjappere og med lavere forbruk?
     
  9. hakbla

    hakbla EBG

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg startet med premium juni 2016 og brukte dette aktivt fram til september. Søkte på nytt og etter mange mailer fram og tilbake (med noen vennlige påminnelser om at det finnes både andre banker, kort og flyselskap) så ble søknaden min om Platinum innvilget. Dette til tross for at jeg ikke fyller inntektskravet. Jeg har tidligere ved avslag fått beskjed om at de vil ha litt historikk på nåværende kort før de ønsker å ta en manuell vurdering.

    Søkte i november om Amex Gold og fikk blankt avslag både på Mail og telefon grunnet grense på 30 år. De mente da at jeg var litt for ung (23, snart 24 år). Søkte på nytt i dag og fikk avslag på nettsøknad. Skrev da en Mail og spurte vennlig om de kunne ta en ny vurdering basert på omsetning og historikk (250' omsetning i 2016). Fikk da innvilget uten en eneste kommentar om aldersgrense. Så mitt inntrykk er at det kommer veldig an på hvem du møter på og at historikk kan telle inn. :)

    Men da kan det umulig være krav om 3-400.000 kr i omsetning for Platinum. Jeg hadde kun omsatt for 100' da jeg fikk mitt innvilget.
     
    Petter B-C, Mbj and Ursa like this.
  10. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    1,335
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har tidligere fått avslag på platinum. Så ringte det en rådgiver fra DNB for en stund siden og lurte på om jeg ville flytte boliglånet over til dem. To betingelser ble satt fra min side: lavere rente enn jeg har i dag samt et platinum kort. Det er jo også en måte å få platinum på, men avhenger selvfølgelig av rentebetingelsene.
     
  11. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,810
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Søkte om SAS AMEX PLAT her isted og fikk avslag. Tok en kjapp prat på chatten og fikk det godkjent. Har 500k i inntekt og vgs utdanning med huslån, ingen kundeforhold til DNB annet enn ett Green Card amex kort fra tidligere.
     
  12. mjywten

    mjywten Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Søkte idag om Platinum og fikk avslag 3 ganger på nett.
    Jeg har en lønn på ca 520k, med 4+ år etterutdanning og selveier.


    Ringte nummeret til kundeservice (som står på under avslaget) og spurte om hjelp. Nevnte at jeg jobber på et prosjekt i Sverige (hvor mine reisekostnader og hotell blir dekt av jobb) og vil fortsette med dette i 2018 (noe som er sant, men vet ikke hvor lenge).

    Prisjeger har et godt poeng med å være hyggelig, forberedt og spørre om hjelp.

    Jeg startet samtalen med å si følgende:

    - Hei jeg lurer på om du kan hjelpe meg med en søknad på SAS platinum. Jeg fikk avslag og mistenker at det kan være på grunn av for høy kredittramme og noe lavere lønn enn deres grense. Jeg har norwegiankortet med en kredittgrense på 50 tusen. I tillegg har jeg SAS eurobonous master card, men jeg har lyst til å kun fokusere på 1 kort og da vil jeg gå fult for platinum siden det gir mer poeng.

    Så her kan det være at han tenker jeg er forberedt og vet hva jeg snakker om. Kanskje hjalp det, kanskje ikke.

    Sa som sagt at jeg reiser hver uke og bor på hotel (høye kostnader) og det blir dekt av jobben (ingen problem med å ha et slikt kort økonomisk sett).

    Så i mitt tilfelle var det sant, og jeg oppfordrer ikke til å lyge, men de tok ingen kontroll.

    Han fortalte meg at deres nivå på lønn har gått ned, men siden jeg hadde fått avslag i systemet så måtte han høre med en kollega. De sendte meg skjemaet på mail, så jeg kunne skrive det inn manuelt og sende tilbake.

    Håper det var til hjelp for noen. Lykke til!
     
    RoadKing, Xflipper and Petter B-C like this.
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk vel platinum med lavere lønn enn deg.
    Hadde premium par måneder og hadde vel 20k sped per måned.
    Ville helt klart lagt kortet på hylla om jeg ikke ble oppgradert når jeg ringte selv om jeg nok ikke truet med det..
    Dog hadde jeg nok dratt det kortet om jeg måtte.. :)
     
  14. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Dette gjelder premium men tenker å dele erfaringen likevel:

    Fikk søknad avslått på premium. Det ante meg at det kunne være pga høy samlet gjeld hos husholdningen. Jeg kontaktet DNB som bekreftet dette. Først her spurte de om fordeling av gjeld, og ettersom denne er 50/50 så var det ikke noe problem. Jeg synes det er spesielt at de ikke kan spørre om det i det elektroniske søknadsskjemaet. Søknaden ble uansett innvilget.
     
  15. mariusea

    mariusea Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    33
    Det finnes en måte å få SAS Amex Platinum på dersom man får avslag som ikke lar seg "løse". Det fungerer bare dersom man allerede har et annet kredittkort i DNB eller et kredittkort utstedt av DNB (f.eks. TrumfVisa). DNB lar deg alltid "fjerne" et annet kort og erstatte det med et nytt dersom kredittgrensen er lik. Det fungerer også å redusere kredittgrensen på et eksisterende kort med X antall kroner og innvilge et nytt (her SAS Amex) med en kredittgrense på X. Ta en telefon og forklar dem situasjonen. Hilsen en som jobbet i DNB tidligere :)
     
    Gullars, skyblue, Misterix and 6 others like this.
  16. sondre

    sondre Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg søkte om platinum kort via nettsiden til Amex i går. Fikk en oppfølgingsmail der de ønsket mine siste to lønnslipper.

    Sendte de dette, og fikk i dag tidlig et avslag grunnet:
    "Kravet til produktet er kr 600.000.- og ut i fra mottatt lønnsdokumentasjon opp når du ikke kravet til produktet."

    Jeg har ca 520K grunnlønn, men tjener over 600K grunnet mye reising.
    Jeg ringte da kundeservice og traff på en hyggelig jente. Spurte om hun kunne se på søknaden min, og om det var noe mer informasjon jeg kunne sende de.

    Hun satte meg på hold et minutt mens hun snakket med en kollega. Kom tilbake og sa at den skulle ikke vært avvist. Hun innvilget søknaden der og da. :)

    Det lønner seg altså og ringe opp og holde en hyggelig tone.
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Samme er min erfaring. Skulle tro at det er totalt forskjellige mennesker som svarer på mail/telefon..
     
  18. nix031

    nix031 Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    13
    Hej, använde era tips här och uppgraderade till platinum via tlf idag. Försökte redan i romjulen, men de sa att jag skulle ringa tillbaka efter nyår.

    Får man någon form av välkomstbonus när man tar i bruk kortet? Hon på tlf sa att det endast gällde helt nya kunder?

    Hon sa även att halv årsavgift bara gällde helt nya sökande i 2017... men de skall jag dra långt innan jag släpper, för jag började söka i romjulen men blev hänvisad att ringa tillbaka efter nyår :)
     
  19. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    766
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk oppgradert til Platinum ved å svare på noen spørsmål om egen økonomi på mail. Søknad innvilget på selveste nyttårsaften. Jaggu ikke værst :)
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Står fortsatt på hjemmesidene i alle fall..
     

Del denne siden