Ønsker du ikke tilfredsstille kundenes ønsker? Som noe har fått med seg så skal jeg noen dager til Las Vegas sammen med min sønn. Han har invitert meg på sin "studietur", tror stipendet går ut på å studere hvordan ishockey matcher blir arrangert i USA. Gutten (37) har valgt Las Vegas fordi "du skjønner pappa, i helgene kommer alle turistene og de er lette å loppe ved pokerbordet!" Tilbake til saken, selv om det er en invitasjon så må jeg kjøpe og betale billettene selv. Når man reiser slik er det jo et poeng å fly slik at det optimaliseres med hensyn på poeng. SFO, MIA og LAX gir flest poeng til og fra USA. Reisen til LAS er bestemt, men på returen blir jeg etterlatt alene i LAS fordi han da skal videre på turne i USA med en kompis og jeg må hjem og pakke om for å reise til HKG. Jeg har på telefon og mail og mail og telefon .... å kjøpe følgende reise: BGO-OSL-EWR-LAS-SFO-CPH-OSL-BGO men nei "det går inte!" "vi erbjudar inte den routingen!" "Ja, men den finnes jo på nettet sas.no, dvs. den finnes som to reiser: BGO-OSL-BGO og OSL-EWR-LAS-SFO-OSL og jeg finner det som en lovlig routing hos Berg-Hansen??" "SAS erbjudar inte det!!" Jeg har bestilt det som to turer på sas.no fordi det var billigere hos SAS og det da gir flest poeng på AMEX. For å sikre meg så har jeg minst to timer på OSL hver vei. Så kommer finalen, jeg sendte mail til gullmailen og spurte om det var mulig å slå reisene sammen?? Det går ikke å slå dem sammen, men du skulle har ringt SAS og bestilt reisen manuelt! Det er ikke lett å være lojal ..... Er det noen som kan gi en god forklaring på hvorfor SAS kan selge routingen som to reiser, men ikke som en? Det er å bemerke at jeg i hele min kommunikasjon ikke var innom prisen på turen... Hvorfor gjør SAS seg vanskelig?
Rulletten er prøvd ... mailer er prøvd.... Jeg har endt opp med routingen jeg ønsker, men på to reiser. Lar det ligge litt og se om "sommervikarene" er gått tilbake til barnehagen. Det rare er at SAS gjør det vanskelig å være lojal!
Ja, som eg har skrive her på forumet før dei siste vekene har eg og hatt nokre håplause interaksjonar med svenskar på kundeservicen. Eg har med eit unntak alltid kome til Sverige når eg har ringt SAS sitt norske nummer. Sist gang eg hadde behov for å snakke med kundeservice prøvde eg meg på agentrullett på det norske nummeret og kom alltid til svenskar som var litt på tur: - "Dennis på SAS, hur kan jag hjelpa" skulle ha 30k poeng for å endre vinterens tur til Søraustasia til å gå via CPH i staden for LHR. EDIT: - Ein annan fann ingen ledige businesseter på SK flightar LHR-SIN, CPH-SIN eller SIN-MNL - Tredje ville ikkje endre på ein CT-booking (Som SAS i DK hadde gjort for meg) Eg ringte då det danske nummeret som @Kristian skreiv over og fekk god hjelp med ein gang.
No er eg i overkant nervøs når eg har reiser ut i den store vide verda (altså til alt av stader sør av Høybuktmoen og vest av Tana), så sjølv to–tre timar på Gardermoen mellom to separatreiser verkar å vere litt knapt. Sist gong eg hadde separatbillett (VDS–KKN–OSL + OSL–LHR–SIN–SYD) hadde eg 7 timar og 40 minutt på OSL. Så vart KKN–OSL innstilt og ny rute VDS–HFT–TOS–OSL forseinka og vips hadde eg berre 10 minutt på OSL... Fy fader, det var nervepirrande! Heldigvis gjekk det bra. No er situasjonen litt annleis då det går cirka ørten fly mellom BGO og OSL i morgonleitet der, så det skal vel godt gjerast at herrens plan går i vasken.
Systemet kan vel ikkje 'slå saman' to separatreiser, men det skal vere mogleg å knyte dei to reisene i hop slik at allereie ved innsjekk på Flesland, så går det tydeleg fram at herren skal på langtur. Dermed skal dei vel få sjekka inn bagasjen heilt fram til LAS (i alle fall til EWR) og kanskje blir det tatt omsyn til at du skal langt dersom ombooking til eit seinare fly ut frå BGO skulle skje. I SAS-appen er det ein funksjon for å knyte saman to reiser. Denne har eg sett dukkar opp etter at eg har gjort innsjekk i appen. Diverre har eg ikkje prøvd denne funksjonen sjølv...
Dette er vel kjernen i problematikken her. Tidvis må ein ønskje veldig djupt å vere lojal. Vi som lir av sterkt framskriden EB-feber er kanskje lette å lokke i lojalitetsfella. SAS si nettside ser ut til å ikkje vere i stand til å tilby fleire enn to mellomlandingar. Det hadde kanskje vore meir fornuftig å ha tre mellomlandingar som grense. At SAS per telefon er så steile på å seie at 'vi erbjudar inte så och så' er nokså fortvilande i blandt. Då eg skulle bestille TRD–SEA ønskte eg sjølvsagt å reise med SK på ruta CPH–SFO. Nettsida kunne berre tilby via EWR. Då eg ringde, møtte eg først 'vi erbjudar inte', men etter heftig tastaturhamring, dukka reisa opp, rett nok utan pris. Prissetjingskontoret tok saka og neste dag ringde SAS tilbake og vips fekk eg den reisa eg ville ha, altså TRD–CPH–SFO–SEA (t/r) og eg slapp unna UA-flyging mellom EWR og SEA. At du ikkje har fått denne moglegheita er jo mildt sagt litt rart...
Tusen takk til alle som står på og får gjennomført sine planer. Er det noen god grunn til at noen som egentlig tilbyr flyreiser, ikke gjør det av og til?