Hvorfor ikke bytte til LH Miles fra SAS EB?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Logiflyer, 20. juni 2018.

  1. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Hvorfor tjener ikke flere opp poengene sine hos LH selv om de flyr SAS i Norge/verden, grunnen til at jeg spør er jo at LH har et mye større utvalg av langdistanse som man kan bruke sine hardt opptjente poeng på.

    Er det ingen Amex kort som gir CT som du kan betale turen med miles? eller er det rett og slett mye lettere og ha god status i SAS?

    Litt av bakgrunnen til at jeg spør er jo med MC Premium og SAS sine award seter må man jeg sitte med fingern på tastaturet 330dager før du skal fly (satt litt på spissen). Nå vet jo ikke tilgjengeligheten på award seter hos LH og det er og litt av grunnen til at jeg lufter dette her. (banner jeg i kjerka?)
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    LH gir praktisk talt ingen opptjening på billige SAS billetter i alle fall..
    Og du får ikke gullkort på segment, kun på poeng.
    SAS = 45 000 poeng for gull, 90 000 poeng for diamant (tilsvarende med segment 45/90)
    LH = 100 000 poeng for senator (gull) og 600 000 poeng over 2 år for HON (kun poeng for C og F med LH group som gjelder)

    Det er mao. svært vanskelig å få senator-status sammenliknet med EBG.

    En billig innenriks med SAS gir 125 poeng til Lufthansa, det betyr at man må fly 800 segment i året for å oppnå gull..

    Aegean derimot, det kan være en konkurrent til SAS.
     
    Edvard, mrhaakon and Mbj like this.
  3. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Eureka! Da skjønner jeg godt at EB stiller godt, Aegan kjenner jeg ikke godt til. Her må det googles litt rundt Aegan! (har Aegan noe samarbeid med amex slik som det sas brand kortet?)
     
    helifalcon liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Merk, Aegean er fint til å samle status.
    Bonusuttaket er langt mindre fleksibelt enn hos SAS.
    Du kan eksempelvis kun ha en mellomlanding, trenger du flere må du løse flere billetter. Synes også å huske at det er et gebyr for endring og avbestilling av bonus.
    SAS lar deg jo avbestille gratis.

    Så lenge man bor i Norge og har ok omsetning av poeng/SAS flights tror jeg man kommer best ut av det med Eurobonus + CT + FlyPremium...
    Trumf er jo en gavepakke uten like for oss gærninger... :)
     
    Xflipper, lMartin, DanH and 2 others like this.
  5. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Nei.
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    I tillegg til at det koster mer å opptjene poeng på billetter til LH Miles&More har de også høyere uttaks-tabell. F.eks Europa-Sørøst Asia 210K vs 190K med EB.
    [​IMG]

    Nå kjenner jeg ikke til bonusordninger tilknyttet kredittkort, handel osv i Tyskland og om de har noe tilsvarende ViaTrumf og Co-branded kort.

    Fordelen som SEN er bedre tilgjengelighet på LH F, og LX F som EB ikke har tilgang på.
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste Senator/HON i Lufthansa Group er lite opptatt av å hamstre miles. Som i EuroBonus og andre FFP er det kun et lite utvalg luringer som driver med dette.

    Lufthansa Group har branded kredittkort for medlemmer i ulike land:

    • Miles & More credit cards worldwide at a glance
    • Earn miles options

    [​IMG]

    De gir på samme måte som Norske kort fordeler, opptjening av miles, fritak for årsavgift, upgrade vouchers, companion awards, reiseforsikring etc.

    Som Are sier vil bosted, reisemønster, forbruk og behov bestemme hva du velger.

    https://www.vielfliegertreff.de/kreditkarten/
    https://meilenoptimieren.com/meilen-sammeln-mit-kreditkarten/

    Eksempel SQ: https://mainlymiles.com/credit-cards/

    Norden, USA, Australia og noen få andre land skiller seg ut med å ha uvanlig gode insentiv for bonuspoeng via kredittkort og muligheter for opptjening av award miles/poeng ved normalt forbruk.

    I Norden tror jeg én grunn til dette er at SAS har vore flinke med markedsføring og salg av EuroBonus poeng til partnere. Salg av EuroBonus-poeng er en viktig del av deres inntekter:

    "20% EuroBonus-point sale increase YOY. Other operating revenue climbed mainly due to increased sales of EuroBonus points, primarily to credit card partners, and due to increased revenue as a result of providing more handling services to other airlines."

    Amex er ivrige på aktivitet fordi de har (veldig) liten kundebase og få brukersteder i forhold til Visa og Mastercard rundt om i verden. Amex er en lilleputt i omsetning, men har en annen forretningsmodell.

    Award miles hos Miles & More bestemmes nå av billettprisen (revenue based) og jeg tror det vil føre til at LH øker inntekter på salg av miles og det åpnes for nye muligheter. Miles via-via blir mer attraktivt, fordi krevende å samle opp på flyreiser alene.

    Hovedgrunnen til at jeg vedlikeholder status hos flere flyveselskap er prioritering ved IRROPS. Tenkte nevne bedre kvalitet på kundeservice, men det er så variabelt.

    Kommentar om status matching.
     
    Last edited: 04. aug 2020
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    jgroneng liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Betal 299 EUR og få 20% på alle Lufthansa, SWISS og Austrian returbookinger innen Europa i ett år. Kun for boende i EU og Sveits. Har en haug med T&C.

    Nevner tilbudet fordi det er interessant å se hvordan flyselskap prøver å tenke nytt.

    https://milesandmore-discountpass.com/
     
    Kristian liker dette
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,282
    Bonuspoeng:
    293
    Funker dårlig for vi som ikke bor i EU, eller ikke?
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det er helt riktig jgroneng.
     
    Darkcho liker dette

Del denne siden