Hyre - gjelder leiebilforsikring på kredittkort?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Gullars, 15. nov 2019.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tenker å teste Hyre på en tir fra Oslo til Eidsvoll i morgen, og lurer i den forbindelse på:
    1) Teller dette som vanlig leiebilforhold, altså at leiebilforsikring på kredittkort gjelder?
    2) Gjelder leiebilforsikring også hvis samboer kjører (og jeg sitter brisen i passasjersetet)?
     
  2. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Hyre formidler bare leien av biler. Selv om de er eid av Møller Gruppen så kan hvem som helst med bil leie ut gjennom dem. Det må være offentlig registrert leiebilfirma for at forsikringen din skal gjelde.

    Edit: de fleste leiebilforsikringer har slik praksis. du må se dine vilkår om det kun gjelder offentlig registrerte leiebilfirma.

    Siden de er formidler gjelder ikke din private leiebilforsikring, men de benytter If og ser ut til å ha en relativ stødig forsikring.
     
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sendte mail til reiseforsikringen jeg har gjennom jobb (europeiske) og de sa at det ikke er noen forskjellsbehandling av for eksempel Hyre eller Din Bybil og tradisjonelle leiebilselskaper på min forsikring. De gjorde meg bare oppmerksom på at reisen må ha en overnatting for at de skal dekke egenandelen i utgangpunktet.
     
    Gullars liker dette
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Sikker på dette? Det virker da som en veldig konform bilpark (Seat Leon og Ibiza). Tror bilene er eid av Møller.
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes både biler eid av Hyre/Møller og private biler.
     
    Gullars liker dette
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ok. Tydeligvis høy andel av Møller-biler i mitt område. Jeg ringte for øvrig forsikringsselskapet og fikk bekreftet at reiseforsikringen dekker egenandelen :)
     
    Upsaker liker dette
  7. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Hyre har gradvis trappet ned satsingen på å leie ut privateide biler til fordel for Møller-biler. Og ikke tilfeldig at det er biler fra Seat, det er vel en viktig del av satsingen på å relansere merket i Norge.
     
    Gullars liker dette
  8. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Så bra det ordnet seg. Som jeg nevnte så er det noen forsikringer som kun gjelder offentlige registrerte utleiefirma, da vil du ikke dekkes ved leie på Hyre/Nabobil, mens noen forsikringer har løsere vilkår slik som din har :)
     
    Gullars liker dette
  9. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har leiet bil fra både Fleks og Imove og under det ene leieforholdet fra Fleks kjørte en Vespa motorsykkel bak i bilen min. Det var et iransk ektepar som begynte å kjefte på meg for at det var min feil. Fikk et par ubekvemsord mot meg på farsi, men jeg tok både bilder og skrev ned protokoll og beholdt hodet kaldt.

    Overraskende nok, etter 8 måneder kommer det et forsikringskrav fra motpartens "motorsykkel" på 18.500 kroner for en ripe de fikk på motorsykkelen. Min bil fikk ingen skader. Egenandel hos Fleks var på dette tidspunktet begrenset til 10.000 kr så følgelig fikk jeg et krav fra dem på 10.000 kr

    Bilen var leid for 31 dager og betalt med Remember kredittkort som har egenandelsforsikring. Jeg leverte krav om å få dette dekket men Crawford avviste kravet med følgende begrunnelse som jeg mener holder ikke mål:

    upload_2021-3-2_13-47-14.png

    Jeg er uenig i dem og svarte med følgende:

    -------------------------------------------------
    -------------------------------------------------


    Er det flere som har lignende erfaringer ? Jeg synes det er en hårfin balanse med hva som er "offentlig registrert bilutleiefirma".

    Svært mange kredittkort markedsføres i dag med egenandelsforsikring og det å leie en bil for en måned fra Fleks er sådan ikke forskjellig om å leie en bil fra Hertz eller Avis som jeg ser det.

    Håper saken løser seg men jeg er villig å ta denne videre rettslig men er samtidig interessert i å høre om andre har hatt lignende erfaringer eller synspunkter ?
     
    markus liker dette
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er ikke dette helt det samme, men jeg har hatt en bil fra fleks noen måneder nå og rett før jul ble jeg rygget på mens bilen stod parkert. Leverte skademelding og har ikke betalt egenandel for det. Siden jeg ble rygget på har det riktignok ikke kommet et krav fra motparten som allerede hadde stukket da jeg fant bilen.
     
  11. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Tror egenandelen ble redusert hos Fleks til noe lavere enn 10.000 kr i desember, men om motparten har stukket av så tror jeg du må nok dekke egenandel. Betalte du med kredittkortet ?
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det har du rett i, de senket det fra 10 til 5k i desember. Jeg har uansett ikke blitt belastet, det har jeg for en steinsprutskade som skjedde senere.
     
  13. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Oppdatering - Kredittkortforsikringen snudde (v/ Crawford) og de dekker kravet i sin helhet.

    Det nyttet å klage.
     
    Cumulus, kiev, Lillegutt and 3 others like this.
  14. sverdelleee

    sverdelleee Guest

    Misliker sterkt de baserer sin utleie virksomhet på gratis parkeringsplasser i nabolaget som fyller opp biler her å skaper farlige situasjoner for oss som bor her
     
    RoadKing liker dette
  15. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Medlem

    Innlegg:
    246
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Bumper denne.

    Dekker Amex Elite egenandelen hos Hyre?
     
  16. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Har en sak på dette nå.

    Betalt med SAS amex elite. De dekker ikke med mindre jeg har en forhåndsbestilt overnatting eller flybillett. Dvs. det må være en reise etter deres definisjon. Skaden skjedde i min egen hjemby.

    Helårs reiseforsikring fra Sparebank 1 (Fremtind) mener det er bilpool og ikke leiebil og nekter å dekke av den grunn.

    Jeg blir sittende med 12000 egenandel. Jeg var sikker på at jeg var dekket gjennom begge de to og valgte derfor å ikke tegne tilleggsforsikringen fra Hyre som bare kosta småpenger. Jeg ble dermed lurt inn i en falsk trygghet av en noe misvisende markedsføring fra de to forsikringene mine. Ergerlig.
     
    markus and Maggie like this.
  17. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Denne ville jeg klaget på, og vurdert å ta videre til klageinstans. Hyre omtaler bilene sine som leiebiler, dette står også i deres egne forsikringsvilkår og du har bestilt bilen for et gitt tidsrom (antar jeg). Det er teknisk sett ingenting som skiller dette fra å leie en bil hos f.eks. Avis.

    I vilkårene deres er bilpool listet opp som et unntak sammen med helårsleid bil og leasingbil, dvs. at de selv har definert dette inn i katetorien der man inngår en langsiktig avtale om disponering av bil. F.eks. vil et bilkollektiv komme inn under dette. Jeg kan ikke se at Hyre vil passe inn her all den tid man inngår ny leiekontrakt ved hvert leieforhold.

    NB! Som et minimum ville jeg bedt om deres definisjon av en bilpool, all den tid det ikke er tydelig definert.
     
    Maggie and markus like this.
  18. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, han jeg snakket med virket som han nesten fant på definisjonen underveis. Jeg og var under oppfatning av at bilpool var ting som nabobil og lignende.

    De problematiserte også dette med at det måtte være en reise, selv om deres eget materiale sier at helårs reiseforsikring gjelder ferie-, fritids- og jobbreise fra du går ut din egen dør hjemme. Om jeg så bare skal på besøk på andre siden av byen mener jeg det er en fritidsreise etter den definisjonen de markedsfører med.

    Jeg kommer til å registrere sak på det uansett og klage den oppover til finansklagenemda om det går så langt. For meg som forbruker fremstår hyre som et leiebilfirma, de bruker begrep som leiebil på sin egen nettside, de er backet av store aktører osv. Det er ingen ting med dem som burde få meg som forbruker til å se på dem som noe annet.
     
    RescueMe liker dette
  19. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Registrer saken uansett, så kan du bruke Fremtinds egen klageordning som første forsøk dersom de avslår; https://www.fremtind.no/klage/

    Det er generelt en uting at kundeservice prøver å snakke bort saker på denne måten dersom de ikke er spesielt stødig på fagfeltet selv (at de sliter med definisjonen av reise tyder på det). Da bør de heller oppfordre til å melde inn saken, så kan den behandles i henhold til vilkårene.
     
    indahla liker dette
  20. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk du svar og hva ble utfallet?
     

Del denne siden