Re:member Trygghetspakke er et forsikringsprodukt som markedsfører aktivt med pakken og kredittkortet er egenandel ved leiebilforhold.
Dette er informasjon publisert på deres sider:
https://nettbank.remember.no/no/remember/#/portal/c/gold/insurance/remember-Trygghetspakke
Jeg har hatt et leieforhold betalt med remember kortet og har fremmet et krav ovenfor Crawford Company for en egenandelsforsikringsskade ved leiebilforhold.
Dere har gitt avslag med følgende begrunnelse:
"
I følge din skademelding og dokumentasjon har du lånt bil via Fleks AS. Fleks AS tilbyr et bilabonnement. Du slipper å binde deg til én bil om du er usikker på hva du skal velge eller hvor lenge du trenger den. Videre er forsikring inkludert i abonnementet. Bilpool er et antall biler som flere deler og er ikke å anse som et offentlig registrert bilutleiefirma, og omfattes dessverre ikke av forsikringens vilkår. Vi kan dessverre ikke imøtekomme deres krav om erstatning i dette tilfellet."
Leieavtalen jeg har inngått med Fleks AS (se
www.fleks.no). har vært i maksimum 31 dager. Leieavtalen har vært inngått med et offentlig registrert bilutleiefirma (Fleks leier ut biler for en måned om gangen og er følgelig også et registrert bilutleiefirma. Leiebilen har hatt en kaskoforsikring (det har alle leiebiler uansett hvilket selskap man leier bilen fra) og det var en egenandel for skader begrenset oppad til 10.000 kroner som er det beløpet kravet dreier seg om.
Dere skriver i avslaget "
Bilpool er et antall biler som flere deler og er ikke å anse som et offentlig registrert bilutleiefirma". Dette er en feil tolkning av hva slags leieavtale jeg har inngått. Fleks AS er ikke på samme måte som Bilkollektivet.no eller Hyre.no tjenester som er bilpooler (altså hvor kunden deler bilen med andre). Fleks AS leier ut biler for en måned om gangen og i løpet av denne perioden disponerer kun jeg alene leiebilen. Det er ingen andre som deler på denne bilen i denne perioden. Fleks AS opererer på samme måte som Avis, Hertz; Sixt eller Budget ved at man har flere kategorier biler (små, mellomstor, stor osv.) der kunden velger biltype for en viss periode. Slikt har jeg også gjort her ved at jeg har valgt en konkret bilmodell og leiet den for en måned for en viss sum som var belastet re:member kortet. Selskapet jeg har leid fra har forsikringer på sine biler på samme måte som andre bilutleieselskaper og bilen var ikke leid "som en pool" ved at andre deler bilen i perioden jeg leier den. Følgelig er kravet fornet med vilkårene.
AVIS, Hertz, Sixt og flere tilbyr i dag også bilabonnement på samme måte som Fleks AS.
Følgelig påklages deres vedtak.
Vis alt...