Dette er bare et innlegg der jeg må få ut en del frustrasjon ovenfor SAS. I dag tidlig fant jeg to billetter OSL-EWR neste juni. Jeg har daglig fulgt med på disse billettene da min samboer og jeg skal på en konsert i NYC neste sommer. Av en eller annen grunn har SAS skrudd igjen krana for biz på poeng i den aktuelle perioden og jeg har kun klart å finne SAS Plus i en toukers periode. (Jeg har sjekket på dagen 330 dager i forkant, både ved midnatt og flere ganger i løpet av natten, så jeg har ikke "misset" at de ble lagt ut). Så da jeg fant disse to billettene, skulle disse bookes via minside. SAS hadde i dag datatrøbbel og gjorde et umulig for meg å booke billettene online. Jeg forsøkte da å ringe gullinja der jeg presenterer problemet og sier at nettsidene var nede og lurte på om de kunne hjelpe meg med å booke billetten uten gebyr siden det ikke var praktisk mulig å booke utenom (det er jo ikke sånn at å booke en flybillett pr telefon er en ønskelig situasjon, så var ikke akkurat mitt førstevalg). Jeg fikk da et kontant nei, og tydelig beskjed om at det ikke var noen feil med nettsiden og det var jeg som gjorde feil. Vel, det viste seg at SAS opplevde datatrøbbel. Mens SAS hadde datatrøbbel som de ikke ville innrømme, forsvant disse to billettene til EWR. Åhh, jeg er så irritert på kundeservicen deres akkurat nå...
Du kunne jo bare tatt å booket via telefon og heller tatt krangelen med gebyr i ettertid slik at du fikk billettene.
De kan, noe de har bekreftet at de kan, men bare hvis de "vil" - de har også bekreftet at de kan booke CT, men kun i særtilfeller ved feil på nettsiden.
Dessverre litt for typisk eksempel på (manglende) kundeservice hos SAS. Sjekk facebooksidene deres, det er et skrekkeksempel på hvordan ikke behandle kunder. Og har du ikke status må du forvente å vente timevis før de tar telefonen...
Kjip situasjon. I slike situasjoner er det ofte lurt å sikre billettene, og i stedet klage på gebyret i etterkant slik @Malmo nevner. Gjerne med skjermbilde av at sidene ikke funker.
Du har min medfølelse. I fjor booket jeg retur billett fra Seoul med familien, da to voksne to barn og et spedbarn, via sas telefonlinje på LH biz. Fikk bekreftelse på at alt var i orden, fikk til og med billett med alle reisende opp på sas appen, men, jeg la merke til at yngstejenta, som var 1 år og ikke hadde eget sete, ikke hadde fått billett nummer. Så jeg ringe opp og satt en time i kø (hadde ikke status da) før jeg fikk snakke med en dame som med stor overbevisning fortalte meg at jo det var helt riktig, fordi infant ikke trengte eget billettnummer da det var registrert på mor sin billett og at hun stod korrekt oppført i reservasjonen. Jeg trodde på dette. Helt til vi fikk kontrabeskjed. På Incheon. I innsjekken. Da var det jo natt i Oslo og uten gullkort ingen service å ringe til. Etter over en time med henting av managers, stadig høyere oppe i systemet og fullt kaos, fikk vi endelig til slutt lov å ta med yngstedatteren. Måtte ut med 3500kr, men ble veldig glad da. Men sas kundeservice.. ja, de kan ta seg en bolle.
Er noen enige med meg at det bør finnes både muntlige og skriftlige kommunikasjon på kundeservice? Jeg er CI bruker, men er i samme situasjon som andre døve opplever, at telefonen er det eneste løsning man kan få hjelp med booking. Jaja, jeg kan bruke tolkesentralen til å ringe for meg, men jeg føler at de får informasjon som det egentlig ikke trengs, det er samme som man oppgir referansenummeret og noe personlige info til fremmede. Allikevel, jeg forklarte til sas på chat, som de kan ikke hjelpe meg selv om jeg bruker ikke til å ringe. Forklarte om jeg er døv, chatten lukes umiddelbart. Det var stor kontrast i forhold til Widerøes kundeservice, der man ikke snakker til blinde kundeservice. De lytter og gjør alt det du vil ha, ganske god opplevelse der. Jeg håper at sas stiller tilbake med chat-funksjon eller sette opp en damn email adresse. Også sette opp nød-kundeservice ved utenfor kundeservices åpningstider, i tilfelle for kanselleringer. (Samtalen blir åpent kun for de som er berørt). Enda bedre, 24/7 kundeservice. Med køsystem for status.
Det hjelper jo lite de som ikke har status. Norwegian klarer 24/7 for alle, hvorfor i all verden skal ikke SAS klare det. Det er jo å bare å sette over til noen engelsktalende i andre deler av verden.
Det skulle jeg ha gjort, men inkompetansen går visst begge veier, så kom heldig ut i poengtrekk for reisen..
Nemlig. Send en saklig klage. Kanskje du får noen eurobonuspoeng, men alternativet er å klage til nemnd. Det blir en sannsynlighetsvurdering hvorvidt de kan legge til grunn at du er feilinformert.
De trakk oss betydelig for få poeng, altså mellom 50k og 100k poeng, husker ikke nøyaktig. Jeg tenker de fort vil ha de hvis jeg begynner å kreve penger. Det verste i saken var at vi i over en time trodde vi ikke ville komme oss med på flighten, ikke egentlig pengene (særlig ettersom vi ble «kompensert» med ekstra poeng)