Beklager hvis dette har allerede vært diskutert her før, men tjener man fremdeles status poeng dersom man velger ikke å tjene bonuspoeng for en reise? Refererer til boksen som vises ved booking som sier, "jeg ønsker ikke å tjene poeng for denne reisen", eller noe sånt. Vurderer å slutte å tjene poeng for bedriftsreiser, derfor lurte på det. Takk for hjelp!
Kan høre med SAS, men kom gjerne med deres erfaringer og innspill. Enig, det kan bli et godt endringsforslag spesielt da statusen i seg selv omfattes ikke i skattepliktigfordeler såvidt jeg skjønner. Når det gjelder beskatning så har poengene lenge vært skattepliktige, men dette med at arbeidsgiver har nå ansvar å rapportere poengene og må betale arbeidsgiveravgift på de fører til så mye styr at å ikke opptjene ekstrapoeng virker en fornuftig vei å gå.
Jo, det stemmer, men når flyr man stortsett i pluss og kun innenriks på bedriftsreisene så er det veldig begrenset med bruk for disse poengene i ikke privat sammenheng
Man kan bruke poengene for oppgradering av privatreiser skattefritt. Har litt samme problemstilling selv, men kommer til å bruke poengene på reiser der jeg normalt ikke hadde tatt fly (f.eks. Haugesund - Bergen o.l.).
Konseptet med fordelsbeskatning av bonuspoeng er tullete i utgangspunktet, men dette tar det jaggu til nye høyder...
Bonuspoeng kan benyttes til kjøp av en rekke varer og tjenester i tillegg til selve reisen. Videre kan det at man har sølv- eller gullkort innebære at man får tilgang til en rekke fordeler uten ytterligere betaling/bruk av bonuspoeng mv. Dette gjelder for eksempel oppgraderinger av flybilletter eller hotellrom, mat, inngang til lounge, "fast track" osv. I mange tilfeller er det ikke angitt en pris i kroneverdi fordi fordelen bare kan kjøpes med bonuspoeng, alternativt fremvisning av kort med en bestemt status. Av praktiske årsaker skal slike fordeler ikke innrapporteres eller skattlegges. Tilsvarende gjelder for bruk av bonuspoeng mv. til kjøp av tilleggsytelser/tjenester til reisen, som f.eks. fast track og adgang til lounge, når dette ikke kjøpes samtidig med reisen, men på selve reisetidspunktet. Mao, om man oppgraderer reisen på "selve reisetidspunktet" trenger man ikke skatte av det slik jeg tolker dette. https://www.skatteetaten.no/en/rett...orpliktelser-gjeldende-for-inntektsaret-2019/
Det er sant det ....men på den annen side: hvis det er sånn det blir...at bonuspoeng ikke kan opptjenes på jobbreiser uten å bli skattlagt som fordel for det man tar ut så ville det være greit å kunne velge å "få statusfordel" på reisen, men ingen poeng. (og hvis det ender slik så er det jo uansett ikke lenge før bonuskonseptet forsvinner eller endres betydelig siden det er jobbreisende som er hovedmengden av bonussankere)