Innenriksrute med flest legs ?

Tråd i 'Reisemål' startet av Wanderlust, 14. mai 2019.

  1. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Ramlet tilfeldig over dette forumet i romjulen, og hadde før dette knapt hørt om EuroBonus. Tja, hvorfor ikke prøve å sanke litt av disse poengene de snakker om? Som tenkt, så gjort.

    Drøye 4 måneder senere viser saldoen 136.771 og ser ut til å fortsette å vokse med en takt av om lag 30.000 i måneden.

    Problemet er: Jeg flyr jo aldri, og har aldri tid til å dra noe sted heller !

    Så hvordan finne på noe gøy og få skrelt ned saldoen en smule innimellom på kortest mulig tid? Guttungen liker flymaskiner, og da kunne det jo være artig fra tid til annen å bare sette av en dag eller to til å fly. Da nytter det liksom ikke med en direkterute; dagen skal brukes til å komme seg inn og ut av flymaskiner og utforske flyplasser. Fly Premium er på plass, og da har jeg forstått det slik at man like gjerne bestiller billett som også sikrer rundstykke til kaffen og kanskje også en matbit på bakken. Da kan det være greit at flyplasser som har lounge inngår i opplegget. Synes egentlig det er nok å brenne av 20.000 i slengen på slike "tulleturer", så vi holder oss innenlands. Dette landet er jo likevel langt nok til at man får flyttet seg et stykke.

    Har sett litt på hvilke innenriksruter som finnes fra Kjevik, og har notert meg at 2 og 3 stopp ikke er så uvanlig, men 4+ har jeg vel ennå ikke sett.

    Så til dere eksperter her inne:

    Dersom utgangspunktet er Kjevik (eller til nød Torp), hvor drar vi for å ha mest mulig "gøy med flymaskin" i Norge på én eller to dager?
     
  2. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke noe konkret rutetips, men hvis fly i alle aldre er av interesse kan dere stikke innom Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.
    https://www.luftfartsmuseum.no/
     
  3. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, da er følgende notert: Bodø bør inngå i opplegget !
     
    jonss liker dette
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan jo vokte værmeldingen, også når været er knall i Nord så tar du flyet til Bodø og gå ombord i hurtigruten til Tromsø for å oppleve midnattsol og vakker natur på seilasen dit. Så flyr du hjem fra Tromsø igjen for 10.000 EBB :cool:
     
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du skal på byen og har MC Premium så kan du og en kompis ha vorspiel i gullstua på Gardermoen også flyr dere til Kristiansand og går på Kick :cool:
     
  6. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    At jeg måtte google "Kick" er vel i utgangspunktet et dårlig tegn, men skylder å gjøre oppmerksom på at jeg har bikket 50 og er verdenshistoriens streiteste byråkrat - kanskje litt på siden av stedets primære målgruppe(?)
     
    Stuttfeiten, jgroneng and kaijoar like this.
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Ja.
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Du får heller hoppe over alt for mye feststemning i OSL loungen når guttungen er med.

    En tråd som denne kan sikkert gi deg noen tips om mulige MR ruter. Som du så kan replisere med EB poeng. Mener det finnes flere som den på forum om du søker lit målrettet :)

    Ellers ser det ut til at SAS kommer med point bargains for tiden. Så hvis du ikke vil dra av alt for mange poeng kan jo det være et tips, når du jobber med de kreative routingene.
     
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,268
    Bonuspoeng:
    183
    Kva med KRS-OSL/SVG-BGO-FRO? Då får du flydd Widerøe og. Bakdelen er at du truleg må opphalde deg litt i Florø. Evt kan du prøve KRS til BGO med mellomlanding i høvesvis OSL på utreise og SVG på heimreise eller vv.
     
    Davinsji liker dette
  10. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93

    Tusen takk !

    Skal man til Florø kan det for meg synes som det ikke eksisterer Plus-billetter, kun Go. Litt av poenget er jo å få noe igjen for de 1.495,- til SEB også, om enn ikke annet enn et rundstykke ;-)

    Derimot, på en tilfeldig valgt dag i juni fant jeg på første forsøk KRS-OSL-SVG-BGO kl 06:20-09:55 og retur BGO-SVG-OSL-KRS kl 11:30-15:15. 6 flyturer, 4 flyplasser, 3 flytyper, 2 flyselskaper og fremdeles mye igjen av dagen når vi er hjemme. Ser definitivt ut som Bergen er stedet!
     
    Sunnfjordingen liker dette
  11. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,268
    Bonuspoeng:
    183
    Eg meiner SAS+ skal vere mogleg å få, men berre om du ringer og ber om å bli oppgradert etter at du har bestilt, evt. bestiller heile reisa over telefon. Då kjem det vel og fort 450,- i gebyr til SAS i tillegg.
     
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel bare Flesland, Værnes, Langnes og Gardermoen som har lounge. De tre førstnevnte omtales litt nedlatende som 'bollebu' fordi her er utvalget noe begrenset (de har alkoholfri drikke, frukt og boller), mens loungen på Gardermoen slett ikke er så verst (100 % bollefri (dog jeg savner alltid boller på Gardermoen...)).

    Så er spørsmålet hva herren med arving har av interesser, men siden det nevnes interesse for flyvemaskiner nevner også jeg Norsk luftfartsmuseum i Bodø som jeg synes er et ålreit sted. Ved Gardermoen ligger SAS-museet (har ikke besøkt dette selv). Ellers ligger Langnes tett nok Tromsø sentrum til at man rekker å subbe litt rundt der om ting som taubane, polarmuseum eller lignende kan lokke. I klart vær er innflyvningene til både Bodø og Tromsø veldig fine (om dere får bøllet til dere vindusplass).

    Du nevner det med over tre strekninger per veg i bestillinga. SAS-sida tror jeg ikke er i stand til å håndtere mer enn to mellomlandinger m/flybytte (altså tre flyvninger). Der er det vel også noen begrensninger i hvor lang tid det kan være mellom flyvningene og hvilken veg SAS lar deg reise.

    Oppdeling i flere bestillinger vil i større grad oppfylle ønsket om å fly mye, men også ha litt tid på flyplassene til det ene eller det andre. Samtidig vil dette selvsagt gi poengene bein å gå på og du mente at 20 000 poeng var mer enn nok til ein slik 'tulletur'.

    Ellers er det jo alltids stas med litt propellfly som andre har nevnt her, men så fort Widerøe kommer med i bestillinga, greier ikke SAS å vise annet enn GO-billetter når du skal bestille bonusreiser (IT-kontoret i den bedriften jobber nok med programvare fra attenhundre-og-pil-og-bue). I farten kommer jeg bare på Hammerfest som har en flyplass i gangavstand fra sentrum og som befinner seg på det kommersielle kortbanenettet (kanskje noe på Vestlandet også?).

    Dette ble langt, men håper jeg har svart på noe av det du lurte på :) I tillegg har du jo fått noen andre tips over her.

    Til slutt må jeg bare innrømme at jeg ikke aner om SAS lar deg bestille en bonusreise over telefon der du bygger reisen 'strekning for strekning'. Det høres nesten for godt ut til å være sant. Har noen prøvd det?
     
    jonss and kaijoar like this.
  13. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93

    Tusen takk for godt og informativt innlegg !

    Boller er også godt, i særdeleshet de med rosiner!

    Hammerfest kunne vært gøy, men jeg ser at det her ikke er samme overflod av billetter som til Bergen. Krever nok derfor litt planlegging og tålmodighet for å finne noe brukbart. Ser at man der faktisk kan få 4 legs én vei, da med et kort stopp i Bodø før samme maskin fortsetter sin ferd videre. Her har vi jo også "kun GO"-problematikken, men som nevnt ovenfor vil det muligens kunne løses ved en telefon i etterkant av bestillingen. Bør vel også regne 2 dager om man vil såpass langt nord, ser at det her går endel mer tid både i luften og på bakken.

    Er takknemlig for alle forslag, men akkurat nå ser det ut som Bergen ligger an til å bli første "tulletur". Om det faller i smak får det bli guttungens jobb å finne turer etter det :)
     
  14. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipset !

    Da kan man jo også, uten for store innhogg i beholdningen, tillate seg å dele opp i flere bestillinger om det gjør turen gøyere. Får bare følge med fremover og se hvilke muligheter som byr seg :)
     
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Om du først kan bestille GO via nettsiden og så ringe inn for å få oppgradert til PLUS er jeg sannelig ikke sikker på er mulig. Da blir du nok henvist til SAS Plusgrade. Da må du nok heller gjøre hele bestillingen per telefon...

    Ja, stemmer bra. SAS har jo flere ruter med et såkalt 'kort bakkeopphold'. Flyet står på bakken i 20 minutt og transittpassasjerer må holde seg om bord (dog man slipper om bord igjen i fall man rusler av flyet ved en feil).

    Helt enig! Desverre er det slik at det serveres boller uten rosiner..., men de har kanelsnurrer de fleste tider av døgnet, noe som ikke er direkte vondt, spør du meg :)

    Ungdommen vokser med ansvar :)

    Lykke til og god tur!
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med Svalbard?
    KRS-OSL-TOS-LYR eksempelvis.
     
    OttoL liker dette
  17. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Svalbard hadde jo vært det ultimate, men ser ikke ut som det flyter over av billetter dit for tiden. Kanskje enklere utpå høstparten når mørket faller på der oppe?
     
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Nesten halvparten av dagane i juni har tilgjengelege Eurobonus-billettar, ser det ut som. I juli er det meir utplukka. Litt betre igjen i august før september ser meir utplukka ut. Spørsmålet er vel kor fleksibel ein er. Men med LYR som destinasjon, så er jo dette ikkje lenger ein 'tulletur', men ein ekspedisjon :)
     
  19. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for alle gode innspill, og de 2 guttungene på henholdsvis 14 og 50 år har nå omsider fått somlet seg til å bestille første tulletur. Valget falt på OSL-TOS-LYR førstkommende søndag med LYR-TOS-OSL tirsdag.

    Begge veier et 2 timers opphold på TOS, og med FlyPremium blir det vel å tilbringe denne tiden i bollebua.

    Så ser jeg nå at det har dukket opp billetter på søndag hvor oppholdet på TOS kun er 40 minutter, og funderer på om det er verd å bytte. Er det slik at man også ved 40 minutters opphold forventes å bli sittende i maskinen, eller kan tiden brukes til å strekke litt på bena?
     
    Kristian liker dette
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir en runde innom tollen uavhengig om det er 40 minutter eller 2 timer mellomlanding.
     

Del denne siden