Skal fly til ORD med SK på fredag morgen og skal ta flytoget fra Oslo S. Kun håndbagasje. Er det mulig å sjekke inn på automaten på Oslo S (eventuelt i app’en) eller må vi i en skranke på OSL siden vi skal til USA?
Du må gjennom dokumentkontroll og derfor får du ikke sjekket inn på app eller automat når du reiser til USA. Andre veien går det greit ….
På BGO i november fikk jeg til å sjekke inn på automat ved å scanne passet på en reise til Boston med kun håndbagasje, så du kan gi det et forsøk iaf på Oslo S
Tror det er ganske dødfødt prosjekt. Det er vel fortsatt krav om å dokumentere at man er fullvaksinert for å komme inn til USA og flyselskapet som er pålagt å sjekke det.
Skal uansett innom Oslo S kvelden før, så vi gir det et forsøk. Også er det kanskje ikke mulig fordi det er dagen før, så da ser vi hva vi gidder på morgenen etter =)
SAS sjekker ikke vaksinedokumentasjon lenger. Det eneste Covid-relaterte man ser på reisen er egenerklæringen som samles inn ved boarding.
Fikk sjekket inn i app’en nå, men får ikke opp boardingkort. Ingen feilmeldinger under selve innsjekkingen men når den var klar kan jeg ikke få opp boardingpassene ..
Prøv å avbryt innsjekk og sjekk inn via sas sine nettsider. Funket for meg på retur fra ORD i november.
Forsøkte det men samme melding i app’en. Etter innsjekk på nettsiden fikk jeg også beskjed om å hente boardingpass i skranken ..
Litt tilfeldig hvordan ting håndteres der hvor det er ekstern handling. Som regel unødvendig å kontrollere ESTA manuelt, da dette skjer elektronisk gjennom APIS.
Fikk aldri vist noe BP i app’en så vi måtte i skranken på OSL. Det var fort gjort uten noen sjekk av papirer. Spurte om BP ville vises i app’en etter at vi fikk de på papir. «Kanskje om litt» var svaret .. Nå, 10 min senere er de fortsatt ikke mulig å hente.
Vi sjekket inn i app og kunne da hente ute boardingpass OSL-CPH-LAX på automat på OSL (scannet passene på automat). Tipper det da funker om det står automat på Oslo S også.
De fjernet vel innsjekkingsautomatene på Oslo S for noen år siden. Nå kan du printe bagtag på flytoget, men usikker på om du får boardingpass og/eller kan scanne passet
Vi 2 voksne og 2 barn har fylt ut egenerklæringen. Reiser mandag. Ingen krav om vaksinedokumentasjon på OSL for å få BP videre fra ARN/CPH? Evt mulig spørsmål ved boarding videre fra ARN/CPH? Mulig spørsmål i US immigration? Og ved spørsmål skulle appen holde eller er det kun old fashioned paper? Ingen dokumentsjekk?
Min erfaring er at SAS kun bryr seg om egenerklæringen, heller ingen spørsmål hos CBP. CDC kan derimot utføre stikkprøvekontroll av Covid-dokumentasjon på grensen, så er nok fint å være forberedt på slikt. Selv har jeg hatt med utskrift av EU-sertifikat fra helsenorge.no, mest for å unngå å være avhengig av strøm og fungerende nett i tilfelle kontroll