Hej! Försöker läsa mig till bagage-reglerna till SK och SQ men får inte riktigt slutgiltigt svar. Jag har bokat 3st SAS Business Pro OSL-CPH-SIN-SYD, 2 vuxna 1 ett-åring men bokat eget säte. Enligt bokningen så har jag rätt till 2x32kg per biljett. Jag har EBG och mitt rese-sällskap enbart EBS. Kan jag räkna med att kunna checka in 6x32kg plus 20kg extra pga EBG eller hur ska jag räkna? Får mitt sällskap också ta med mer? Kanske räcker med 212kg dock
Det er vel SQ som er the most significant carrier i dette tilfellet, så da er det vel SQ sine bagasjeregler som gjelder. Der kan du ta med 40 kg (så mange kolli du vil) per passasjer på business class, samt 20 kg ekstra for Star Alliance Gold-medlemmer. Du nevner at du reise rmed en ettåring. I følge bagasjereglene har "an infant" 10 kg bagasje, men jeg er usikker på hvordan dette blir når barnet har booket eget sete.
Siden SAS kun flyr OSL-CPH her er det SQ sine regler som gjelder. Gjør en dummybooking hos SQ for å se om det kommer klarere frem der
Er dette et praktisk problem eller er det et teoretisk problem? Ser jo at bagasjereglene kan virke uklare. Hvis man ikke skal flytte så er det vel et problem å få fylt opp til over 200 kg bagasje for en ferietur .. Ved nærmere ettertanke er det vel meg det er noe galt med som prøver å begrense meg til en kabinkoffert når jeg reiser på C turer ...
Innsjekket bagasje er en uting Seriøst: Det er ikke uklart, det er SQ sine regler som gjelder, og de honorerer også EBG statusen så du får den ekstra.
Tillatt baggasje i henhold til billetten skal vel stå riktig i etkt, altså 2 x 32 kg i dette tilfellet. I tillegg til dette gjelder ekstra bagasje i hehold til status. For SAS alene er dette 2 kolli for EBG, men 1 kolli når det er *A partnere involvert. Jeg er usikker på om IATA MSC rule gjelder på code-share. Hvis SAS er marketing carrier på CPH-SIN segmentet, så tror jeg det er SAS sine bagasjeregler som gjelder, det virker også slik i henhold til etkt som sier 2 x 32 kg.
Hovedregelen ved MSC tilsier at det er bagasjereglene til marketing carrier som gjelder ved codeshare, ikke operating carrier (hvis ikke annet er avtalt).
Jøss. Takk for info. Det slår meg at flyselskapene må elske regler, og unntak fra reglene. Ikke rart det blir mye krøll iblandt på innsjekk.