Innstilt og forskjøvet flyvning ATH

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av anders82, 12. juli 2021.

  1. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Fant ikke igjen tilsvarende tråder så admin må gjerne flytte
    Long time, no see for øvrig fra meg :)
    Faren min er på en øy i Hellas og nå har SAS endret/kansellert turen. Han fikk melding ca. 10 dager før avreise og han har nå hjemreise 2 dager senere enn planlagt. I tillegg har han en separat flyving fra den øyen han er på. I utgangspunktet var det 7 timer mellom ankomst ATH og avreise til OSL
    SAS har ikke gitt noe info utover nye reisetider
    Hvis jeg har forstått det riktig så har han krav på 400 €, samt dekket ny reise fra øya til ATH?
    I og med at det er SAS som har endret avreise innenfor 14 dager.
     
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig godt spørsmål! Har et par bookinger med tilsvarende situasjon og skulle gjerne visst om vi har krav på kompensasjon.
     
  3. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Om ikke flyvning fra øya til ATH står på samme booking, er ikke SAS pliktet til å forholde seg til den, så da blir det for egen regning.
    EU261 kompensasjon har man krav på høres det ut som (så lenge kanselleringen skjedde under 14 dager før den kansellerte avgangen), men det er ikke gitt at SAS kommer til å gi etter uten videre. Mange selskap som prøver seg på 'extraordinary covid circumstances' akkurat nå.
     
    anders82 liker dette
  4. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Han får kose seg i Athen et par dager. Mange fine steder å oppleve, en natt på Egina og en i sentrum eller kanskje to netter i Vouliagemeni er mine tips :) Sistnevnte har jeg vært på i 2 uker en gang, i tillegg til flotte strender er det også en ferskvanns bad som er spennende :)
     
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig reiseforsikringen tar den da? Siden det er en uforutsett endring fra SAS.
    Han er en sta f..n, så SAS får en utfordring om han ikke får EU261 :)
    Han tar for øvrig den originale flighten fra øya, men regner med at SAS også må dekke hotell i Athen? Er jo deres feil at han må være ekstra der

    Han overlever nok i Athen. Der bekymrer meg heldigvis ikke.
     
    Skarven and Eddie47 like this.
  6. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Noe lignende ble diskutert i denne tråden: https://www.insideflyer.no/forums/threads/sas-endrer-bestilling-med-overnatting.16740/

    Vil anbefale deg å lese deg opp på EU261 reglene, spesielt Article 9 Right to care som kanskje kan anvendes i ditt tilfelle. Har ofte opplevd at når jeg kommer med de riktige ordene og kanskje også paragrafen fra lovteksten at flyselskapene lettere betaler og ordner opp. Men som nevnt kommer nok SAS til å prøve seg med at dette er en "extraordinary circumstances" grunnet covid. Ellers er det smart å finne ut hva reiseforsikringen kan dekke.
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32004R0261
    https://www.sas.no/juridisk-info/eu-passasjerrettigheter/
     
    anders82 liker dette
  7. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det anser jeg som mer sannsynlig.

    Når SAS kansellerer mindre enn 14 dager før tror jeg at han har rett på å få refundert utlegg til mat, hotell og kollektivtransport til flyplass. Om SAS ikke dekker dette, ville jeg sendt det videre til reiseforsikringen. Anser det egentlig som mest sannsynlig at SAS dekker det, så lenge du fremlegger det med referanse til EU261.
     
    Skarven liker dette
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for veldig godt svar. Jeg skal lese meg opp å se hva jeg finner ut. Har lest litt før, men er jo ikke akkurat verdens enkleste ordlyd alltid :)

    Også godt svar. Tusen takk

    Da leser jeg meg opp og henviser til EU261.
     
  9. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Er (heldigvis) aldri vært bort i lignende før, så ta dette med en klype salt siden jeg på ingen måte er advokat, men etter min tolkning av EU261 så ser det ut som om SAS må stå for både hotell og forpleining. Redegjørelse:
    1. Flyet/avgangen er kansellert. Derfor kommer artikkel 5 i spillet.
    2. Artikkel 5 har tre uavhengige klausuler, hvorav den andre gir deg rett til å bli ivaretatt etter retningslinjene i artikkel 9. Dette er uavhengig av når kanselleringen skjedde, forøvrig.
    3. Artikkel 9 sier at man har rett på mat, boende, og transport mellom bosted og flyplassen dersom man ufrivillig må overnatte en eller flere netter.
    Jeg hadde hørt med SAS om de fikser en hotellbooking til faren din, det gjør ting enklere å ikke måtte vente på refusjon i etterkant. Dersom du gir dem ovennevnte redegjørelsen er det vel lite de skulle sagt. Om SAS skulle nekte kan du ta saken videre til flytransportklagenemnda, men da går det fort et år før saken blir behandlet. Lykke til!
     
    anders82 liker dette
  10. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Hopper inn her med en litt annen case. Fikk en ekstra natt og mellomlandinger i København begge veier (hadde egentlig direkte). Ringte og byttet til direkteflygninger og flyttet da den ekstra natten fra starten til slutten (utsatte utreise og hjemreise med en dag fra det SAS booket meg om til).

    Har jeg fortsatt krav på å få dekket hotell + få EU261 kompensasjon?
     
    anders82 liker dette
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Bare for å presisere som flere har vært inne på. Unntaket ift ekstraordinære omstendigheter gjelder kun kompensasjon og ikke "care".
     
    anders82 and Insomnia4u like this.

Del denne siden