Fant ikke igjen tilsvarende tråder så admin må gjerne flytte Long time, no see for øvrig fra meg Faren min er på en øy i Hellas og nå har SAS endret/kansellert turen. Han fikk melding ca. 10 dager før avreise og han har nå hjemreise 2 dager senere enn planlagt. I tillegg har han en separat flyving fra den øyen han er på. I utgangspunktet var det 7 timer mellom ankomst ATH og avreise til OSL SAS har ikke gitt noe info utover nye reisetider Hvis jeg har forstått det riktig så har han krav på 400 €, samt dekket ny reise fra øya til ATH? I og med at det er SAS som har endret avreise innenfor 14 dager.
Veldig godt spørsmål! Har et par bookinger med tilsvarende situasjon og skulle gjerne visst om vi har krav på kompensasjon.
Om ikke flyvning fra øya til ATH står på samme booking, er ikke SAS pliktet til å forholde seg til den, så da blir det for egen regning. EU261 kompensasjon har man krav på høres det ut som (så lenge kanselleringen skjedde under 14 dager før den kansellerte avgangen), men det er ikke gitt at SAS kommer til å gi etter uten videre. Mange selskap som prøver seg på 'extraordinary covid circumstances' akkurat nå.
Han får kose seg i Athen et par dager. Mange fine steder å oppleve, en natt på Egina og en i sentrum eller kanskje to netter i Vouliagemeni er mine tips Sistnevnte har jeg vært på i 2 uker en gang, i tillegg til flotte strender er det også en ferskvanns bad som er spennende
Mulig reiseforsikringen tar den da? Siden det er en uforutsett endring fra SAS. Han er en sta f..n, så SAS får en utfordring om han ikke får EU261 Han tar for øvrig den originale flighten fra øya, men regner med at SAS også må dekke hotell i Athen? Er jo deres feil at han må være ekstra der Han overlever nok i Athen. Der bekymrer meg heldigvis ikke.
Noe lignende ble diskutert i denne tråden: https://www.insideflyer.no/forums/threads/sas-endrer-bestilling-med-overnatting.16740/ Vil anbefale deg å lese deg opp på EU261 reglene, spesielt Article 9 Right to care som kanskje kan anvendes i ditt tilfelle. Har ofte opplevd at når jeg kommer med de riktige ordene og kanskje også paragrafen fra lovteksten at flyselskapene lettere betaler og ordner opp. Men som nevnt kommer nok SAS til å prøve seg med at dette er en "extraordinary circumstances" grunnet covid. Ellers er det smart å finne ut hva reiseforsikringen kan dekke. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32004R0261 https://www.sas.no/juridisk-info/eu-passasjerrettigheter/
Det anser jeg som mer sannsynlig. Når SAS kansellerer mindre enn 14 dager før tror jeg at han har rett på å få refundert utlegg til mat, hotell og kollektivtransport til flyplass. Om SAS ikke dekker dette, ville jeg sendt det videre til reiseforsikringen. Anser det egentlig som mest sannsynlig at SAS dekker det, så lenge du fremlegger det med referanse til EU261.
Takk for veldig godt svar. Jeg skal lese meg opp å se hva jeg finner ut. Har lest litt før, men er jo ikke akkurat verdens enkleste ordlyd alltid Også godt svar. Tusen takk Da leser jeg meg opp og henviser til EU261.
Er (heldigvis) aldri vært bort i lignende før, så ta dette med en klype salt siden jeg på ingen måte er advokat, men etter min tolkning av EU261 så ser det ut som om SAS må stå for både hotell og forpleining. Redegjørelse: Flyet/avgangen er kansellert. Derfor kommer artikkel 5 i spillet. Artikkel 5 har tre uavhengige klausuler, hvorav den andre gir deg rett til å bli ivaretatt etter retningslinjene i artikkel 9. Dette er uavhengig av når kanselleringen skjedde, forøvrig. Artikkel 9 sier at man har rett på mat, boende, og transport mellom bosted og flyplassen dersom man ufrivillig må overnatte en eller flere netter. Jeg hadde hørt med SAS om de fikser en hotellbooking til faren din, det gjør ting enklere å ikke måtte vente på refusjon i etterkant. Dersom du gir dem ovennevnte redegjørelsen er det vel lite de skulle sagt. Om SAS skulle nekte kan du ta saken videre til flytransportklagenemnda, men da går det fort et år før saken blir behandlet. Lykke til!
Hopper inn her med en litt annen case. Fikk en ekstra natt og mellomlandinger i København begge veier (hadde egentlig direkte). Ringte og byttet til direkteflygninger og flyttet da den ekstra natten fra starten til slutten (utsatte utreise og hjemreise med en dag fra det SAS booket meg om til). Har jeg fortsatt krav på å få dekket hotell + få EU261 kompensasjon?
Bare for å presisere som flere har vært inne på. Unntaket ift ekstraordinære omstendigheter gjelder kun kompensasjon og ikke "care".