Istanbul

Tråd i 'Reisemål' startet av Henning, 26. okt 2014.

  1. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Istanbul er kjent for å ha (trolig) verdens beste Business/Gold-lounge på flyplassen, men hva bør man gjøre på utsiden av flyplassen? Mange av våre medlemmer har vært i Istanbul, så dette kan bli en bra tråd :)
     
  2. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    He, He Henning... Var der 5 t på utreisen og 2 t på hjemreise CPT nå i oktober . Men hastet gjennom
    kjøpesenteret siden loungen ligger ved enden av det. Så bra sted at vi ikke gadd å kaste bort tid utenfor. :)

    Men husk 200 gates er et stykke å gå og 300 gates ganske langt unna.
     
  3. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg antar Henning mente utenfor flyplassen, men det er kanskje det samme som å være utenfor loungen for de fleste her. ;)

    Istanbul har veldig mye å by på, alt fra museer til god mat og ikke minst god drikke. Det tar litt tid fra flyplassen inn til byen, så det er ikke ideelt om man mellomlander med mindre layoveren er lang.
     
    Are and KristianSk like this.
  4. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Riktig @Superhai. Jeg tenkte på anbefalinger for selve byen.
    Beste restaurant?
    Beste hotell?
    Severdigheter?
    Tips og triks?
     
  5. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    OK, anbefaler Hagia Sofia og Blue Mosque. Like ved hverandre... Grand Bazaar, men fryktelitg slitsomt sted
     
  6. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Bo ved Bospherus ned mot vannet. Har selv benyttet Radisson. Sightseeing på ovennevnte steder er gjort unna på en dag.
     
  7. Trond

    Trond Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    13
    Anbefaler restauranten Mikla!
    Navnet spiller på Miklagard - altså, drevet av en svensk-tyrker. Spennende kombinasjoner av det "nye nordiske" og tyrkiske råvarer, inkludert spennende viner.
    Bra hvis man liker det litt minimalistiske og elegante. Men aller best var kanskje utsikten!
     
  8. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Hagia Sophia og Blue Mosque er vel obligatorisk (men området rundt... kun for de som er glade i oppurtinistiske selgere). Topkapi og museene der er bra. Det er et teknisk museum, som jeg ikke husker navnet på nordvest opp en av sideelvene, verdt et besøk. Hvis du skal reise med kollektivtrafikk (som er å anbefale siden trafikken kan være svært tett - og enkleste måten og krysse Bosforus) så skaff Istanbulkart (ala Oyster og Octopus ol.) og last ned appen for å planlegge reisene. Ta båt over stredet. Asiasiden er kanskje hakket mer eksotisk og livlig, men mer enn nok å finne på. Resturanter er det så mange av over hele byen at jeg vet ikke hva som er best, jeg har pleid å prøve nytt hver gang og som oftest så er det bra. Jeg har bodd på Radisson Blu, Doubletree (på Asia-siden) og i yngre dager på et eller annet Holiday Inn-hotell. Doubletree var sist jeg var der, og er bra hotell - men ser litt malplassert der den står.
     
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, jeg har vært i Istanbul noen ganger på jobb. Stort sett hengt med en gastronom og relativt bedrestilt.

    Hotell: Kempinski Ciragan Palace!!! Fenomenalt

    Restauranger: Kan ikke navnet på halvparten, og tror vi som turist ville slitt med å finne helt ut av det. Men har stort sett kuket rundt i Besiktas og hatt noen hysterisk middager med helstekt fisk og en flaske Raki.

    Men to husker jeg. Simpelthen fordi de var forbi fenomenale. De ligger oppe i høyden ved Besiktas. Du må ta taxi. Det er langt oppe i heia og det er utrolig bra utsikt:

    1) Ulus29 (Litt Turkish light)
    2) Sunset (Internasjonal)

    Det er vel mine triks
     
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hoteller:

    Swissotel Bosphorus er meget bra! Be om rom i den nyoppussede delen! Intercontinental var også bra, men begynte å dra litt på årene! Begge er det vel forøvrig skrevet artikler om!
     
  11. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Bodde på Hilton hotel på Asia siden,kjempe fin belighenhet,rett ved metro, og båtene som går over Bosphorus stredet hele tiden,båten bruker ca 15 min. Og på Asia siden syntes vi var veldig flott og masse gode spise steder i gå gatene rett ved hotelet. Og det er et rolig område i forhold til Tyrkia siden. Bor her gjerne flere ganger :)
     
  12. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Noen anbefalinger av nyere dato? Skal en tur i Oktober, ser på Park Hyatt. Er det noen andre alternativer som anbefales?
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Vi bodde på Marmare Pera sist. Helt fint hotell som vi fikk veldig billig. Valgte det også på grunn av lokasjon til det vi skulle gjøre der nede (spise på Mikla).
     
    Darkcho liker dette
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Likte du Mikla godt nok til å anbefale tasting menyen? Og får jeg spørre om ca pris på Marmara Pera?
     
  15. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Får ikke tilgjengelighet på det nevnte hotellet på vår dato, men ser det er mye snacks til godt under 3000 pr natt. Ritz Carlton, Intercontinental, Park Hyatt, W etc.
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,543
    Bonuspoeng:
    293
    Mikla er supert!
    Var de for noen år siden, i et forrykende uvær. Bygningen vaiet i vinden, vi så lynet slå ned over alt i Istanbul, og strømmen gikk. Men vi fikk champagne og var veldig fornøyde! :)
     
    Upsaker and jgroneng like this.
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    3/3 ble dårlige i løpet av natten. Men nei, det var en skuffelse. Utsikten er knall da. Kan anbefale Neolokal i gangavstand fra hotellet.

    Marmara Pera betalte vi 155 euro per natt for 3 personer på to rom som var connected. Meget hyggelig pris.

    Her er maten fra Mikla:
    C40770C8-90CB-4158-95AE-DEA47E5358DD.jpeg
     
    paron, Baldrick and Edvard like this.
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vurderer å ankomme Istanbul ca. halv to på natta så jeg får ca. 24 timer før jeg reiser videre til DPS. Har noen ankommet Istanbul midt på natta som kan dele erfaringen sin, særlig med tanke på innsjekking av hotell?
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Velg det et større hotell. Har gått i fella med et mindre trevilla hotell på den historiske siden en gang i tiden. Der var det veldig stengt og lukket for natten. Ellers er det vel bare å sende en e-post til hotellet og si fra at du ankommer sent. Resepsjonen er jo betjent på hotellkjede hoteller. Selv lander jeg 2330 nå til vinteren uten at jeg tror det er noe problem.
     
    bombusfervidus liker dette
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Marmara pera på expedia til 650kr natten er med andre ord en grei deal for 2 :)

    Neolokal ser fantastisk ut, ser de er nevnt som 50 beste i verden. Noen pris range ?
     
    Upsaker liker dette

Del denne siden