F9 betyr at det er minst 9 seter i First til salgs på den flighten. Det lover godt for oddsene for at de slipper noen awardseter nærmere avreise. F8 på Lufthansa betyr at de ikke har solgt noen First-seter på den flighten ennå. Jeg sjekker slikt på expertflyer. Ikke gratis, men synes det gir verdi. Når det gjelder Seoul til Japan så finnes det mye flights generelt, men ikke alltid det blir bonusseter av det. Husk å sjekke SEL-TYO slik at du får med den mindre flyplassen GMP i Seoul. Også verdt å sjekke til Nagoya eller Fukuoka, Asiana flyr dit fra Seoul. I verste fall kan man alltids kjøpe en enveisbillett Seoul-Japan med billigselskap. Jeg gjorde det sist reise, kostet rundt 500,- per hode. Ikke så farlig med biz på en så kort flight.
Takk for gode tips. Jeg har nå registrert meg på expertflyer selv. Ikke verdens mest brukervennlige verktøy, men forstår nå hvordan jeg ser antall tilgjengelige seter - og det er vel det viktigste. Med tipset ditt om Nagoya og Fukuoka har jeg nå funnet to nye alternativer til tur og retur - begge med Asiana First via ICN. Det betyr at jeg nå vurderer følgende alternativer bort: 03.mai FRA ICN Asiana First OZ542 Airbus 380-800 18:30 11:50 04.mai ICN PEK Air China Business CA124 Airbus A321 13:05 14:20 04.mai PEK NGO Air China Business CA159 Boeing 737-800 16:45 20:45 eller 06.mai CDG PEK Air China First CA934 Boeing 777-300 20:20 12:25 07.mai PEK HND Air China Business CA421 Airbus A321 14:35 18:55 ...der håpet naturligvis er å få byttet til Lufthansa FRA-HND den 4/5. Den første tar 19t 15m og den andre 15t 35m. Er Asiana såpass mye bedre opplevelse enn Air China på First at jeg bør gå for denne? På returen står det mellom: 20.mai KIX BKK Thai Airways Business TG673 A350-900 17:35 21:25 21.mai BKK OSL Thai Airways Business TG954 Boeing 777-300 00:55 07:25 eller 19.mai KIX ICN Asiana Business OZ113 Airbus A330-300 17:00 18:50 20.mai ICN FRA Asiana First OZ541 Airbus A380-800 12:00 16:30 ...der sistnevnte gir meg en garantert First men krever en overnatting på et flyplasshotell i Seoul. Mest ønskelig vil det vel kanskje være å få tilgang til First på Thai, eller..? Hva ville dere gått for?
Liten oppdatering vedrørende returen: Jeg har funnet ut at Asiana har to avganger samme dag som kan matche ICN-FRA tålig bra: 20.mai KIX ICN Asiana OZ115 09:10 11:00 20.mai HND ICN Asiana OZ177 06:10 08:35 Ingen av disse har per i dag ledige bonusbilletter, og etter hva jeg kan skjønne av expertflyer virker tilgjengeligheten å væra bra (lite viktig om det er økonomi/business på denne korte turen). Hva anser dere da som mest sannsynlig: at det legges ut billetter til en av disse flyvningene eller at det legges ut First-billetter med Thai fra BKK?
Anngående reisemålet , bruk av Shinkansen og mye annen god info så ligger det i en Japan tråd som TS absolutt bør lese
Hmmm... Ved nærmere ettertanke kan vi jo kanskje rett og slett ta et par dager på slutten av turen i Seoul(?). Ta et billigfly over sjøen og avslutte turen der før vi setter oss på Asiana mot Frankfurt. Er byen verdt å besøke, og hvor mange dager bør man eventuelt tenke seg der?
Hadde det vært meg hadde jeg valgt alternativet med Air China ut fra CDG, og kun en mellomlanding i Asia, og så heller Asiana tilbake. Høres utrolig slitsomt ut å sette i gang med en strafferunde via Beijing når man akkurat er ferdig med en 11-timers flytur fra Frankfurt og er keen på å komme fram. Høres lurt ut å ta en dag eller to i Seoul på returen, framfor et opplegg med stopover på flyplasshotell kun for å sove. Kom dere inn i byen, spis noe bra Koreansk BBQ osv. Har dere to dager kan dere til og med få inn et besøk til DMZ (grensen til Nord-Korea).
Forresten, hvis 3. mai er en mulig avreisedato, så er jo et enda mer spenstig alternativ å fly Singapore First fra CPH. Ser ledig ut på den torsdagen (F4), så burde være bookbart det. Tilslutning til Japan fra Singapore burde være mulig å få til, kan godt hende Tallinn ser noe som ikke man får opp på United eller Expertflyer.
Om Seoul er verdt å besøke? Så absolutt. Var det i 6 dager i fjor sommer og hadde mer enn nok å gjøre da. Sjekk ut denne tråden for mer info om byen.
Dette hørtes jo veldig attraktivt ut, men jeg får ikke opp CPH-SIN ved søk på united.com den 3/5. Sikker på at den skal være tilgjengelig?
Singapore-billettene kan man ikke se på united.com, man er nødt til å ringe Tallin og høre om de finner dem.
Aha! Det forklarer jo litt Da ringer jeg Tallinn i morgen tidlig og forsøker meg på følgende: *CPH-SIN 3/5 med ett eller annet videre til Tokyo eller Osaka *ICN-FRA 20/5 Angående setevalg vil jeg tro at det er parsetene i midten som vil passe oss best på begge flightene. Noe annet jeg bør vite om før jeg tar telefonen? Takk til alle som har bidratt så langt for veldig god hjelp!
Hvis jeg tolker dette riktig bør det være mulig å få Business til både Osaka og Tokyo fra Singapore. Bør jeg gå for kort tid i SIN og rett til Tokyo, eller er loungen en så stor opplevelse at jeg heller bør gå for 7(!) timer der og videre til Osaka? Kjenner vel at jeg selv heller mot kort tid i SIN, men vet jo ikke hva jeg går glipp av...
Og vedrørende seter vil jeg anta at det både for Singapore og Asiana er parsetene i midten som er det beste for to som reiser sammen? Kan ikke vente på at klokken skal bli 9 i morgen... Håper så sykt det går gjennom med den turen innom Singapore!
Er jo helt syk ventetid på den telefonen... Og jeg sitter med en følelse av at jeg bare rykker bakover i køen, men ikke godt å si så utydelig som hun snakker hun som leser opp køplasseringen...
Lykke til! Personlig synes jeg mer enn 3-4 timer i lounge, selv en bra en, er mye. Da ville jeg heller prøvd å få en hel dag i Singapore slik at du kan forlate flyplassen og oppleve byen litt, og heller ta et sent fly til Tokyo den dagen hvis det er mulig.
Det er en nyanse her: Intra-Asia med SQ A333 har "alltid" vært tilgjengelig for Star Alliance partnere, og der finner du tilgjengelighet også via United sine bookingsider. Det er ikke lie-flat seter og ikke noe særlig mer stas enn Asiana og Thai spør du meg. Det nye er at man på SQ nå kan få biz (på 777ER, A380 og A359) eller first (på noen få ruter) på en EB-booking, og det er disse man må ringe inn for å få sjekket tilgjengelighet på. Expertflyer kan gi en pekepinn på om det er gode muligheter for plasser, men slett ingen garanti. Edit: Uka mellom 28. april og 5. mai er "Golden Week" i Japan i år, mange som reiser denne tiden. Dette gjør det ekstra vanskelig å finne bonusseter til/fra Japan. Selv har jeg en booking med hjemreise fra Japan helga 28. april, og slet med det samme.
Jeg booket omtrent tilsvarende reise, da fant tallin seter i C fra Sin-nrt 777ER som ikke jeg fant på united.
Aha, takk for oppklaringen. Jeg ser at det er litt ledig på avgangen 22:50 (F3). Kanskje jeg kan få disse? Får høre med Tallinn når jeg kommer gjennom (for øyeblikket nr 9, etter å ha startet som nr 12 for 45 min siden...).