Japan, turen vi har gledet oss til i 4 år! (med avstikker til India)

Tråd i 'Reisebrev' startet av steve0, 05. april 2023.

1. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,035
    Bonuspoeng:
    93
    Mens det føles som om hele Norge har dratt på påskefjellet allerede, gikk alarmen her i hjemmet klokka 7. Endelig var dagen her - opp og hopp, buss og tog til Gardermoen, for vi skal ut å reise! Ferden går til Japan, landet som har vært utilgjengelig for de aller fleste turister i nærmere 3 år. Jeg skal endelig besøke en veldig god venn som flyttet til Yokohama (fra USA) i januar 2020, og reise litt rundt i landet med lyntog, for der har jeg aldri vært før!

Veien hit har mildt sagt vært frustrerende. Turen ble opprinnelig bestilt med SAS i 2019 for gjennomføring i påsken 2020. Dette ble da som kjent ikke noe av. Bookingen ble så flyttet på hele 5 ganger grunnet Covid, og jeg hadde store forhåpninger for gjennomføring i desember 2022. Dessverre satt SAS en stopper for det, ved å innstille flyvningene pga økonomi, og 7 forskjellige folk på kundeservice nektet blankt å booke om til senere SAS avgang, fordi “det finnes ikke bonustilgjengelighet, og bonusbilletter kan kun bookes om til avgangene der det er bonusbilletter tilgjengelig”. I lys av EU 261 er dette fullstendig feil, men hva kan man gjøre om man ikke vil legge ut for nye billetter selv i håp om å få refundert de i etterkant av et selskap som er under konkursbeskyttelse…

Jo, det dukket opp tilgjengelighet hos stjernealliansen! LOT Polish Airlines hadde lagt ut en haug med billetter i riktig bookingklasse i oktober, og jeg fikk booket noe som klaffet med påsken. Ble litt dyrere, men da måtte jeg i det minste ikke frykte videre kanselleringer fra SAS sin side. Rutingen blir OSL-WAW-NRT på vei ut, med litt over 10 timer i WAW. Får se når jeg blir lei av loungen der :p I dag er kanskje ikke den beste dagen å dra ned til byen, for Zelensky er på besøk.

På vei tilbake blir det NRT-WAW-CPH-OSL, for agenten påsto at det måtte være ledig i biz hele veien. Ja ja, da tar vi vel strafferunden med SAS innom Kastrup, ingen ‘big deal’ så lenge jeg får reist.

For noen uker siden fikk jeg så beskjed på jobb om å være i en workshop i India uke 16. Siden det er i reisen min, ble jeg booket med JAL, SQ og Thai HND-SIN-HYD-BKK-HND. Ikke den verste rutingen, og det blir min første Oneworld-langrute :D

LO482 (737 MAX 8) er nå klar for avgang gate E13. Det gledes noe sinnsykt!

2. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur ;)

En liten strafferunde innom lounge og WAW overleves.

steve0 and Sunnfjordingen like this.
  3. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,035
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, og du har nok helt rett i det! Ingenting som kan dra ned stemningen nå som turen er påbegynt. Selv ikke hylekor på flyet og ankomst på bussgate :p

LOT sin lounge i Chopin lufthavn sitt Schengen-område er forøvrig også delt opp i en ytre del for reisende med premiumbilletter og hvor man kan kjøpe seg inn, og en innerdel som er forbeholdt de med *A status. ‘Gullstue’ på godt norsk, med andre ord. Den er nok et stykke mindre enn Oslo sin, men maten og boblene er gode. De har til og med et kakeskap!

F0638372-E059-47FC-970C-ABB8CD6FAC27.jpeg

Har funnet meg en lenestol der jeg skal prøve å få jobbet litt slik at jeg slipper å tenke på det i ferien. Kanskje riktig anledning til å lytte litt Chopin?

Tokyo er neste stopp. Spent på 2A setet i Dreamlineren kl. 22.50!

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Gledelig å følge, få rapport fra flyet!
    «Hylekor»? Hva var det?

steve0 liker dette
  5. eventyrer

eventyrer Medlem

Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
    God tur. Skal bli spennende å følge reisebrevet :)

steve0 liker dette
  6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur! LOT funker fint det :)

steve0 liker dette
  7. Flyvende_mare

Flyvende_mare Drømmer om F

Likes mottatt:
    3,155
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Blir gøy å se hvordan LOT er på langtur. Har også mange gode minner fra mitt første besøk i India, som var i HYD så sleng gjerne med litt bilder derfra også om det blir tid.

steve0 liker dette
  8. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,035
    Bonuspoeng:
    93
    LOT funka helt knall! Må innrømme at jeg var litt skeptisk over disse fotskammel-setene, men nå liker jeg dem egentlig bedre enn SAS sine. Man får litt mindre privacy, men til gjengjeld føles det heller ikke som om man bokstavelig talt sover på gulvet.

3EF7DE84-243A-4250-8B1C-4DAFE9201BC9.jpeg

Sen avgang fra WAW var egentlig heller ikke verst. Vi fikk en liten pre-departure drink og forrett, og innen maten var servert og spist opp, var klokka blitt nærmere halv to norsk tid, et helt naturlig tidspunkt til å sove.

Apropos maten, valget til både sen middag og frokost/lunsj sto mellom europeisk og japansk meny. Jeg valgte sistnevnte og angret ikke!
    6DD53788-3BCD-4DAA-8BA3-036036DC9C6E.jpeg
    Tøflene ble også tatt imot med et smil. Det er veldig godt med lagringsplass under den fotskammelen der.
    18B1AE3D-5F39-4CD1-AEC9-404EDAFD625E.jpeg

En ting som kanskje trekker litt ned, er at avstand mellom setet og skjermen blir litt vel langt. Man rekker ikke til skjermen, så man er prisgitt den ubrukelige og treige fjernkontrollen i setet (som er et berøringsskjerm uten fysiske knapper). Og setet i seng-modus er vel noen centimeter for kort til en person på 192cm som meg.

Men det stoppet ikke Dreamliner-reisen fra å være veldig behagelig. Etter gode 7 timer søvn var det bare å se litt mer film. Det er ingen wifi hos LOT, kanskje bare bra det, da har man virkelig kunne slappe av.

Og på et blunk var vi så fremme i Tokyo-Narita terminal 1!
    EECFA647-8B67-4D57-A1E2-CF0620AB22C9.jpeg

Etter å ha skaffet reisekort på mobilen (den er bakt inn i Apple wallet, super enkelt!) sitter jeg nå på lokaltoget mot Yokohama, som blir en to timers togtur med to bytter (memo to self: Haneda er definitivt å foretrekke så langt det lar seg gjøre). Da blir det vel et hyggelig gjensyn og litt prat før vi sier god natt igjen :)

Kristian, Rscott, veeegard and 20 others like this.
  9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Reisekort?
    Fortsatt god tur!

10. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,035
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det som vanligvis er et prepaid plastkort man kan bruke for å tæppe inn/ut av kollektivtransport (heter suica eller pasmo i Japan). Slapp å stå i kø for å skaffe det, kan sette inn mer penger med Apple Pay underveis, og mobilen funker som plastkortet :)

11. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Vi er på vei hjem fra Japan nå. Et tips: Dersom dere skal i Universal Studios i Osaka og gå i Nintendo world så les først i Tripadvisor slik at dere er forberedt for kaos og den jakten du må gjennom for å komme deg inn. Det er galskap!

12. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,035
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipset! Super Nintendo World står på planen til neste uke. Jeg fikk med meg at det er noen sinnsyke folkemengder der nede for tiden, men nå som den japanske skoleferien er over (den varte til i går) håper jeg at det blir litt roligere der til uka :)

13. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Lykke til :) Jeg har aldri vært med på verre, men sett bort fra folkemengdene er parken fantastisk! Jeg har skrevet litt mer om dette i en egen post i tråden Japan - tips og råd. Kos dere i Japan, det er fantastisk :)

steve0, Insomnia4u and eventyrer like this.
  14. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,035
    Bonuspoeng:
    93
    Etter en drøy uke i Japan er det på tide med en liten statusoppdatering her :cool:

Tiden har flydd forbi, og det har vært utrolig spennende for en som meg, som aldri har vært her før. Følelsen av å utforske en hel ny verden er ubenektelig.
    Tokyo/Yokohama var min første stopp. Tok litt tid for å tilpasse meg til den nye tidssonen, også var det bare å komme seg ut og rundt. Jeg liker å bare gå for å få et inntrykk av byen, og det fikk jeg nok. Ikke alt var like tydelig (da veldig mye foregår *kun* på japansk!), men med litt drahjelp av Google Translate får man til mye fint!
    Forøvrig er det mye morsomme ‘feil’oversettelser på diverse skilt også :p

Var ganske heldig og ble invitert av vennen min til middag på et veldig lite restaurant (der eieren gjorde alt selv) med prøving av 25(!) forskjellige sake.

På søndag (første dag min 7-dagers togbillett var gyldig) dro jeg på en litt bakfull dagtur fra Yokohama til Sendai/Matsushima og Morioka for å jakte kirsebærblomst og fine utsikter. Det er bare så vakkert å se på!
    IMG_5309.jpeg

Dagen etterpå gikk turen til Tokyo Disneyland. Heldigvis en ukedag, så jeg fikk oppleve alle attraksjoner der på en dag. Den nye skjønnheten og udyret-attraksjonen er virkelig en i verdensklassen!
    IMG_5342.jpeg

Dessverre ble fyrverkerishowet avlyst på grunn av vinden (som jeg syntes var heller en moderat bris, men men…). Da var det bare å gå hjem og forberede seg på neste dag, der jeg skulle videre til Kobe.

Jeg var ut av døra i 7-tiden med en tanke om å komme meg dit tidlig nok for å ha en hel dag med sightseeing i området, men visste ikke dagen før om jeg skulle klare å stå opp tidlig, så jeg unnlot å reservere et sete på toget. Dette var da en stor tabbe, for når jeg kom meg til stasjonen var alle togene som jeg kunne ta med billetten min fullbooket de neste 2.5 timene. Sukk.

Oppsiden var at jeg kom fram til Kobe til hotellets innsjekkingstid, så jeg kunne umiddelbart gå til rommet. Hadde booket Crowne Plaza til 800kr natten inkludert frokost et par dager før, som var en god deal syntes jeg. Vandret litt rund i Kobe, men det er ikke særlig mye å se der bortsett fra litt mat, shopping og entertainment.

Onsdagen var bursdagen min, og den ble brukt på dagstur til Universal Studios Japan. Et ganske populært sted (bare se kommentarene fra @Nurse82 og i Japan-tråden), men jeg var ekstrem heldig å ha dratt på en dag der det var meldt litt regn utover ettermiddagen, som angivelig reduserte folkemengden betraktelig. Trikset for å komme seg inn på Nintendo World (uten å kjøpe veldig dyre Express Pass) er å stå ved inngangen en time før den annonserte åpningstiden, fordi de åpner tidlig for å unngå at folkemengden hoper seg opp der. Og i tidsrommet mellom tidlig-åpning og den offisielle åpningstiden kan man bare spasere rett inn i Super Nintendo World! En drøy time senere hadde jeg opplevd både Mario Kart og Yoshi, og spist ett av våpnene fra Mario Kart :D
    IMG_5415.jpeg IMG_5417.jpeg

Utover dagen var det ikke nevneverdig med kø heller, så jeg fikk opplevd alt de hadde opptil flere ganger, og kunne til og med trekke billett til en tur til i Nintendo World mot kvelden. Ser man på crowd tracker, var dette nok en veldig heldig bursdag!
    IMG_FE1068C2CDDE-1.jpeg

Torsdagen var da ‘polar opposite’ som man sier. Jeg tok Shinkansen-dagstur til Hiroshima og Miyajima. Peace Memorial museum er vel verdt et besøk, samt templene… Man blir jo bare helt stille.
    IMG_5455.jpeg
    IMG_5489.jpeg

I går sto Kyoto på menyen. Igjen masse templer, men også mye fin natur (og masse turister). Og en ganske så solfylt dag.
    IMG_5498.jpeg IMG_5502.jpeg IMG_5509.jpeg

I dag skulle jeg egentlig kjøre gokart i Osaka, men da vi skulle sette oss inn i kartene ble det avlyst pga regnvær. Får dessverre ikke en ny sjanse heller, for i morgen skal jeg ut å fly videre til HYD… Vandret derfor litt rundt i Osaka før jeg nå satt meg på toget tilbake til Yokohama.

Alt-i-alt en veldig vellykket første del av reisen!

Spielhaug, Kristian, Earl and 13 others like this.
  15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Bodde du i Yokohama? Opplevde du noe der?
    Sønnen og jeg har lagt inn 1 1/2 dag der på turen i juni.

16. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,035
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bodde der 5 netter hos min venn, rett ved Yokohama Stadium. Blir en ganske stor folkemengde der når det skal spilles baseball, men bortsett fra det… ikke egentlig :)

17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Hm.. Vi har en grei liste med aktiviteter. Det vil vise seg om vi har bommet :)

Del denne siden