Heimreise til Jul. Alt går bra til man kommer til CPH. Avgang på SK629 til DUS skal skje 20:45. Operated by Air Nostrum. Tiden for boarding kommer og ingenting skjer. Da dukker det opp en informasjon "Await information 21:00!"... Ok, etter avgangstid. Vi er forsinket. Noen som liker å fly er on Flightradar24 med en gang for å sjekke. Oh... flyet som skal transportere oss var på veg til Gdansk før, men ble omdirigert til Warzaw. Og det står fortsatt der. Så noen som var litt bedre informert enn andre (vi var ca. 4 personer som ikke kjente hverandre med spesiell interesse for flyreiser^^) var klar over hvor det kommer til å slutte. Kl. 21 kom og tavla ble svart, men appen oppdaterte om ny avgangstid kl. 21:30, mens CPH appen informerte om mer informasjon kl. 21:30. Siden da var det klart for oss, at vi kommer til å tilbringe natten i København. Shit happens. Ikke en stor sak. Appene var først ute med at flyturen var avblåst og 4 personer var de første til servicedesken. Samtidig fikk vi informasjon om at vi hadde blitt ombooka til neste dag. Jeg var heldig og fikk 6:40 LH833 til FRA og etterpå LH74 til DUS - ankomst 10:40. Andr ble sendt gjennom Wien og Zürich og mistet en hel dag. God håndtering av SAS. Fikk hotell og drosjekort uten problemer. Og viktig å være høffelig mot folk der. Ikke de som har gjort en feil. Noen var veldig sinte - uforståelig. På Whiteboard bak skranken står det i store bokstaver: SK629 CANCELED - CURFEW DUS stenger kl. 23.00 - det er klart at man ikke må starte i CPH når man vet at man ikke rekker det (CGN hadde vært fin alternative^^)... Alt greit (litt dårlig mat på hotell - en bolle/en flaske brus), tilbake på flyplassen og full fly til FRA, og litt forsinket til DUS (4 personer sjekket inn, men kom ikke til flyet - bagasje ut - hva f*** tenker folk). Bare 50 % av bagasjen kom til DUS - ble levert dagen etterpå. Ikke noe problem. Sendte et EU261 krav til SAS og fikk i dag svar om at det ble kanselert pga. VÆRET! Og at jeg ikke har krav på kompensasjon og at sikkerheten for passasjerer er viktige (typisk standrad svar). Nå vet jeg ikke om været i Gdansk kan brukes som grunn at fly fra CPH er avlyst. Jeg letet litt og fant ut at flyet med registreringen EC-MLC som skulle fly oss ble sendt tilbake fra Warzaw til København med flightnr. SK 9239. De hadde touchdown på CPH 21:45. Da rekker du ikke stenging av DUS kl. 23:00 - Ok - Curfew problem. Været på CPH var kaldt og litt regn, men alle andre fly ble sendt. Så det var i hvert fall ikke hos oss det var problemer. Jeg sendte i mail tilbake til customer care med et veldig nøyaktig forløp av flyets reise og all bakgrunninformasjon som jeg fant. Skrev også, at jeg ikke aksepterte forklaringen (det ble faktisk gitt flere forklaringer til passasjerene på skranken). Dessverre glemte jeg å få det skriftlig på flyplassen. Skal se, om de følger min argumentasjonsrekke og betaler poeng/penger fordi de er redd for at jeg kan bli plagsom. Krevde også tapte 1500 poeng for downgrading... Ikke peiling om jeg har et case her, men skal ikke bare akseptere forklaringen. Ønsker alle flygale her på forum skikkelig godt Jul!
Håper du kommer deg godt frem. Prøv å sjekke andre fly til/fra GDN i går. Om andre hovedsaklig var i rute bør du ha en god sak.
Kan man svare til denne adressen? [email protected] Eller hvordan kan jeg følge opp en kompensasjonssak?
Lønner det seg å forske videre? Ikke en gang downgrade blir kompensert :/ ------ Dear Mr. Telg78, Thank you for your reply. I can understand your concern and requesting you to please accept my apologies for the trouble you had to face. After our investigation we have found that flight SK 629 was cancelled due to Curfew and bad weather. However, we are unable to meet your request for compensation on this occasion. Nothing is more important than regaining your trust and all of us here at SAS hope you will give us the opportunity to once again welcome you onboard an SAS flight. Kind Regards, Mr copy/paste Travel Consultant, Customer Care SAS Sales and Servic
Takk for det. Har funnet det selv. Spørsmål: Finnes det en oversikt per flyplass om flybevegelser som går tilbake noen uker? For å se antall kanselerte avganger pga. været? SOm det ser ut fikk maskinen jeg skulle bruke forsinkele ettyer første tur på dagen som ikke ble innhenta igjen. I tillegg til omdirigering på turen før jeg skulle ta den. Hvis SAS argumentere med været, gjelder det bare været på flyplassen jeg er på?
Ja, gå inn på flightradar24.com hent inn loggen for fly maskinen med en gang (den som skulle fly til deg til DUS) husker ikke hvor lenge du faktisk kan slå den opp men du kan få opp til 7 dagers gratis tjeneste hos dem og da kan du sikkert søke den opp. Jeg vil også gi deg et bilde av planefinder.net med loggen til ec mlc, se nedenfor. Du kan åpenbart se at loggen mellom 22 desember og 25 desember ikke er loggført så noe krøll må det ha vært. En annen ting jeg ville anbefalt deg er å kontakte flyhjelp.no og forklar dem situasjonen da kan juristene ta det for deg selv om de tar en andel, men bedre enn ingenting. Jeg ville ikke kjøpt det brevet du fikk til svar, og av og til føler jeg det virkelig avhenger av hvem som svarer i de brevene som svarer på klagebrev.
www.flightstats.com vil gi deg dette. Det er i utgangspunktet en beyalingstjeneste, men mulig du kan få et prøveabonnement.
Jeg har flightradar gold, her er alle bevegleser til en enkelt maskin, flere måneder tilbake i tid, så gi meg fly info, så kan jeg søke opp for deg. C
Takk for det. Jeg har sølv og det går langt nok tilbake. Skal kontakte flyhjelp.no Jeg har data fra EC-MLC og den kom til CPH med en SK9XXX nummer, men for sent for å kunne nå stengetid i DUS. Turen før ble diverted fra Gdansk til Warzaw, men uten at jeg kan finne en grunn. Forsinkelsen oppstå i utgangspunktet ved en avgang fra CPH til AMS - det var 90 minutter som de tok videre resten av dagen. Svaret på klagebrev var tekstblokk 1 og tekstblokk 2 svar.
Jeg antar at dette var 21DEC18. Det ser ut som om forklaring er været i AMS og GDN. Altså, været vær ikke bra nok til å fly til Gdansk, og samtidig hadde maskinen fått seg en betraktelig forsinkelse ut AMS samme dagen. Før AMS-CPH var de altså i rute, etter det ikke. De rapporterer to forklaringskoder for forsinkelsen, den ene er vær, den andre er reactionary (flyet som kom inn seint). Om det stemmer at 90 minutter av forsinkelsen skyldes begrensninger i AMS grunnet vær har du ingen sak.
Det betyr at det de skriver ikke stemmer overens. Enten så har du en god sakelig grunn og referer til den eller så sender du ikke 2 forskjellie svar, det betyr vel at noen ikke har gjort jobben sin skikkelig hos SAS. Jeg ville gått til sak .
Vel, forklaringen deres er at flyet ble innstilt fordi de ville ikke nå stengetid, som følge av en forsinkelse som var forårsaket av forhold utenfor selskapets kontroll, altså vær. Ut ifra det jeg klarer å se stemmer dette overens om man tar i betrakting at flyet kom fra AMS (der det var uvær) for å så dra til CPH (der det også vær uvær) for å så fly til GDN (der været var kanskje helt ok). Poenget er at når årsaken til forsinkelse er vær trenger ikke dette å gjelde siste segment før flyvningen din :S
Vi skal se. Har sendt inn saken til flyhjelp.no og må ikke lengre bry meg om det. Enten jeg får penger eller ikke. Men jeg tror, jeg bruker flyhjelp eller lignende i fremtiden, da må jeg ikke tenke på om jeg har gjort alt riktig. Takk for gode råd her!
Det som kan være et poeng å sjekke er andre avganger fra AMS i det tidsrommet. SAS maskinene på de store hovedstedene går som regel i samme tidsrom. Hvis f.eks SAS sine maskiner til OSL og ARN i samme tidsrom gikk +/- på rutetid fra AMS, blir det tungt å akseptere at været i AMS skal være et argument for at maskinen til CPH ble hindret av været...
Flere avganger ble kraftig forsinket ettermiddagen på den 21DEC18 ut av Schiphol om vi skal tru på egen twitter konto: https://twitter.com/Schiphol/status/1076105622322663424
"Gjør" egentlig flyhjelp & co. noe? Det står at de hver måned bringer flere hundre saker for retten "og andre rettslige instanser". Det må i så fall være i andre land enn Norge. Transportklagenemnda mottok i 2017 litt over 200 saker pr måned totalt, og iaf. SAS har vel som policy å følge beslutninger i nemnda.