Jeg skal fly FlyViking. Kom med dine spørsmål til Ola Giæver!

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av mathiasfe, 17. juni 2017.

1. mathiasfe

mathiasfe Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,898
    Bonuspoeng:
    93
    Har fått det ærefulle oppdraget med å fly med FlyViking for Insideflyer.

Beskjeden fra Ola forteller meg at jeg skal sitte på klapp, så da blir det tid til en liten samtale med kaptein Giæver.

Hva vil du at jeg skal spørre han om?

2. Xflipper

Xflipper Senior Medlem

Likes mottatt:
    752
    Bonuspoeng:
    113
    Når han planlegger og bli med i Eurobonus ? :D:p

tommy777, 1884derby, Misterix and 3 others like this.
  3. Ursa

Ursa Bonusnisse

Likes mottatt:
    851
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg leste tidlig at de planla rute til Murmansk. Om den ikke er sluppet allerede, når tenker de å starte å fly dit?

Hvilke andre destinasjoner er aktuelle?

mathiasfe liker dette
  4. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,854
    Bonuspoeng:
    113
    Skal vi være helt korrekte, så planla Ola Giæver mye mer enn bare en rute til Murmansk.

Februar 2016 ble det meldt i offisiell pressemelding: "FlyViking begynner sin drift med rute mellom Trondheim-Bodø-Tromsø-Alta-Kirkenes og Murmansk." (kilde ifinnmark.no ). Det har enda ikke skjedd. Hva skjedde her?

Deretter kom det fram fra møte i Russland i November 2016 at det "nesten var garantert" at rute mellom Kirkenes og Murmansk stod for døra, med bilde av Sukhoi Superjet 100 i FlyViking-farger både på OG's facebookside og på luftfart.media. "– Vi er i forhandlinger med myndighetene, og har nær kontakt med ordføreren i Murmansk. Vi håper det kan bli en port inn mot president Putin, sier Ola O.K. Giæver." (kilde luftfart.media ). Hva skjedde her?

Sånn apropo det, så slapp jo Flyviking en bombe (quote luftfart.media) om at de kjøper inntil 10 stk jetfly av typen Bombardier C-serie. I følge luftfart.media var han i November i 2016 i London og forhandlet om hvilke flytyper det skulle være, og det ble sagt "– Målet er at vi skal inn på de tynne rutene som Norwegian trekker seg ut av med sine 737-maskiner. Vi inngår samtidig et samarbeid med Norwegian på disse rutene, sier Giæver". Hvordan gikk det med det?

Jeg antar at hvis man spør om dette i dag, så vil svaret være favoritt-politikersvaret til Ola: "Det er litt av gamet at vi kommer plutselig og uventet". At han Ola kommer "plutselig og uventet" ser også ut til å være favorittsvaret på alle spørsmål om ruteåpning på facebook. (En dame har bl.a fått "den som venter får se, plutselig kommer vi" som svar på spørsmål om rute mellom Stokmarknes og Honningsvåg. Jaja. Ho ska nu få vente, som vi sier i nord).

"– Vi skal presse prisene helt ned i 3000 kroner tur/retur mellom Vadsø og Oslo." har han også sagt. Hvordan gikk det med det?

I trønderavisa kommer det fram i Februar 2016: "Flyselskapet FlyViking AS vil teste ut passasjergrunnlaget på de to kortbaneflyplassene I Nord-Trøndelag i løpet av våren og sommeren." Det har ikke gått helt som planlagt?

Februar var en travel måned for FlyViking, her ble det også fridd til Florø; "– Planen med den ruta er å tene pengar. Det kan du helse alle i Sogn og Fjordane å seie. Og å få prisane ned, seier Giæver til NRK.
    Ikkje alle rutene som var på bildet han delte på nett vil komme, seier Giæver. Han kan heller ikkje gi eit tidsperspektiv på når rutene vil vere i gang.

– Men eg kan garantere at Florø-ruta blir etablert, seier han.

Men nokre ting på må plass før Giæver sine fly får lande i Florø"

Jeg lurer litt på hva det er som må på plass?

Man kan jo også lure litt på hvordan alle disse juicy møtene mellom OG og BK gikk, siden det går litt trått med de grandiose planene som ble fremmet i Aftenposten i Mars 2017?
    "– Jeg har hatt en rekke møter med Norwegian og Bjørn Kjos om et tilsvarende samarbeid. Det dreier seg da om at Fly Viking og Norwegian skal innrette ruter slik at vi kan skaffe passasjerer til hverandre, sier Giæver til Aftenposten."
    Hvordan gikk det med det?

Jeg har fått med meg at Ola Giæver i Februar påstod å skulle åpne en nattrute som korresponderte med (i følge han, utelukkende Norwegian, selv om også SAS har en kveldsrute som lander like før midnatt i Tromsø) en kveldsrute som lander like før midnatt i Tromsø. Og deretter tilby fly til Hammerfest fra Tromsø med avgang 00:00. "Nattflyvningen vil imidlertid ikke være på plass når billettsalget åpner ved midnatt. Den vil komme senere, ifølge Giæver." sier kilden i Februar, og snart 5 mnd senere er det enda for tidlig til å se kanskje?

Ellers foreligger jo planer om å fly fra Rygge, datert April. Men det ser dårlig ut.

En annen ting som kiler nysgjerrigheten min, er FlyVikings utstrakte bruk av sensur på Facebookveggen. Alt av kritikk, eller noe som så mye som "kan hinte til" kritikk, fjernes fra sosiale medier som styres av FlyViking. Alle flyselskap (inkl Norwegian, Ryanair, Easyjet - så vel som erkefiende Widerøe) pleier generelt å la kritikk bli stående. Unntak gjelder selvsagt for direkte kriminelle trusler og liknende. Men FlyViking sletter til og med kommentarer som; "seriøst?" og link til en avisartikkel. Hva kommer dette av?

Last edited: 18. juni 2017
    KRS, heihallohade, Baldrick and 15 others like this.
  5. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    655
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje blande inn et par hyggelige spørsmål og, så blir det ikke så alt for dårlig stemning der fremme? ;)

KRS, EgilSk, Baldrick and 8 others like this.
  6. Herlov

Herlov BA Gold, Eurobonus Gold InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    5,676
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor mange hundre millioner har han tenkt til å brenne før han kaster kortene?

7. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    1,728
    Bonuspoeng:
    93
    Did Vikings really fly?

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    3,198
    Bonuspoeng:
    113
    Og hvis de flyr... er det noe passasjerer?
    Mange trodde Bjørn Kjos skulle kopiere Sunde og ColorAir, men jeg tror vi er nærmere den retningen med Ola G. og FlyViking ...

9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    6,072
    Bonuspoeng:
    113
    Skal du være kul kan du jo spørre om han har tatt de-ice... :)

10. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Spør gjerne om hvordan det går?!
    - Hvordan opplever han oppstarten, trafikktallene, antall passasjerer og litt generelt først.
    - Deretter hva de har tenkt å kunngjøre av nye destinasjoner.
    - De tillater nå innsjekket bagasje mot pristillegg. Ble dette en forutsetning for at kundene skulle velge FlyViking?
    - De har droppet Svolvær og har nå inkludert Alta. Hvorfor?
    - De har nå lagt til 3 billettkategorier. Er det enkelt forklart at de ikke kunne tjene nok penger på 499 kroner billetten?
    - ...

milehigh, mathiasfe and Xflipper like this.
  11. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,854
    Bonuspoeng:
    113
    Noen korte øl-utlovende betraktninger:

- Hvordan opplever han oppstarten, trafikktallene, antall passasjerer og litt generelt først.
    -> Her kommer vi ikke til å få noe svar som er konkret eller som finner opp kruttet på nytt. Han opplever starten som helt fantastisk, trafikktallene er over forventning, passasjerantallet øker hele tiden og han er generelt fornøyd. Tåkepratens fyrste. Utlover en 6pakning øl til @chrt om jeg blir motbevist (må inntas og hentes i Tyskland on site).

- Deretter hva de har tenkt å kunngjøre av nye destinasjoner.
    -> "Vi får se. Vi kommer plutselig, og uventet. Sånn liker vi det i FlyViking." Hvis han svarer noe annet, og ikke refererer til noe av det som er diffust og vagt sagt tidligere/publisert av bilder på facebooksiden, utlover jeg enda en 6pakning øl.

Ellers liker jeg konkrete spørsmål som f.eks dette med 3 billettkategorier etc. Dessverre bak betalingsmur, men det ble jo sagt med brask og bram: "Ola Giæver jr (til venstre) og Svein Eriksen i FlyViking vil bidra til at flyreisen blir billigere og enklere for passasjerene.".

Et annet konkret spørsmål er "hvorfor sensurerer dere facebook-veggen deres?".

Lett inspirert av "meet and greet" med SAS: så ble det stadig vekk perset om at man måtte ha konkrete spørsmål, som man ikke kan politiker-svare seg vekk fra. For min del er jeg ikke god nok til å formulere slikt, men jeg vil tro dette intervjuet / spørsmålsrunden vil være mye mer interessant om man har konkrete og håndfaste ting å spørre om. Ikke la han fortsette med denne uinteressante tåkepraten: "den som venter får se, vi kommer plutselig og uventet". Men det er kanskje med meg som med hun damen som må sitte og vente på direkterute Stokmarknes-Honningsvåg.... :p

Kristian, Baldrick and braathens safe like this.
  12. mathiasfe

mathiasfe Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,898
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg fjernet affekten fra enkelte innlegg og skrevet ned noen spørsmål!

Takk for forslagene! I morgen skal det flys!

KRS, Baldrick, RoadKing and 2 others like this.
  13. Herlov

Herlov BA Gold, Eurobonus Gold InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    5,676
    Bonuspoeng:
    113
    God tur! Husk de-ice.

14. grisefod

grisefod Senior Medlem

Likes mottatt:
    473
    Bonuspoeng:
    63
    Live rapport ventes i spænding.

15. samirunway

samirunway Reisejunkie

Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    43
    Revolverintervju med piloten i lufta fra klapp - og attpåtil FlyViking? Gir ny mening til pressens rettesnor "Vær Varsom".

Petter B-C and Baldrick like this.
  16. chrt

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    @Ida Dersom man som journalist ønsker å ha en noen okay intervjusituasjon, og du har mer enn 2 minutter, så er det ikke så dumt å stille noen "uvesentlige, åpne spørsmål" først. Selv om noen er bedre enn andre til å snakke svada, så er det faktisk av og til slik at noen har noe på hjertet som kommer ut da, og som kan gi intervjuet flere vinklinger og utvikle nye spørsmål... Men om du skyter med kanon først, så blir det sjeldent bra... Da får du dine 3 minutter og så kan han jo kose seg på klappsete alene resten av turen... ;-) Men behold din 6-pack du. /

Og for øvrig så kjenner jeg ikke til forutsetningenene til InsideFlyers utsendte på turen. Men skulle man ikke ha et par års erfaring fra mediehus eller tilsvarende, så tror jeg ikke Gjæver er den du skal forsøke å sette fast i flysetet med dårlige retoriske spørsmål :p

Men ære være deg, som er stor i kjeften her! :)

EgilSk and milehigh like this.
  17. mathiasfe

mathiasfe Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,898
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ingen tidligere erfaring fra situasjoner som dette, så om det er de hardslående spørsmålene en er ute etter er jeg feil person å spørre.

Jeg kommer til å gjøre det klart og tydelig når jeg får karret meg til å skrive dette ferdig.

Mitt mål for turen var å få et inntrykk av hvordan FlyViking sine fly ser ut og er interiørt, snakke litt med Ola om diverse temaer som opptar meg (og dere, det var derfor jeg lagde denne tråden).

Hvis en er ute etter svar på spørsmålene som @Ida stilte i sin første post i denne tråden, må du få noen andre til å gjøre det.

shyneno, EgilSk, DanH and 2 others like this.
  18. mathiasfe

mathiasfe Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,898
    Bonuspoeng:
    93
    Og @Ida, du har en åpen invitasjon fra Ola til en klappsetetur når det måtte passe deg. ;):p

KRS, EgilSk, Eddie47 and 6 others like this.
  19. Petter B-C

Petter B-C Senior Citizen?

Likes mottatt:
    741
    Bonuspoeng:
    93
    Det tilbudet synes jeg du burde ta, Ida :)

milehigh, Travellingalf and mathiasfe like this.
  20. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,854
    Bonuspoeng:
    113
    OK jeg gikk ut fra at det var helt haram å snakke om å være mer konkret siden det ble gjentatt ca 1000 ganger i tråden om meet and greet med SAS. Beklager om det er feil i andre situasjoner, eller om det helt spesifikt er feil når det kommer fra meg. Siden det virker som du er journalist-nerd så tar jeg ditt ord for det, 100%. Om det er slik at man som journalist bestandig tomprater først i intervjuer for å få glien igang, så er det jo ingen ting galt i å gjøre det - og heller skrive ned det interessante man får ut etterpå :) Har ikke nektet noen det! Synes det er tidenes Hotel Cæsar i norsk luftfartshistorie, men det er kjedelig å lese de samme svada-svarene i alle artikler. Så min personlige ønskedrøm var å spørre noen konkrete spørsmål om alt som ble sagt skulle skje, men som ikke skjedde. But in the end, som jeg også skreiv tidligere, det blir vel med at man venter på noe som aldri kjeme :)

Har i grunnen hatt det siden han jobba i Widerøe, men har rainchecka ever since. På privaten finnes det heldigvis nok tilgjengelighet på klappsete hos Dash 8-serien til å tilfredsstille mitt behov, uten å trø inn i et vikingfly :)
    Men er veldig spent på hva du fikk ut av det!!

21. TOS_EBG

TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD) InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Da er det ryddet litt i tråden. Hold dere til tema og unngå personangrep og skittkasting, vi vil nødig stenge tråden.

22. chrt

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43

Del denne siden