Reiste hjem fra USA og gikk inn i sas loungen. Forespurte personen bak disken om det var mulighet å oppgradere til business. Fikk beskjed om at det var 1 sete igjen men det var en liste på denne. Oppfattet dette som å være en venteliste? Viste boardingkorte og fikk høre "du har gullkorte også ja ser jeg". Satt meg på denne listen og fikk beskjed om at jeg skulle få tilbakemelding innen kort tid. Etter en liten stund fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått sete. 1. Etter hva jeg forstår var det folk som hadde satt seg på denne listen før meg. Var det gullkorte som sørget for at jeg gikk foran? 2. Dersom det er flere med gullkort og ingen diamant på en slik liste, går man da på ansinitet - altså hvem som har hatt lengst den statusen?
Ja, dette virker sannsynlig. Overhørte forøvrig i vår noen som spurte om å kjøpe oppgradering på OSL-EWR i gate, og det virket på meg som om de fikk beskjed om at de kanskje ville kunne kjøpe det dersom det ikke meldte seg noen EBD/EBG. Det synes jeg var veldig fair.
Som EBD tror jeg nesten ikke at jeg har opplevd å få nei til oppgradering til Business på flyplassen. De har også blitt betydelig mye flinkere enn før til å ikke bekrefte oppgraderinger for "hvermannsen" før "fiffen" har fått muligheten (f. eks. ved å lage liste for EBG/EBS/EBB). Dette er betydelig mer behagelig enn for noen år tilbake, da oppgraderinger virket å bli solgt etter førstemann-til-mølla prinsippet. På EWR-OSL tidligere i år ankom jeg flyplassen lovlig sent (kun håndbagasje), svingte innom innsjekk og sa at jeg ønsket å oppgradere hvis mulig. Fullstappet fly, men det viste seg at det var én no-show i Business. Ble gjenkjent da jeg stod i gateområdet ved bosrding og ble diskret tilbudt å kjøpe dette setet (ikke noe sånn "Can Mr. Diamond come to gate 63 for a message"-opplegg. Ryddig!
Jeg var i United loungen på LAS som *A Gold, og da damen så på billetten min sa hun umiddelbart: "Let me check if I have an upgrade for you, sir". Jeg hadde et midtsete langt bak gardinen. Etter noen sekunder beklaget hun, og sa at det var fullbooket i first. Jeg visste det allerede, da jeg hadde prøvd å oppgradere for penger i skranken før jeg gikk til loungen, men jeg syntes det tydet på at det er mulig å få en op-up i loungen uten å betale...
Fløy mye til Singapore for noen år siden via CPH-BKK med pluss billetter på SAS. Disse ble stort sett oppgradert till C for poeng ved gate. Vi fløy ofte flere kollegaer sammen med samme booking klasse og diverse ansiennitet på gullkortene. Hadde inntrykk av att ansiennitet alltid vant frem hvis det ikke var plasser til alle, uavhengig av tidspunktet en satte seg opp på listen for oppgradering.
Har ikke peiling på hvordan SAS gjør det med oppgradering, men her er en artikkel på hvordan Delta Airlines prioriterer sine oppgraderinger https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-08-25/how-to-get-a-first-class-upgrade-every-time Hvis SAS opererer på samme måte som Delta Airlines, så ville jeg ha brukt SEB Premium kortet mitt til å betale bookingen flyreisen med, også ville jeg lagt inn budet for Oppgradering så tidlig som mulig. Ellers så er det ett lite håp at statusen avgjør hvis det virkelig er jevnt om plassen i forhold til oppgradering. 1. Tidlig bud på oppgradering legger meg først i køen. 2. Booker med er SAS Eurobonus kredittkort, for å være før andre med status. 3. Har status som Tie-Breaker i forhold til en EBS eller lavere i denne kampen Det som SAS tabber seg ut med i forhold til oppgraderinger er at de starter med så høy pris på auksjonen at folk gir blaffen i å by på oppgraderinger. Setter de prisen for høyt på en vare, så får de en omvendt effekt på auksjonen, da er det lett at prisene går mye lavere enn de ellers skulle ha gått for at kundene skal bite på. Resultatet er at du ender det opp med tomme seter som ingen har sendt inn bud på, og med det pengene ut av vinduet. Hadde de i stedet startet med at du i teorien kan bli oppgradert for 400 kroner som maten og drikken på BIZ hadde kostet dem, og auksjonen hadde pågått til 36 timer før oppgradering, så hadde prisen blitt drevet opp til det markedet sier. Det er ingen fare for at setene går for billig, men i prosessen så må de også ha åpne seter som en kan booke poeng med poeng, ellers forsvinner meningen med Eurobonus fullstendig og det er ikke bra for SAS heller.
Ikke sikkert det er optimalt at alle flights er solgt 100% 36 timer før avreise i business.. Kan vel være at de selger slike billetter og når de først selger de er det kostbart.. skal ganske mange ganger 400kr til før dette er dekket inn..
Jeg bodde et halvår i Boston i fjor vår, og på returen fikk jeg som førstemann til mølla oppgradere til det eneste tilgjengelige business-setet. Hadde kun et sølvkort å slå i bordet med, og noterte meg småsur stemning fra "fiffen" bak i køen Var for øvrig 737-flyet til CPH, så glad det gikk i orden. Ville vært direkte smertefullt lengre bak...