Bladde litt i Jules Vernes klassiker fra 1870-tallet, hvor han lar sin figur Phileas Fogg reise jorden rundt på 80 dager, i all hovedsak med tog og båt. Tenkte det kunne være gøy å gjøre det samme på 80 timer, denne gang i luften med EB-poeng. Så vidt jeg kan se burde det være mulig ved å sette sammen 3 enveisbilletter, for eksempel: Scandinavia – Asia, SAS Business med FP4, 36.000 EB Asia – USA, Star Alliance Økonomi, 54.000 EB USA – Scandinavia, SAS Business med FP4, 36.000 EB Eventuelt motsatt vei. Totalkost for denne runden skulle da bli 126.000 EB. Så kan selvfølgelig legget mellom Asia og USA oppgraderes til Business eller First, men da med totalkost på henholdsvis 171.000 og 207.000 EB. Usikker på om det er verd det, og heller vel foreløpig mot nei. Vi snakker ikke på noen måte om noen rekord her, da folk tidligere i hvert fall har fløyet jorden rundt på 50-60 timer med rutefly. Bare en idé om å gjøre noe sært og få en annerledes opplevelse. Jeg bør vel her ta sikte på å bruke flyplasser med god tilgang på bonusbilletter for å få det hele til å klaffe, og bør også regne såpass med tid mellom flyvningene at jeg tåler en og annen forsinkelse. Da blir spørsmålet til dere rutinerte reisende: Hva slags routing bør jeg legge opp?
Konseptet er kult, men jeg hadde ikke vært i nærheten av å vurdere det om ikke alle de lengste strekkene gikk minst i business. Undrer på om det ikke finnes en tråd her på forumet fra noen som har gjort et lignende stunt? Personlig hadde jeg vel prøvd å få med en tur innom Australia/New Zealand. For min del tror jeg at jeg ville følt at noe mangle på en jorden rundt reise dersom jeg kun skulle oppholdt meg på den nordlige hemisfære
Hvis jeg skulle gjort dette hadde jeg bestilt (som mange har gjort) enveisbooking fra LAX/SFO/ORD/JFK/IAD til Oslo via Japan, helst i F. Om du da fyller på med en enveis SAS-award til USA så er du i mål.
Denne er altså tillatt ??? Betyr jo da at jeg klarer meg med 2 enveisbilletter i stedet for 3. Regnes poengmessig som en helt vanlig Nord-Amerika - Europa selv om man er innom Asia?
Du ser flere eksempler i "Dine vellykkede bookinger...."-tråden, tror de fleste måtte betale pris som fra Asia.
Jeg har en sånn tur i november: OSL-FRA-HND-ORD-CPH-OSL Min tur er på 117 timer. Jeg har 14 timer i Frankfurt, da jeg reiser dit dagen før (så jeg slipper å stå opp så tidlig på avreisedagen). Jeg har 28 timer i Tokyo og 39 timer i Chicago.
For å få en skikkelig rundtur så trengs vel noe slikt: http://www.gcmap.com/mapui?P=OSL-doh-mel-akl-lax-cph-osl Hvor lang tid det vil ta er jeg mer usikker på.
OSL-DOH-MEL med QR, British Airways eller American Airlines Aadvantage MEL-AKL med Qantas, usikker på hvordan som er best AKL-LAX med Air NZ eller United, Eurobonus LAX-CPH med SAS, Eurobonus CPH-OSL med SAS, Eurobonus Med maks flaks: OSL-DOH-MEL-AKL med OneWorld AKL-LAX-CPH-OSL med Star Alliance Men mange vanskelige ruter.
Det er litt uklart, da det krevde litt jobb å få dette til å henge sammen. Men til slutt så ble det trukket 112.500 poeng, og siste Itinerary viser avgifter på litt over 1100 kr. Eco til FRA ANA F til HND og til ORD SAS biz til CPH SAS plus til OSL
Merk at om du i følge FAI-reglene så må du minimum tilbakelegge en distanse tilsvaerende krepsens vendekrets, mao 36 788 km. Jeg kikket litt på dette for noen år siden, men ettersom jeg fortsatt er gift og ikke har gått fullstendig av skaftet er planene foreløpig lagt på is. Om jeg ikke husker feil var det vanskelig å klare dette med 3 flights i Star, må opp i 4 og da blir det tidskrevende. Dog prøvde jeg å finne en rute langt under 80 timer, men heller en weekend Mest praktiske sørlige snupunkt er Singapore. Ellers mener jeg Emirates fra Sør-Amerika til New Zealand er en meget effektiv rute, så lenge du bare får Air New Zealand AKL-EZE, men er ikke 100% klaff med flytiene.. Og Emirates er som kjent ikke Star. Denne linken kan gi litt inspirasjon kanskje: http://www.recordholders.org/en/list/flying-around-the-world.html
Det høres ut som en helt fantastisk tur. Håper du får anledning til å skrive en reiserapport når du kommer hjem.
Hvis turen blir noe av, så blir det nok live reisebrev. Det er noe av gleden med å reise alene, at dere på IF er med på turen