CT har nok egen pris/avtale, det er ikke gitt at Amex betaler noe spesifikt men det kan være endel av totalpakken. Eksempelvis at SAS byr på CT gitt at Amex når visse omsetningsmål, litt som vi må levere til Amex.
Amex betalte til Delta i 2022 NOK 65 milliarder, så det går litt penger. Nå er kredittkort fee lavere i Skandinavia enn USA, men det må gå en del penger fra Amex til EB også.
Hvis noen er ekstra nysgjerrig, som meg, så er dette rettssaken: https://www.domstol.no/no/nar-gar-rettssaken/?CaseId=AAAA2310111352241431154VBTYGGx¤y¤zEJBAvtale Rettsaker i Norge er i hovedsak tilgjengelig for publikum.
Jeg skal innrømme at jeg har vurdert å scanne trumfkortet mitt når distré personer foran meg i kassekø ser en annen vei.
Er det basert på 75k som han måtte betale sin tidligere arbeidsgiver? For det stod at hotellet hadde betalt mer til SAS
Fra dommen: "Det er videre uomtvistet at for hvert bonuspoeng som ble registrert hos Scandic, ble selskapet fakturert 0,08 SEK av SAS Eurobonus AB."
Det står ingen plass om det var med eller uten moms, men det var lagt til grunn at tiltalte fikk 2.350.500 poeng, til en totalverdi av 188.040 SEK.
Det gjør det muligens ikke, men det gir veldig mening at 0,08 er ink mva når det er nøyaktig 25% høyere enn 0,064. Det gir også mening at man kaller verdien 0,064 (eks mva) mens det som er fakturert er 0,08 (ink mva). Mva er ikke en del av verdien i en tjeneste, men en avgift til staten.
Asså, det står i dommen at de beregnet verdien av poengene med utgangspunkt at hen fikk 2.350.500p til 0,08sek/p. Men du beregnet ved å dele 180.000kr på 2.800.000p, så det var litt tilfeldig at din var akkurat lik 0,08 minus moms.
Kan ikke skjønne annet enn at dette setter en presedens for verdien av poeng i eventuelle andre rettssaker. Skatteetatens nåværende vurdering om at verdien av poeng brukt til privat bonusreise tilsvarer samme billettype kjøpt samme dag som bestillingen av bonusturen er jo bare tull og har aldri (meg bekjent) blitt prøvd rettslig.
Argumentene og dokumentasjonen vil nok bli brukt iden grad det er kjent for fremtidige parter. Men en tingrettsdom gir nok ingen presedens.
Enig i at Skatteetatens tidligere kommuniserte vurdering rundt verdisetting av bonuspoeng/reiser er nokså bak mål, samtidig er dette to litt ulike saker. I nevnte rettssak dreier det seg om å erstatte arbeidsgivers kostnader, mens det er omsetningsverdien av mottatt vare/tjeneste som gjelder som skattegrunnlag for gaver og rabatter i et ansettelsesforhold -- samme om det er en flyreise eller et kjøleskap. Merker meg dog at prinsipputtalelse av litt nyere dato ikke lenger inkluderer eksempel på verdisetting av bonuspoeng. Mulig det finnes rom for alternative utregninger så fremt det kan dokumenteres?