Takk for det @Kristian Det var Junior sin fascinasjon for fly i tidlig alder som gjorde at jeg fant på ting som var flyrelatert for å glede han Så er nok han som har smittet meg med den interessen
Vel plassert i et behagelig sete med en litt gammel skjerm i setet foran. Var vi klare for en tur med Asiana A321 til NRT. Juice og vann ble servert som pre drink kl 19:20 Varme kluter ble delt ut samtidig som push back kl 19:26, og flyet var i luften kl 19:44. Setebeltelyset slukket kjapt og matbestilling ble tatt i mot kl 19:54. Menyen Alle mat å drikke ble servert samtidig, biffen og kaka smakte fortreffelig Champagne som ble servert var Drappier, Carte D`or Brut, og de gikk hele tiden rundt til de 12 business pax å spurte om det skulle være påfyll. Vi landet på NRT kl 21:32, og var kjapt ved gate. Ruslet ut av flyet kl 21:40, nøyaktig 30 min etter opprinnelig tid. Så var det bare å sette opp farten for å komme først til immigrasjonen, hadde egentlig sett for meg lang kø der. Men det var absolutt ingen andre i hele hallen når vi kom ditt så vi var godkjent for opphold på den Japanske øya kl 21:45. Sånn praktisk gitt våre flytider, skulle vi bo på det hotellet som ligger nærmest T1. Hotellet heter Airport Rest House og ligger ca 10 min gange fra terminalen. Det går også gratis shuttelbuss fra holdeplass 16, 3 ganger i timen hvis man er dårlig til beins. Med sekken på ryggen ruslet vi bort og kom frem før bussen Innsjekk var kjapt og vi låste oss inn på dette 80 tallsrommet kl 22:04 Jeg viste på forhånd at det var et litt slitent hotell, så det kom ikke som et sjokk. Skal jo ikke henge på rommet mer enn nødvendig. Flyttet viften fra gulvet og satte den i vinduskarmen, da fikk den fordelt den lille luften som kom fra luftinntaket under vinduet. Tror ikke det er å anbefale å bo her når det er på det varmeste utendørs. Etter en god natt søvn var det bare å komme seg bort til T1 for å ta NEX (Narita Evpress) til Tokyo Station. Vi tok shuttlebussen fra hotellet pga litt regn kl 07. Kjøpte t/r billett som kostet 4000 yen p.p, og var på perrongen kl 07:35. Toget kom ca 10 min forsinket inn på stasjonen, likevel ble det rengjort før vi fikk komme ombord Så toget ble 20 min forsinket fra stasjonen. Togturen skulle opprinnelig ta 1t20m, men pga noe problemer med signal underveis kom vi frem til Tokyo Station 50 min forsinket Så da begynte det virkelig å spøke for den forhåndsbestilte turen opp i toppen på Tokyo Tower som måtte skje mellom kl 10:15-30. Vi fikk kjapt kjøpt oss Suica kort til metro´en, og hoppet på banen i riktig retning. Fra stasjonen ble det litt småløping og vi kom inn døra på tårnet kl 10:25. Så var det rett foran køen og opp i tårnet Et par utsiktsbilder Ser regnbuebroen i det fjerne Vel nede på bakken hadde vi hentet inn forsinkelsen og det ble tid til en tårn selfie. Rett på nedsiden av Tokyo Tower ligger Zojoji Tempelet. Vi tok bakveien inn til tempelområdet så vi fikk inngangsporten på vei ut. Spaserte ned til Shibakoen station og tok banen inkl et bytte til Akasaka station. En liten gåtur derfra kom vi til 511 Kobe Beef Kaiseki hvor vi skulle spise lunsj. Første gang vi prøver Kobe biff og bestilte 100g indrefilet Slik så lunsj tallerken ut Kjøttet var mørt og fint, men synes det var en smule for salt. Etter en pitstop på 511, gikk vi til Akasaka-mitsuke station og satte kurs mot Shibuya for en titt på lyskrysset. Vi tok noen turer frem og tilbake også Fortsettelse av Tokyo Rundt fortsetter i neste kapitel.
Etter lyskrysset var det tilbake til T-banen for å farte videre til Tokyo Dome distriktet. Junior duppet av litt på turen, men han har godt av en power nap innimellom på en sånn tur Vi gikk av på Suidobashi Station og planen var å kjøre Berg og Dalbane Thunder Dolphin Men dessverre var den stengt pga været, så da var det bare å stirre på hullet i veggen fra bakkenivå Da fikk vi plutselig litt god tid ift tidsplanen, så vi kom oss ned til Tokyo Station Vi hadde booket bord på Breeze Of Tokyo i 36 etg i Marunouci Building kl 18:00. Men vi lå langt foran skjema og begynte å bli litt små slitne og sultene. Så når de åpnet kl 17:00 spurte vi om det var greit om vi kunne starte da, det gikk fint Vi hadde bestilt en 5 retter når vi booket bordet, så vi startet med: Hakkaisan Salmon Chaud-Froid with Beet Vinaigrette and Trout Roe. Denne falt i smak hos begge Nå hadde vi fått besøk på nabobordet av 2 stk, og det ble med oss fire resten av tiden vi var der Rett nr 2; Foie Gras in Cornet with Kyoho Grapes and Molasses. Junior var ikke så begeistret for denne. Det gikk ganske fort mellom rettene, men det passet oss utmerket Rett nr 3: Grilled Cutlass Fish with Saffron and Squid ink Sauce. Jeg slet litt med denne, mens Jr likte den sånn passe. Hovedretten het Tokyo Cowboy Wagyu Round with Necessary Condiments. Begge fornøyde med denne Det er fint med vindusbord her, men vi var litt uheldige med været. Så utsikten var litt begrenset Dessert Pear Mousse with Puff, Cardamom and Feuilletine flakes. Godkjent av begge. Vi betalte 8500 yen p.p for 5 retter, og total summen inkl 4 cola og tips ble på rundt 23k yen hvis jeg ikke husker helt feil. Utsikt fra stolen min ned til Tokyo Station, hvor vi nå fint kunne rekke en tidligere NEX tilbake til hotellet. NEX skulle gå kl 19:03 og vi var ute tidlig på perrongen kl 18:43, virker som det muligens er et litt travelt tidspunkt. Mange av disse folkene forsvant med toget på bilde. Så vi stilte oss opp hvor det var merket av for kø til NEX på gulvet foran der togdørene stopper. Det kom et Rapid tog som skulle til Chiba før Ekspresstoget vårt skulle ankomme. Og mens Rapid toget står der begynner det å ropes gjentatte ganger over høyttaler anlegget: If you will get to the airport, you must get on this train Ok, men han kunne kanskje sagt hvorfor. Vi gikk ombord i toget og fikk en meget komfortabel ståplass Uten å ane hvordan vi skulle komme oss videre fra Chiba ble vi med til endestoppet. Taktikken var å henge på de med kofferter, og det ledet oss til et Rapid tog med sitteplasser som tok oss T1 på NRT Denne omdirigeringen gjorde at vi brukte nesten 2 timer istedet for 1t10m som NEX ville brukt. Men var jo ikke krise for oss som bare skulle til hotellet, det var mange som løp som fanden fra toget. Vår erfaring med NEX er vel at man burde beregne god tid når man skal forflytte seg mellom NRT og Tokyo Station Dagens rundtur i Tokyo Tidsplanen holdt ganske bra. Lå litt forsinket frem til Tokyo Tower, men derfra lå vi fint foran skjema Tilbake på hotellet var det bare å få i seg noen sandwich´er og gå å legge seg. Ny dag, nye fly i vente Kommet til lørdagsmorgen og utsikten fra rommet. Denne var nok skikkelig high tech når den ble plassert på rommet, til og med dimmer på nattlampen. Så sjekket vi ut, og ruslet til flyplassen i solskinn. Hotellet på utsiden Før vi plukket opp ny boardingpass ble det en liten tur ut på terrassen, tror det var i 5 etg. Etter pass og sikkerhetskontroll tok vi tunnelen ut til satellite nr 4 Ble en tur i Mer om det og flyvningen NRT-BKK i neste kapitel
Ser virkelig ut som om dere fikk utnyttet tiden i Tokyo bra! Men er overrasket over alle avvikene dere fikk med togene, har inntrykk av at i Japan er alt alltid i rute og forsinkelse på mer enn 1 min er nesten nasjonal krise... men det gjelder kanskje bare shinkansen... Uansett ser det ut som ett bra opphold
Det er dessverre en myte at tog i Japan _alltid_ er i rute. Shinkansen-togene har egne skinner og spor, så de er kanskje mer presise siden de ikke påvirkes av eventuelle forsinkelser og problemer på lokaltog-nettverket. Ei venninne av meg som har bodd i Japan i over 20 år sier at hver gang det snør masse, blir det ofte trøbbel i togtrafikken i den regionen der hun bor.
Jaja, da fortsetter jeg fra der jeg slapp. Begynner å ligne på en never ending story dette Da ruslet vi inn døren til ANA Loungen og viste BP og fikk da beskjed om å ta til venstre og heisen til 4 etg siden det var fullt i den vanlige. Vi var tydeligvis de første som ble henvist ditt, for der var det tomt med folk. Synes det var snaut utvalg med mat men vi fikk nå spist litt frokost. Lurer på om det er bedre utvalg i den andre delen Titter man gjennom vindu til venstre kan man se på F pax som mesker seg med godsakene Så var det klart for TG 641 til BKK, når jeg bestilte turen var det satt opp A330 på denne ruten. Men i går (Fredag) fant Junior ut at vi skulle få en A350-900 isteden for, noe han ble veldig glad for Vi har flydd A350 en gang tidligere for nesten nøyaktig 3 år siden da Finnair fløy den nye maskinen sin fra OSL-HEL. Boarding startet akkurat når de skulle kl 10:20, og gjett hvem som stod først i køen Siden det var blitt byttet til A350 var det en betydelig oppgradering i forhold til gammel A330 kabin. Gratis Wi-Fi på 20 mb ble delt ut ikke stort man får gjort med bare 20 mb En som gleder seg Avgangstid var kl 10:50, men ble ikke push back før kl 11:20. Junior og Senior har allerede inntatt avgangsposisjonen Det var ganske lang kø med fly på vei til rullebanen, så ble ikke noe take off før kl 11:50. Men hva gjør vel det når man har godt selskap Så var det tid for å sjekke innholdet i Beauty bagen vi fikk utdelt Nøtter og brus ble servert kl 12:13. Så var det bare å bestemme seg for hva man skulle spise. Forrett Shrimps with Puree of Peas and Arugula Ble nok en biff middag Kjeks, ost og mousse til dessert Greit å starte prosessen med å snu døgnet tilbake til norsk tid. Så da ble det tid til ett par timers middagshvil. Jeg følte denne sengen var litt lengre enn på det setet jeg hadde ut mot midtgangen på B777 vi fløy fra TPE-ICN. Så da var det frem med tommestokken for å kontrollere. Sengene på disse parsetene i midten målte 187,50 cm og er noe lengre enn sengen på B777´en hvor jeg nesten skallet oppi enden med mine 183cm med sokker på. Selvfølgelig fikk jeg den ene ugagnskråka som ville ha utsikt ut hele veien ved min side Etter middagsluren var det greit med et glass Champagne Så før landing ble det en sterk nudelsuppe med et japansk kake attåt. Etter 5t 54m i luften var det på tide å komme ned på bakken i Bangkok. Det er digg å kunne følge landingen på tailcam. Besøk i Bangkok og BKK-MUC i B747 kommer neste gang
Da har vi ankommet BKK etter en alright flytur, fikk ladet batteriene med noen timer på øye Husker ikke eksakt når vi landet, men vi var gjennom immigrasjonen og levert ryggsekkene til oppbevaring i 4 etg kl 16:20. Så tok vi toget til Phaya Thai hvor vi byttet over til metro. Inkl et bytte på Siam station kom vi til Saphan Toksin. Der hoppet vi på Chao Phraya Express Boat. Makan til grisekjøring har jeg ikke vært borti Var bare å holde seg fast når han deiset inni alle kaier oppover elven ved av og påstigning. Men det var veldig effektivt da Vi fikk et lite glimt av sola på vei oppover elven. Målet med båtturen for Junior og Senior var Der var vi en kort stund før vi hoppet på en båt som tok oss over til andre siden av elven. Der ruslet vi bare rundt gatelangs, før vi satte oss på Express båten og startet på samme vei tilbake til flyplassen. Nå var det blitt mørkt, og på vei nedover fikk vi se Wat Arun i kveldsbelysning. Vi hadde også planlagt en tur til Baiyoke Sky Tower observation deck, det er Bangkok´s høyeste bygning 304 m høy. Men denne utgikk pga skybrudd og dårlig sikt Slik så Bangkok ruta ut T/R samme vei Tilbake på BKK hentet vi bagasjen og gikk til Royal Slik Loungen borte ved C gatene. Der fikk vi skrubbet oss rene på et dusjrom før neste flight Vi hadde tenkt til å gå til EVA loungen, men på BP stod det kun invitasjon til RSL. Så statusløse som vi er, ble vi der vi var. Det ble noen timer med mat og drikke før vi var klare for boarding av Queen of the Skies til MUC Her klarte vi ikke å komme først ombord siden de har F kabin, så de slapp ombord først. 747’en står klar i mørket. Vel inn flydøren fikk vi se F avdelingen til venstre, hadde vært digg å sitte der. Men svi av 50K ekstra EBP for å få F på et leg er jeg for gjerrig til. Er jo nesten en egotripp med Sas i C ved bruk av Flypremium Vel vel nok om gniern kjeeli Vi fortsatte til høyre og passerte C kabinen på 1.floor, da kom vi til den staselige trappen opp til 2.floor Junior har lenge ønsket å fly en 747 i 2. etasje, så nå ble det ønsket oppfylt Her er det god skapplass Denne midtgangen er jo som en motorvei å regne ift andre fly vi har tatt Så var det bare å plukke opp goodie bagen for å se etter godsaker. Stort sett det samme som vi har fått tidligere hos Thai. Eva pysjen var på før avgang og selfie boys har fått servert pre drink, om 3 år 2 uker 4 dager kan det stå to like høye glass ved siden av hverandre Jeg fant ikke noe fjernkontroll til IFE, så med hjelp fra Jr dukket den opp under armen min Så etterhvert ble det mulig å bestille fra menyen Forrett Grilled US Scallop with Pesto, Crab Meat Salad, Smoked Ham with Melon and Cherry Tomato. Tallerken ble tom hos begge, så det tyder på at det smakte godt Tror det er første gang på turen våre veier skilles ved hovedrett valget. Junior er glad i biff. Men jeg tok en skikkelig glad laks Begge var fornøyde med hovedretten. Til desserten var vi samkjørte igjen. Etter maten var det var bare å børste tenna, installere Mr AirBlower og lukke øynene. God natt og velkommen til morgenstund ombord i 747´en i neste kapittel
Veldig hyggelig å følge dere på tur! Blir hyggelig å ta med mor og far på deres første tur i business i påsken.
Takk for mye inspirasjon, det frister å legge disse reisemålene på lista i nærmenste fremtid. Når kona samtidig leser at Tokyo har 227 Michelin starter restaurants, så må jeg vel bare blir med (beklager stort bilde, men compress-appen er dårlig i dag)
Ikke for å ødelegge gleden. Men det er endret til prisen vær vei nå. Så flyr du F bare 1 vei betaler du 20k ekstra Bra skrevet og fantastiske bilder
Dette var et særdeles trivelig reisebrev. Må snart begynne å produsere avkom så jeg selv kan få meg et tilsvarende eventyr om 15 års tid
Takk for det @Upsaker Det blir nok artig for de det! og det er en veldig hyggelig gest fra din side Hyggelig å lage reisebrev som inspirere andre til å legge ut på tur Dine reisebrev gir hvertfall mange gode tips til gode restauranter rundt omkring, fortsett med det @jgroneng Takk for hyggelig tilbakemelding @Xflipper Har delvis fått med meg det du nevner, men da kunne vi jo ikke sittet i 2.etg på 747´en Jeg var også litt redd for å tukle med bestillingen, siden den ble gjort rett før de strammet inn på reglene. Mulig bare jeg som er paranoid og trodd at den ikke ville blitt godkjent etter dagens regler for antall stopp borti Asia. Hyggelig å høre at reisebrevet kan føre til fremtidig befolkningsvekst Lørdag er jo en fin dag å starte på Jeg bruker Google Earth. Over kartet har du et ikon med en linjal på (ikke tommestokk) Når du trykker på den så popper det opp et vindu der kan du velge Sti. Da er det bare zoome inn på kartet og starte der du vil med å klikke på venstre mus-knapp, hvis du lager en markering feil kan du trykke på høyre mus-knapp over det punktet du vil fjerne. Når du da har laget ruten, zoomer du ut til det kartutsnittet du ønsker. Neste steg gjelder hvis du bruker Mac, vet ikke hvordan det er på vanlig Pc. Ta en screenshot, dra bilde ned til Bilder, trykk rediger, beskjær bilde slik at du fjerner alt annet enn kartet. Så oppe til høyre har ser du en sirkel med 3 prikker inni. Trykk på den og velg Merking. Deretter trykker du på boksen med en T oppe til venstre. Da får du opp en tekst boks du kan skrive i og flytte rundt på kartet. Når dette er gjort kan du trykke på Arkiver endringer oppe til høyre, også trykk ferdig oppe til høyre. Da har du en jpg fil du kan bruke. På bilde under her har jeg tatt en screenshot når jeg zoomet inn mer på det oversiktsbilde jeg har lagt ut tidligere i reisebrevet. Så håper du ble litt klokere @holmen. Så i forhold til min bruksanvisning håper jeg du bruker Mac. Men det er nok sikkert lignende løsninger på en vanlig Pc. Over til noe annet @holmen, jeg har fått med meg at du skal til Tokyo neste år. Jeg har 2 stk Suica kort med rundt 650 yen på hvert kort, det holder til 3-4 kanskje 5 T-bane turer litt avhengig av lengde på reist distanse. Kan være kjekt å ha hvis man skal videre med T-banen fra Tokyo Station etter ankomst med tog fra NRT. Disse kommer jeg ikke til å få brukt for. Så hvis du er interessert kan jeg sende de til deg? Det er bedre at noen får nytte av gjenstående beløp enn at de bare ligger i skuffen