Kø på OSL?

Tråd i 'Reisemål' startet av oyvindm, 22. juni 2021.

  1. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    På søndag skal jeg reise innenlands med SAS fra OSL med avgang kl. 15:00. Jeg har lest at det er litt kø der, men fikk inntrykk av at det stort sett gjelder utenlandsreiser. Jeg har fast track (hvis det er åpent da) og har kun håndbagasje. Holder det at jeg tar flytoget som er fremme 14:22?
     
  2. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,280
    Likes mottatt:
    3,417
    Bonuspoeng:
    113
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,763
    Likes mottatt:
    57,028
    Bonuspoeng:
    293
    Lite kø innenlands hvis man har fast track.

    Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen på å ankomme flyplassen under 40 minutter før avgang. Mye kan skje på veien.
     
    petrate, Skarven and oyvindm like this.
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har besøkt OSL for avreise rundt 50 ganger i året og ville nok satset på 1422 toget for min del.. :)
    Er meget sjelden security tar mer enn 5 minutter så lenge man har FastTrack.
     
    oyvindm liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Det er i forhold til normalen. I disse pandemitider er jo ingenting på stell lenger, men uforutsigbart.
     
  6. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,417
    Likes mottatt:
    3,203
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet hvordan det er ved ankomst om dagen? Skal hente en fullvaksinert som kommer fra et rødt EU-land fredag ettermiddag. Snakker vi 1 eller 5 timer kø? Fristende å booke en billig enveis i Norge bare for å få testet innenriksloungen mens jeg venter :p
     
    Last edited: 23. juni 2021
    milehigh liker dette
  7. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer an på når og hvor mange andre ankomster det er i samme tidsrom. Jeg hadde flaks på mandag, flyet fra Frankfurt landet noen minutter før flyene fra Malaga og København og jeg satt relativt lang fremme, så fra gate til jeg var ute i fri luft gikk det ikke mer enn 90 minutter inkl 30 min venting på svar på hurtigtesten.
     
    Rscott and kaiarne like this.
  8. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,417
    Likes mottatt:
    3,203
    Bonuspoeng:
    113
    Det høres lovende ut. Fra i morgen trenger man jo ikke teste seg heller, så da begynner det å nærme seg en normaltilstand.
     
    Last edited: 23. juni 2021
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Har vært der ukentlig i den senere periode og selv i går som det var usedvanlig mye folk var det lite kø i FastTrack..
    Lørdager er jo også den minst travle dagen på en flyplass.
     
    RoadKing liker dette
  10. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,305
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring fra 13/6: Ankom fra AGP via CPH, og via Flightradar så jeg at vi landet to min etter Wizzair fra Gdansk. Lynrask spurt fra rad 1 opp til passkontrollen, og gjennom der ila fem min (fullvaksinert). Bagasjen kom som nr 2 og 3, testing uten kø og de obligatoriske 20 min ventetid. Deretter inntolling av edel vin.
    Total tid fra gate ->P10: 48 min. Tror ikke det kan gjøres raskere.
     
  11. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,417
    Likes mottatt:
    3,203
    Bonuspoeng:
    113
    Takk! Vi får se i kveld. Nå slipper hun jo testing og utfylling av skjema også, så det er mulig rekorden står for fall :)

    Edit: Det tok 29 min fra gate til friluft, inkludert 10 min på Click&Collect
     
    Last edited: 26. juni 2021
    Insomnia4u, milehigh and EndreD like this.
  12. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    272
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Hola jeg lurer på det samme nå ettersom NRK refererer til seks timers ventetid for covid testing. Skal reise inn fra EØS, er selv fullvaksinert, men har med en småttis på under 3 år, som hvis jeg forstår det riktig må teste seg ved innreise? Kanskje flere kan rapportere hvordan ventetiden er de neste dagene. takk
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det forventes lange køer i grensekontrollen på Oslo lufthavn i sommer og det gjøres nå en siste finpuss for å klargjøre midlertidige ventearealer i terminalen. Kilde

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Ankom på fredag med to barn på 4 og 6. Rutinene er at de kun tester fra 6 år. De godtok riktignok frivillig testing av 4-åringen, men da måtte de sjekke med overordnede først.
     
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    NRK melder at "Lange køer opp rulletrappene fra togene og ventetid for innsjekk av bagasje må beregnes."

    Fulgt litt med på ventetiden på avinor sine sider i dag i sikkerhetskontrollen, og det virker nå som om de ikke har bikket 5 min en eneste gang. Med FT går det sikkert enda raskere.

    Men det er vel fortsatt slik at det kun er sikkerhetskontrollen i det nye terminalbygget som er åpent, og ikke den "dedikerte" fast-tracken til sas? Kjek ikke bortom da jeg var der på onsdag.
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,763
    Likes mottatt:
    57,028
    Bonuspoeng:
    293
    Men det er alt før sikkerhetskontrollen som tar tid? Kanskje ikke Avinor regner med den tiden?
     
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,710
    Likes mottatt:
    7,621
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer.

    Slik har det vært en stund nå: så det som pleide å være Norwegian fast-track er nå felles fast track for SAS og mange andre selskaper inkl Norwegian.
     
    OttoL liker dette
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,710
    Likes mottatt:
    7,621
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, Avinors online indikasjon på ventetid sier bare noe om sikkerhetskontrollen. Den er stort sett alltid rask (<10m, ofte mye mindre) på OSL, corona eller ikke.

    Søndag for en uke siden var det stor-kaos foran manuell innsjekk, men ikke et problem for meg selv siden jeg fløy domestic og gikk rett til fast track.

    Men jeg er langt mer spent på utreise til utland, som jeg skal teste om noen dager. Hvis absolutt alle, uansett kun håndbaggasje, må via manuell kontroll vil det ta lang tid...
     
    holmen liker dette
  19. Oppirumpadi

    Oppirumpadi Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Fløy med Lufthansa til Muc på torsdag. Hadde lastet opp covidpass fra Helsenorge på forhånd. Dermed var det bare å sjekke inn i Lufthansa-appen dagen før, og spasere rett inn.
     
    tobeornot999, OttoL and holmen like this.
  20. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg liker virkelig ikke FT hvor man "Sniker". Da er SAS sin dedikerte langt bedre, men SAS sparer vel noen kroner på å holde den stengt.
     
    markus, Eddie47, tobeornot999 and 2 others like this.

Del denne siden