Kambodsja og Vietnam på ti dager

Tråd i 'Reisemål' startet av LCH, 02. juni 2015.

  1. LCH

    LCH Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Har akkurat bestilt sommerferie til Asia av alle ting. Etter et par dager i Dubai og Singapore flyr vi til Siem Reap, hvor vi sannsynligvis blir i tre netter før vi flyr videre til Hanoi. Er to hele dager i Siem Reap tilstrekkelig (ser for meg at alle templene kan bli temmelig repetitivt), og er det verdt det å bruke dyrebare feriedager på å få med seg Phnom Penh også?

    Etter ankomst Hanoi er planen å ta toget til Nha Trang (er litt tognerd også... [​IMG] ), og så slappe av der i om lag fem dager, før vi drar til Saigon, hvor vi flyr ut fra på dag 11 etter at vi reiste inn til Kambodsja. Jeg tviler ikke på at både Hanoi og Saigon kan være interessante byer, men tanken er først og fremst å slappe av på en strand i Vietnam og spise god lokal mat, så jeg tipper at vi neppe kommer til å tilbringe mer enn én hel dag i én av de to vietnamesiske storbyene. Hvilken bør vi i så fall prioritere, og hva er et must å se på den korte tiden vi har der?

    Foreløbig har vi som sagt sett for oss Nha Trang som stranddestinasjon, men vi er åpne for forslag dersom det er andre steder som er minst like bra. Har sett meg ut Sheraton eller InterContinental som fristende bosteder i Nha Trang. Er det noen som har formeninger om hvilket som er å foretrekke, eller har forslag til andre hoteller som holder god standard?

    Jeg har postet tilsvarende på flyprat.no, så beklager til de av dere som er tilstede på begge fora. ;)
     
  2. sitrus

    sitrus EBG

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Har ikke vært i Vietnam, men i Kambodsja.
    Om dere ikke er spesielt interessert så tenker jeg at det går greit med en eller to dager for å se Angkor Vat. Vil anbefale en tur til Tonle sap, innsjøen hvor de har bygget en flytende landsby. Noe av det er litt turistifisert (f.eks krokodillefarmen), men det jeg syntes det var veldig fasinerende å se hvordan de bodde på innsjøen, med egne bygg for skole og baskeballbane. Selve sentrum i Siem Reap består vel egentlig bare av en hovedgate og det var ikke så mye å se der når vi var der sist, men det var i 2008.
    Vi tok toget fra Battambang til Phnom Penh, men det går visst ikke lenger. Ikke var det noe å anbefale heller ettersom det var ekstremt ubehagelig.

    I Phnom Penh er kontrastene store mellom de gullbelagte templer/palass og resten av byen. I noen gater luktet det så ille at Bangkok luktet godt sammenlignet med Phnom Penh. Vi besøkte et fengselsmuesum fra Røde Khmer tiden og killing fields, men ville ikke anbefale det om du reiser med barn. Har vært i konsentrasjonsleirene i Polen og Tyskland, og dette var verre.

    Sihanoukville i sør skal også ha nydelige strender (men vi fikk ikke tid til å reise dit).

    Ville i utgangspunktet anbefalt å bruke endel dager i Kambodsja, men når dere har begrenset med tid og ønsker mest strand og mat (slik jeg tolker det) så ville jeg nok satset på Siem Reap i to-tre dager (avhengig av hvor intr dere er i Angkor Vat), droppet Phnom Penh og dratt til strand (enten i Kambodsja eller Vietnam).

    Og Karaoke har en annen betydning i Kambodsja...
     
  3. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Vietnam er veldig bra, etter min oppfatning. Nattog er å anbefale. Er du først i Hanoi, så ville jeg unnet meg et døgn i Halong Bay. Det går an å kjøpe pakker fra Hanoi, hotellet hjelper deg med det. Ikke ta det billigste, da blir du/ dere bare skuffet. Ellers er Hanoi (og Ho Chi Mihn City) spennende byer. I Hanoi kan du jo vurdere derre (som jeg ikke har testet selv, men som jeg definitivt vil delta på, neste gang jeg er i byen); http://no.tripadvisor.com/Attractio...955-Reviews-Hanoi_Street_Food_Tour-Hanoi.html
     
    Satyv liker dette
  4. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
  5. LCH

    LCH Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for nyttige tilbakemeldinger! Det blir nattog fra Hanoi, ja, og den matturen har jeg fått anbefalt fra flere hold, så den håper jeg vi får testet. Er litt mer skeptisk til om vi rekker Halong Bay, men enten det eller Mekongdeltaet hadde vært topp å få med seg.
     
  6. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Skal definitivt følge med på denne tråden! Jeg skal fly til Hong Kong i februar neste år. Planen er å være der 2-3 dager og kanskje en natt i Macao, så fly til Hanoi og dra sørover til Saigon og fly tilbake til Hong Kong derfra. Har ikke vært hverken i Hong Kong, Macao, Vietnam, Laos eller Kambodsja før, så er ikke akkurat kjent. :)

    Halong Bay så jo helt fantastisk ut!
     

Del denne siden