Kampanje vs salg?

Tråd i 'Nyheter' startet av SASlovah4evah, 05. jan 2016.

  1. Hvordan definerer insideflyer en kampanje vs et salg? Undres, da jeg ser ulik sjargong om forskjellige selskap.
     
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Har ingen definisjon på dette, men mener at ved salg så skal det være betydelig reduksjon i pris(20-30-40-60% osv), men ikke det samme kravet ved en kampanje. F.eks kan man kjøre en kampanje med 3% redusert pris på alle varene, men kan ikke da kalle dette for et Salg.
     
    Last edited: 05. jan 2016
  3. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    kampanje og salg betyr akkurat det samme. og begge er like mye bullshit :)
     
    wreilert, milehigh and Kjakan like this.
  4. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror vel at selskapets egen definisjon også blir brukt av InsideFlyer. Men jeg er enig i at det er forvirrende, men det er sånn det har blitt. Lovens krav om å kalle det salg er at det må være en reduksjon i pris og at man må ha solgt varen til den tidligere prisen. Satt på spissen må man altså ha solgt et sete på den aktuelle flygningen til x antall kroner før man kan selge den til redusert pris og kalle det salg. En kampanje derimot kan brukes uavhengig av hva man har solgt varen til tidligere. Det kan jo være at man har satt veiledene pris altfor høyt og at man da kan ha kampanje for å få solgt varen i det hele tatt. Se på møbelforretningene som har kampanje og sier at prise er x kroner dyrere etter kampanjen. Lett å bli lurt, med andre ord.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Dette gjelder vel kun om man bruker sparpris/førpris?
    Og er det krav om salg til veiledende pris før det er tilbud/salg eller hvadetmåvære? Veiledende pris settes av produsenten.

    Ellers har jo fine uttrykk som gule priser, januarpris og en million andre som ikke betyr squat..
     
  6. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    DIn arbeidsgiver er veldig flinke til å ikke kalle salg for salg, så det kjenner du vel godt til... :p
    Men jo, det er et krav om å selge en vare til førpris før man kan kalle det salg. Det har vel vært ganske mange bøter fra Markedsrådet til mange aktører om dette, spesielt i møbel- og elektronikkbransjen. Derfor disse kampanjene i stedet.
     
    RoadKing liker dette
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg jobber ikke lokalt i Norge så dette kjenner jeg ikke så godt til, derfor jeg spør :)

    Men jeg vet at Danmark er langt verre enn vi er i Norge. Der kjører de såkalte spar-priser hele tiden. En vare ligger til 9999,- i 7 uker og vips 3999,- spar 6000 ! og folk tror på det.. grøss og gru... Trenger ikke å ha solgt noe, bare vært priset i 7 uker.
     
    Kjakan liker dette

Del denne siden