Kan ikke Plus og Business kombineres på bonusreise?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Norwegian_Traveller, 07. febr 2023.

1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,189
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror endringen like mye var myntet på å redusere trykk på kundeservice, men det motsatte har jo skjedd, siden «alle» må ringe inn for å legge på feeders, og ingen endringer kan gjøres selv på nett

holmen and Norwegian_Traveller like this.
  2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,076
    Bonuspoeng:
    183
    Tidligere har man kunnet endre for en veldig lav pris, og dermed er terskelen lav for å endre. Dette tar mye tid hos SAS, og har dermed en kostnad. Ved å heve gebyrene oppnår de enten 1) At færre ringer inn eller 2) at de får riktig kompensert for tidsbruken.
    En kundevennlig, og kanskje kostnadseffektiv løsning er om SAS får ordnet det slik at man får endret online. Da kan de ha diffrensiert gebyr online. Et annet alternativ er å være litt rausere på biz-billetter fra Skandinavia. Bortsett fra OSL og ARN så har biz-setene en ganske liten merkostnad.

Til syvende og sist handler det jo om tilbud og etterspørsel. Så lenge SAS selger de setene de ønsker så er det jo ikke så viktig for dem om mange her inne må sitte å knote med bonusreiser. SAS har vel sagt at 50-60% av bonusreisene er innenriks, så den store massen føler sikkert de får god verdi for poengene. Vi utgjør en såpass liten gruppe og en så liten del av omsetningen at jeg helt ærlig tror at SAS ikke bryr seg så mye om det så skulle komme en klagestorm fra oss her.

Ting vil neppe bli bedre før SAS ser en negativ trend i fyllingsgraden. Det er tross alt bedre å selge seter for cash enn å selge seter for poeng, hvor de allerede har fått betalt for poengene.

FlyerOslo liker dette
  3. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,614
    Bonuspoeng:
    93
    Endringer var gratis før så fra gratis til 750 for interkontinentale reiser er det et gigantisk hopp. Og endringer har vært helt vanlig. Gå gjennom "Dine vellykkede bookinger..."-tråden de siste 10 årene og du vil finne en haug med endringer. I mange tilfeller måtte du booke langstrekkene først og så endre med flighter som passet, spesielt i Star Alliance, men også SAS-reiser. Og mange av de som er størst nerder av oss har også status, og er blant SAS´ mest lojale kunder.

Dessuten ser jeg ikke helt hvorfor det tar så lang tid for SAS å endre billetter. Før endringen 1. februar 2023 så tok alle endringene jeg foretok meg under 15 minutter, inkludert billettering. At SAS har systemer som det nå tar månedsvis, det er jo ikke akkurat effektivisering.

Med feeder-problemstillingene har SAS gitt seg selv enormt mye merarbeid, som ja koster dem, men alle endringer burde vært priset maks 200 kroner. Eventuelt gratis for EBG+

f1y and tobeornot999 like this.
  4. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,936
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var det Sanna sa på Evening of conversation. Hun reagerte på at noen booka en tur til Singapore, og en uke senere booka om til Bangkok feks.
    Forklaringen er jo selvsagt dårlig tilgang på de billettene man vil ha, og man endrer om det så dukker opp en mer praktisk reise.

De skulle vurdere om det var mulig med feks 1-2 endringer til 150 kr slik at man fikk lagt på retur, men samtidig da begrense antall "unødvendige" endringer fra deres ståsted. Spurte også om de kunne vurdere om feks EBD fikk feks 4 slike billige endringer, men det var fullstendig uaktuelt. Diamanter var visstnok de verste, og endret reiser gjerne 5-10 ganger.. ;)

Det går oppimot en time arbeid per endring ifølge henne.

5. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,347
    Bonuspoeng:
    293
    En effektiv kundebehandler, som jo må ha en lunsjpause som alle andre, har 100% utilisation etter 7 endringer som kommer inn på en tilfeldig dag, med andre ord.

Da er det IT-systemene bak som gjør håpløst lite for å bidra til effektivitet.

Endringsgebyr burde i så fall vært flere tusen kr om dette skulle nærme seg å betale for lønn, sosiale kostnader og overhead/opex for vedkommende.

Hadde ikke gått greit i min bransje. Men vi tjener penger. Det har jo nesten aldri SAS gjort, med unntak av noen utvalgte glad-år :p

6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,076
    Bonuspoeng:
    183
    Sist jeg booket en reise på telefon var samtalen 1 time og 10 minutter. Dette var en kombinsasjon av at den ansatte var litt fersk og at jeg skulle booke steg for steg, samt betale med voucher. Endringene går ofte til back office, i sjeldne tilfeller kan enkelte utstede endringer på direkten, og da skal noen andre også bruke tid på det. 1 time i snitt høres voldsomt ut, men at det tar en plass mellom 15-30 minutter i snitt per endring er ikke utenkelig. Da er det logisk at 0 for SK-reiser og 150,- for ST-reiser er for lite.

Jeg forstår de som har reelle endringer, feks at de ønsker å reise et annet sted eller på et annet tidspunkt. All den der, legge til utreise, så hjemreise, så feeder hit, så feeder dit, så forbedre feeder etc., det er jo forsåtelig at SAS ikke ønsker det. Jeg synes SAS kunne differensiert på endrings- og kanselleringsgebyr basert på dato til avreise, men det er kanskje vanskelig å kommunisere og håndheve på en god måte.

Jeg antar det er en viss korrelasjon mellom status og antall poeng, og dermed også antall bonusreiser. Så det gir mening at Diamantene er de verste.

Man kan også stille seg spørsmålet om feeder-problemstillingen først og fremst er et problem for oss bonusnisser, eller om det også er et problem for SAS. Så lenge SAS ikke ser det som et problem, og de 750,- NOK kompenserer for tiden, så tenker jeg at de er happy med situasjonen. Aron og andre har vel referert til at det brukes poeng som aldri før, og så lenge de ser på totalen så er nok det det viktigste for dem.

SAS sa i starten at de skulle prøve å ta tak i O&D-begrensninger, men har vist liten vilje til å gjøre noe med det. Selv på egne billetter. De har også sagt at de skal få på plass mixed-classes, men dette drøyer også. SAS virker til å være litt i en skvis mellom ønsket om å være transperente og det å dele informasjon til riktig tid. Det er nå 7 måneder siden man 'snart' skulle kunne bruke poeng på TP-reiser, og SQ har vært 'snart' i 5 år. Det er et par quick-fix som hadde hjulpet mye på 'våre' problem
    - SQ-bonusreiser
    - Lande en avtale med MU
    - Mixed classes
    - OJ online
    - Ikke love ting før det faktisk er en realistisk tidsplan
    - Bedre tilgang på I-seter inn til CPH

Så er det helt åpenbart at SAS har en utfordring på kundeservice. Det er alt for mange som rapporterer om kundebehandlere som kommer med feil informasjon og ting som blir liggende uten at noen tar tak i problemene, som igjen fører til merarbeid

I mellomtiden tror jeg det beste vi kan gjøre er å bruke markedsmakten vår. Så lenge vi finner det verdifullt danser vi etter SAS' pipe. Eller så kan vi gjøre som Klaffen å agere etterhvert som vi føler verdien er tilstrekkelig eller ikke. SAS kommer nok kun til å styre etter bunnlinje.

Last edited: 13. febr 2026
  7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,045
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo heeeeelt normalt. Ser man for eksempel etter en tur til USM så går det jo fly dit fra SIN. Men det er enklere og billigere fra BKK så dukker det opp fly dit så bytter man :p

Og når de i en periode insisterte på at SIN skulle koste enda mer enn resten av Sørøst-Asia så sparte man noen poeng og. Godt det forsvant igjen

Det var vel også en effekt av at det å avbestille og bestille på nytt kostet 450 kroner og ombooking var gratis, men nå er det jo avbestilling som har blitt billigst..

8. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,614
    Bonuspoeng:
    93
    Det som før tok minutter, tar plutselig en time? Hvorfor? Hvorfor må ting nå til backoffice som agentene ordnet helt fint mens du hadde dem på telefonen?
    Ineffektive systemer, manglende kompetanse og tekniske begrensninger som gjør at "alle" må ringe inn. Det må vi kunder betale for....

Dette er reelle bookinger og/eller endringer jeg har gjort:

SA-kombo med LH SVG-FRA-ORD og UA ORD-LHR-OSL-SVG, utreise i business for tre, hjemreise i business og øko. Endring til én person, endring til LH F FRA-ORD og la til ORD-MSP, samt Plus LHR-OSL-SVG: Hele samtalen tok under 15 minutter, hun brukte litt tid på LHR-OSL-SVG, faktisk tok det lengst tid av alt. PDF med billetterte billetter kom i det jeg la på.

Endring av bonusreise for fire til USA, mindre endring men måtte ha hjelp. Agent sendte PDF for sjekk av navn under samtale, og PDF med ferdig billetterte kom under samtalen. Hele samtalen under 10 minutter. Dette var ren SAS-reise.

Tenk på alle de som brukte Wien-trikset før, og som endret i vilden sky.....mange av dem fikk ordnet det kjapt.

Så er det et poeng med kompetanse og kundeservice. Før i verden kunne en epost til Vibeke og kollegene hennes fikse det meste. Bookinger, endringer, spørsmål, ja det var ikke måte på. Så ble den danske gull/diamanteposten nektet å svare norske kunder....

Å ha gode datasystemer som faktisk effektiviserer driften, er alfa og omega i mange bransjer. Hvis det er én bransje jeg tenker kunne spart store summer på dette, så er det luftfarten. Jeg ser ikke helt hvorfor en agent eller flere skal bruke én time i snitt på det som før var "noen tastetrykk".

Altså fire ganger så lang tid som for få år siden. SAS kan fortelle skrøne på skrøne, og så må vi bare tro på det...

Kjetil L, Schlandy and kongenamundsen like this.
  9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,305
    Bonuspoeng:
    183
    Tror SAS har gitt opp å gjøre kundeservice og lar systemet sture dårligere og dårligere helt til det ikke funker noe mer. KLM skal la over allikevel, så hvorfor bry seg om det?.... Kan være det blir bedre til høsten, men har inntill videre slått av Trumf overføring til SAS slik at jeg ikke brenner inne med poeng som jeg får brukt til en meningsfull verdi.

Jeg ser at det er bedre å ha 14 815 Trumf poeng på bok, eller litt mer, slik at jeg i forbindelse med en kampanje på overføring avpoeng kan hoste opp 200 000 poeng på en gang og bli MC Premium Nivå 4 på ett blunk og nyte de fordelene i to år, og da kun hvis jeg troverdig kan finne en BIZ billetter til Asia jeg kan bruke dette på. Hvis ikke, så kan jeg heller kjøpe Avianca Poeng på kampanje og bruke *A i stedet for.

10. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,331
    Bonuspoeng:
    183
    De burde jo bare ha gjort dette enklere, både for oss og kundeservice. Jeg hadde tilogmed godtatt flere kr i avgift.

Upcoming familietur nå:
    - Måtte splitte på 2 bookinger pga CT med dertil ekstra bestillingstid via tlf
    - Flere samtaler for å purre billettering
    - 1 endring på begge for å få til feeder outgoing.
    - Billettering skjedde bare på en av bestillingene. Måtte purre flere uker og da mista en feeder. Fikk ringt inn og lagt på igjen.
    - 1 endring på begge for å legge på delvis feeder på retur
    - 15+ telefonsamtaler for å legge på return feeder ila 6mnd. Kun mulig for SK og ingen har ledig.
    - Endte opp med å kjøpe billetter hjem (ca 10k)
    - Ender vel opp med å ditche siste delvise feeder return på award bookingen (i stedet for å ta endring fee og dertil sjanse for at billettering blir kødda til)

Bonusbilletter er bare en privilegie for alle del, men dette er mye unødvendig tid for alle parter.

Last edited: 14. febr 2026
    Cumulus, Spielhaug, Rapolo and 3 others like this.
  11. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    403
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er nysgjerrig på økonomien i å kjøpe Avianca-poeng. Hvor mye må du ut med i kroner og øre for en interkontinental reise i business?

12. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,305
    Bonuspoeng:
    183
    Du bør skaffe deg en avianca konto først, for den må være ett år gammel før du kan begynne å kjøpe poeng.

Del denne siden