Kan man beholde pass når man søker om nytt?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Icarus, 06. mai 2016.

  1. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Da er det på tide for å søke om nytt pass. Etter alle solmerker å dømme må man levere inn det gamle passet sitt når man søker om nytt. Selv om man ser bort i fra alle sentimentale grunner til å ville beholde passet sitt (stempel, osv) er dette et problem. Det forutsigbare problemet er at jeg har en ny reise planlagt såpass snart at jeg ikke helt stoler på at et nytt pass vil komme frem i tide. Det mindre forutsigbare problemet er at jeg rett som det er kan risikere å måtte fly utenfor Schengen i jobbsammenheng på et par dagers varsel.

    Hvor strenge er politiet på innlevering av gammelt pass når man søker om nytt? Kan man be om for eksempel å få nytt pass sendt til stasjonen og levere inn det gamle når man plukker opp det nye?

    Jeg er sikker på at det må være erfaringer med dette her inne, og tenkte derfor at det kunne være greit å hente inn noen erfaringer før jeg spør politiet og får et kontant "nei".

    Takk!
     
  2. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har byttet en del pass de siste årene, har ikke levert inn noen av de gamle bortsett fra duplikat pass som ikke har gyldige visum i.
     
    Icarus liker dette
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Byttet pass nettopp. Tok med det gamle, men fikk beholde det etter de hadde laget noen huller i det og umyndiggjort det :)
     
    Icarus liker dette
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,517
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan beholde og bruke det gamle passet til du får nytt, men da må du møte opp å få passet utlevert mot at du har med det gamle og får noen hull i det. Du får ikke beholde det gamle hvis du velger levering hjem i posten.
     
    Icarus liker dette
  5. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Flott, takk skal dere ha! Har absolutt ingenting imot å møte opp igjen for å hente passet.
     
  6. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Samme erfaring her - bestilt nytt, og tok med det gamle da jeg hentet det nye. Fikk hull i det gamle passet, og kunne ta med begge hjem :)
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Om du får arbeidsgiver til å skrive at du har behov for et ekstra pass pga visasøknader osv er det uproblematisk å ha to pass. Jeg har hatt det. Greit om en vil unngå enkelte land´s stempel for å komme inn i andre.
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Blitt strengere praksis på nødpass, men du får det på Gardermoen (og andre passkontorer mm) om nytt er på vei i Posten. Garantert om leveringstiden ikke er holdt (10 dager), ellers etter skjønn.
    Ellers er som nevnt ekstrapass med gyldighet 2 år tingen. Behovet må begrunnes. I Oslo typisk med egenerklæring.
     

Del denne siden