Kan noen forklare meg hvorfor?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av andrethaugen, 18. sept 2023.

  1. andrethaugen

    andrethaugen Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Driver å titter på mulig familieferie i desember. Mamma og pappa bor i Telemark, og søster i Lillestrøm på studentbolig. De bruker da OSL. Jeg bor i Kristiansand. Planen min var å reise herfra til hjem til Telemark eller Oslo og hoppe rett på fly fra OSL. Men hvorfor er det billigere for meg å reise fra Kjevik via Oslo og ut, enn direkte fra Oslo? Nå er det ikke sikkert det blir London, og dette gjelder sikkert på flere reiser/ruter.

    Hvorfor er det sånn? At det reisen blir billigere for meg, som evt reiser lenger og har en ekstra flyvning? Makes no sense to me..

    Eksempel. En reise KRS - OSL - LHR 737,-. Avreise KRS 10:30, ank OSL 11:15, avg OSL 13:05, ank LHR 14:30.

    Samme fly fra Oslo til London 1710,-, altså nesten en 1000,- lapp mer. Hvorfor? :)

    Hilsen,
    André
     
  2. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    188
    Likes mottatt:
    210
    Bonuspoeng:
    43
    Høyere etterspørsel fra OSL enn KRS.
     
    Spielhaug liker dette
  3. andrethaugen

    andrethaugen Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Men flyvningen er den samme? Nå ble ikke dette reisealternativet aktuelt likevel, men likevel. Skjønner noe mer nå, samtidig ikke..
     
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    Det er så enkelt egentlig, at flyselskapene sitter med relativt gode data på hva vi reisende er villige å betale. Det har ingenting med hva det faktisk koster å drive flyet for flyselskapet.
    For å ta et litt mer spisset eksempel, så er viljen hos reisende til å betale en flyreise til syden mye større i skolenes høst- og vinterferie, enn en vanlig uke. Dermed skrus prisene opp i nevnte uker.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,349
    Likes mottatt:
    19,579
    Bonuspoeng:
    293
    Og for å underbygge dette, vi har ofte reist via CPH eller ARN til LPA fordi det er billigere enn å fly direkte.
    Spesielt horribelt er direktefly OSL-LPA i høst- og vinterferie. Da selges det kun fullflex billetter til 7-8000kr pr pers per vei...

    I denne perioden kan man ofte finne business til lavere pris.. Eksempelvs har jeg vurdert flere ganger Iberia, og @RoadKing (med forbehold om at jeg husker feil) tok denne ruten tidligere. OSL-MAD-LPA i C til lavere pris enn direkte med SAS/Norwegian....
     
    kongenamundsen and haifinn like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer. Iberia anbefales varmt. Ulempen er bare at de ikke flyr hver dag.
     
    anders82 liker dette
  7. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,254
    Likes mottatt:
    5,499
    Bonuspoeng:
    183
    Blir LX C på oss til Spania i høstferien. Riktignok fastlandet, og litt billigere en Kanariøyene, men SAS og Norwegian skal ha 20k for oss fire, og Swiss blir under 14.

    Har godt opplært ungdom som gjerne tar et stopp på veien hvis vi flyr foran.

    K
     
    holmen liker dette

Del denne siden