Dette gikk fint. På OSL spurte jeg pent om agenten kunne tagge hele veien, og hun sa hun skulle forsøke. Hun trengte BP og billettklassen, og etter det var det fort gjort. Som kjent må man hente ut baggasjen i USA uansett, men vi kunne da droppe den rett etter tollen. På LAX hadde de egne "recheck baggage" skranker på samme sted som man dropper allerede tagget baggsje, så vi kunne nok ordnet det der også. Har ikke sett lignende på EWR. På disse skrankene var det dog litt kø så vi sparte kanskje 5-10 minutter på og få ordnet dette på OSL.
På EWR så er det et hull i veggen på venstre side rett etter skyvedørene man slipper ut av bagasjehallen gjennom.
Har SAS noen sånn avtale med Alaska airlines? Så jeg får sendt bagasje videre med dem når jeg ankommer med SAS?
Har SK fra OSL til LHR og videre med SQ til SIN og deretter MLE. Retur fra MLE til SIN og FRA med SQ og siste strekket med LH til OSL. Alle strekk i C eller F. Ser at TG for tiden legger ut F seter fra både LHR og FRA 2 - 3 dager før og vurderer nå å endre utreisen fra SQ C til TG F. Blir jo en ekstra mellomlanding i BKK. Hvor stor er sjansen for å finne innsjekket koffert på båndet i MLE når man flyr 4 strekk med 3 Star A selskap ? Noen med erfaringer for denne typen ruting. Takker for all hjelp.
Vedr innsjekk på SAS interkontinentalt i C-klasse og bagasjetag; antar det er slik at om man skal få orange tag med «priority» så må bagasjen droppes på en betjent innsjekk hvor betjeningen fester denne på.Er det noen fordeler med å ha en slik oransje priority- tag egentlig?
Hvis du skriver ut bagasjetaggen selv, så står det Priority på den også. Men oransje tag får du bare i betjent innsjekk. Men om det utgjør noe forskjell, der vet jeg ikke.
Hallo... Jeg er evig gull og sjekker inn på betjent innsjekk og forventer orange priority bagasjetag!
Som oftest resulterer oransje tag at kofferten kommer sist på båndet på OSL. Seriøst, i teorien skal det sikre at kofferten din er blandt de første til å komme ut på bagasjebåndet, og i tilfelle overvekt på flyet, så skal ikke din koffert bli blandt de som kommer med neste fly (eller neste etter der igjen). Men i praksis? Jeg tror ikke bakkemannskapet gidder å tenke en kalori på det. Jeg har iallefall altfor ofte opplevd (på OSL riktignok) at minst halve flyet har fått bagasjen før min ankommer.
Jeg går selvfølgelig i betjent skranke selv, det er jo litt av moroa med å være EBG/D. Men, om det har noen påvirkning på om bagasjen kommer først eller sist, det tviler jeg på. Som @RoadKing sier, så er ikke priority så prioritert alltid.
Gammel tråd og ikke helt det samme spørsmålet, men med et SAS-fly FRA-ARN-MIA, hvor man tar sent fly FRA-ARN og overnatter der før man flyr ARN-MIA neste morgen, oppbevares bagasjen på ARN eller må de hente den ut og sjekke den inn på nytt neste morgen?
Forrige måned var planen å fly TRD-OSL (overnatting)- LHR-YUL og bagasjen ble lablet hele veien til YUL og kofferten overnattet på OSL. TRD-OSL-LHR var SK, LHR-YUL Air Canada. (det ble til slutt noe helt annet pga innstilt fly til LHR, men det er ikke relevant for svaret her)
Når jeg har spurt selskapene om dette før, bl.a. på OSL, har de sagt at det kommer an på kapasitet og praksis. Er visst litt opptil den enkelte flyplass om de tillater overnatting/lagring over natten. Så jeg ville tatt en telefon til ARN og hørt (Ikke SK-kundeservice, der får du ikke et svar du kan stole på). Da jeg jobbet som stuer på BGO hadde vi ikke Ang. OSL har to ulike agenter på SK-kundeservice sagt til meg at jeg må ta ut bagasjen og sjekke inn igjen i skranke også på vei ut fra OSL. Angivelig pga at ground service ikke har nok folk til å ta unna gjennomgående bagasje. Høres utrolig rart ut, så må legge inn en natt på hotell ved OSL for sikkerhetsskyld.
SAS kundeservice sier nå at stopover (sic) på ARN medfører at man må hente ut koffertene og sjekke de inn på nytt. Jeg har mailet Arlanda for å dobbeltsjekke
Alltid re-check av baggasjen på første landingsflyplass i USA. Uansett om man har boarding pass hele veien. På veien ut av landet igjen går det mer smooth, hvor baggasje feks MIA-CPH-OSL sendes hele veien allerede ved innsjekk på MIA.
Bekreftes! Og de er super-effektive, da jeg var der sist gang i forrige uke. Men veldig god hjelp i å ha tag på baggasjen fra før, med neste flight. Da tar det kun 3 sekunder for dem å scanne strekkoden mens de går nedover køen av passasjerer - og så tar de over baggasjen og slenger den på transport-båndet.
Det hørtes rart ut - med mindre du har gjort en kreativ booking med 2 forskjellige flights på forskjellige bookinger? Dersom du har FRA-ARN-MIA på samme billett-nummer, høres det merkelig ut om ikke bakkepersonellet på FRA kan sjekke inn både deg og baggasjen helt til MIA kvelden før avgang ARN-MIA. Uansett om du skal sove i Stockholm underveis
Det synes jeg også. Jeg vet at ved overnatting i Frankfurt går det, og der er det også mulig å sjekke inn bagasjen kvelden i forveien hvis man starter flyet i FRA, men det er kanskje en begrensning hos ARN. Mailet ARN og de var ikke behjelpelige med å svare, dette måtte jeg spørre SAS om fikk jeg tilbake. Vet at på FRA så er det en ekstraservice som flyselskapene må betale for, så det er ikke alle flyselskap som har denne avtalen: https://www.frankfurt-airport.com/e...-and-luggage/check-in-the-evening-before.html