Kompisen jeg reiser med til Nepal har ett dillemma, han har booket SAS GO PRO på hjemreisen fra BKK, men har jo tatt den første flyvningen ned til BKK. Hvis han kansellerer hjemreisen, vil han da få refundert billetten?
Denne kan være litt vrien, i utgangspunktet har han jo en refunderbar billett, men kansellerer han hjemreisen kan det være at turen bli repriset til en enveis billett, slik at det uansett ikke blir mye igjen å få refundert.
Det juridiske skal ikke jeg uttale meg om, men har inntrykk av at det er vanlig praksis - se f.eks https://insideflyer.no/forums/threads/kansellere-returen-etter-flydd-utreise-med-lh.16867/ Hos SAS står det under billettregler for Go/Smart/Biz Pro AFTER DEPARTURE CANCELLATIONS PERMITTED. NOTE - PARTIALLY USED TICKETS- REFUND THE DIFFERENCE - IF ANY - BETWEEN THE FARE PAID AND THE FARE FOR THE JOURNEY TRAVELLED. Utifra dette har de nok kontraktsmessig sitt på det tørre iforhold til reprising, kansellerer du hjemreise har du jo i praksis flydd enveis. Og hos SAS er jo det veldig dyrt. Om ikke hadde det jo vært et veldig enkelt smutthull for å bestille "billige" enveisbilletter (bestill T/R Pro billetter for å så kansellere hjemreisen)