Kansellering av bonustur "beste pris" og "beste tilgjengelighet"

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Trent600, 14. april 2021.

  1. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    En bekjent har en bestilling for 2 personer tur-retur NYC i slutten av mai. Utreise er standard bonus og hjemreisen er "beste tilgjengelighet". Han tok kontakt med kundeservice for å avbestille og fikk beskjed om at han da kun ville få igjen poeng for utreisen og det er jo naturlig siden returen vel er å regne som en normal billett.

    SAS kommer jo ikke til å fly noen av disse flightene fra Oslo og han vil vel etterhvert få beskjed om at han er flyttet over til flightene som går fra København.

    Spørsmål: Vil han kunne avbestille turen og få igjen alle poengene når SAS offisielt kansellerer SK907/SK908 fra Oslo?

    upload_2021-4-14_9-2-31.png
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis SAS avlyser OSL-EWR-OSL som er sannsynlig, vil han mest sannsynlig bli flyttet over til CPH, som du sier.

    Det er vel egentlig en regel som sier at så lenge ikke ankomst tidspunkt er endret med 2(eller var det 4?) timer, så regnes endringen som uvesentlig, og man har i utgangspunktet ikke rett til få tilbake summen som er betalt.
    Det er også mulig ikke denne reglen gjelder om det innebærer flere mellomlandinger.. som blir tilfelle her?

    tipper det ordner seg om han tar kontakt med SAS etter at han får beskjed om kansellert fly OSL-EWR-OSL
     
    Trent600 liker dette
  3. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar, bare prøver å få mest mulig harde fakta på bordet før man tar kontakt med kundeservice siden det kan være litt tilfeldig hva de sier der :)

    Synes disse EU reglene for flyreiser til tider kan være litt uklare og åpne for tolkning, men er de ikke ganske klare her?

    Hvis flyet blir innstilt, skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:
    1. Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
    2. Omrute deg slik at du kommer frem til bestemmelsesstedet så snart som mulig.
    3. Omrute deg til et senere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.
    Du har valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting, uansett årsak til at flyet blir innstilt. Dersom du velger å få tilbakebetalt billettkostnaden, må du være oppmerksom på at du ikke kan kreve at flyselskapet sørger for ombooking eller forpleining,

    https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/
     
    Lars J liker dette
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som han har en ganske god sak ja :)
     
  5. Sebzero

    Sebzero Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    Hei, Dette er det som står i mailen han vil motta fra SAS:
    "If you are not happy with your new itinerary you can get a full refund if you contact us within 10 days
    If you don’t take actions within the next 10 days, we’ll consider that you’ve accepted the new flight and your new contract with us. "
    og jeg har alltid fått avbestilt og fått alle pengene tilgode, selv med noen timers endring på billetten.
    Så, bør gå bra!
     
    Insomnia4u and Trent600 like this.
  6. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, når du sier det, har jo fått min andel av slike mailer det siste året...

    Det er et par ganger jeg ikke har fått mail og heller ikke fått ny routing, men bare oppdaget at det har vært kanselleringer av et leg når jeg har sjekket bestillingen på sas.no, men dette har typisk vært turer langt frem i tid.

    Da skal jeg be han holde et øye med innboksen sin og så kommer jeg til å følge med på når SAS kansellerer flighten.

    Takk for hjelpen.
     
    Sebzero liker dette
  7. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis en av reisene blir kansellert på bonus billetter som du sier, kan man da kreve å få samme type billett (i mitt tilfelle Business) med en raskere rute samme dag hvis det er ledige seter på flyet via en annen flyplass?
     
  8. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    "Kupper" denne tråden med et lignende (?) spørsmål. Har en booking med SAS ("SAS BONUS") i biz OSL-CPH-HND-CPH-OSL i mars 2022. Hvis denne blir kansellert, har vi da krav på på ombooking uavhengig av om det er ledige "SAS BONUS"-billetter?
     
  9. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det skjer mer enn 2 uker før avreise så trenger ikke SAS å gjøre noe, er det mindre så er det større sannsynlighet SAS ordner opp, da de risikerer EU komp.
     
    rgn liker dette
  10. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en lignende situasjon i høst med kansellert avgang til USA. 'Heldigvis' fant jeg ut av at den skulle bli kansellert på forhånd (satt opp med A340), og ordnet meg en backup-booking dagen før på beste tilgjengelighet for litt flere poeng. Jeg sier heldigvis, fordi når kanselleringen var et faktum, var det ingen mulighet for ombooking til en avgang innenfor 3 dager rund opprinnelig dato. Så det ble refusjon av opprinnelig booking og gjennomføring av backup, siden jeg hadde ikke-flyttbare planer under turen.
     
  11. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Ser faktisk ut som om SAS flyr...

    https://www.flightradar24.com/data/flights/sk983
     
  12. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Spenstig! Lurer på om de fikk et fraktoppdrag elns, for landet er vel fremdeles stengt for turister...
     
  13. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, det kan kanskje være forklaringen. Neppe mange passasjerer på det flyet.
     
  14. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Ethvert tilfelle der flyselskapet på eget initiativ setter deg på andre flightnumre enn det som står i avtalen er å anse som kansellering av opprinnelig flight og dermed har du full rett til kansellering og refusjon uavhengig av billettype i henhold til EC261.
     
    Insomnia4u and Upsaker like this.
  15. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er feil. De er pliktig å tilby omruting eller refusjon uavhengig av når kanselleringen skjer.
    14 dagers frist er bare aktuelt når det gjelder standardkompensasjon.
     
    Jeanette, Insomnia4u, kaiarne and 2 others like this.
  16. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Var det SAS som sa til deg at det ikke var tilgjengelighet innenfor 3 dager?
     
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Merkelig at de da kan skrive noe slikt på SAS.no
    SmartSelect_20211217-174715_Chrome.jpg
     
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Det er flyselskapet man reiser med som er ansvarlig for ombooking, så SAS har sitt på det rene her.
     
  19. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    De rører vel ikke en bilett utsendt av noen andre før avgang?
     
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, det er fint mulig og noe selskaper ofte gjør i forbindelse med ruteendringer og kanselleringer. Men SAS må innom og skrive ut ny E-ticket i etterkant.
     
    Jeanette liker dette

Del denne siden