Hvor fleksible er SAS etter automatisk ombooking etter kanselleing? De har kansellert en reise fra CPH til BGO og flyttet billetten til én av to andre direkteflygninger samme dag. Problemet er at flyet går kl 08.00 og det er litt upraktisk på siste dag av ferien. Den andre flygningen går kl 17.00 og er langt mer praktisk, men den koster 1800 kr ekstra per person. Hvor fleksible er SAS på dette. Kan jeg forvente å kunne få endret til senere flygning uten ekstra kostnad? Hvordan går jeg best frem for å slippe ekstra kostnad? Er statusløs.
Jeg har opplevd det samme flere ganger, og aldri hatt vansker med å få flyttet flyreisen til en annen avgang, sågar en annen dag. Opplever at SAS alltid framskynder flyreisen til en tidligere avgang samme dag, svært sjelden til en senere avgang. Virker som dette er noe som ligger inne som standard ved kanselleringer av avganger. Mulig du kan endre dette selv på nettet. Jeg har ringt SAS og aldri hatt vansker med å få flyttet til en senere avgang. Jeg er EBG.
Jeg håper og tror det ordner seg. Etter 2 timer og 46 minutter ble samtalen koblet ned. Prøver igjen... Krysser fingrene for at de ledige billettene ikke forsvinner før jeg får kontakt. Jeg regner med det blir rift om dem blant oss som er ombooket.
Jeg kom igjennom på andre forsøk etter 2 timer og 10 minutter, men agenten kunne ikke se de ledige billettene som jeg kan se. De ligger tilgjengelig både for ny-bestilling og i oversikten for å endre billett, men ingen argumentasjon hjalp. Mulig at billettene akkurat er booket av noen andre. Jeg gikk ikke videre til "Proceed to payment", så det ville kanskje blitt en feilmelding. Får forsøke igjen i morgen. Det blir vanskelig med agent-rullett når ventetiden er 3 timer
Hvordan er sjansene mine om jeg selv booker om til dyrere avgang og betaler mellomlegget? Kan jeg da forvente å få ekstrakostnaden refundert eller gjør jeg ting mer komplisert? Jeg har kanskje funnet ut hvorfor agenten ikke fant ledige billetter. Jeg er ombooket fra klasse S (SAS Plus) til T (SAS Go). På avgangen jeg ønsker er det ikke ledige plasser i Go, kun i Plus. Mulig jeg først må velge endring til Plus på avgangen jeg er satt opp på (uten ekstra kostnad ifølge sas.no) og så be kundeservice om endring videre til ønsket avgang. SAS kunne spart seg for mange henvendelser om selvbetjeningsløsningen var mer intelligent.
Hvis du har opprinnelig SAS Plus og på en eller annen måte har blitt nedgradert til SAS Go har du en pdf fra opprinnelig bestilling i en mail du fikk da du bestilte. Henvis til denne når du ringer kundeservice og hvis de ikke tror på deg, be om en mail du kan videresende opprinnelig bestillingsbekreftelse til. Du må kunne forholde deg til vilkårene du opprinnelig bestilte etter hvis det senere skjer endringer.
Men i alle dager, har SAS kansellert din reise i Plus, og gitt deg ny avgang i GO? Da vil jeg tro du har krav på en eller annen erstatning. Har aldri opplevd dette selv, og aldri opplevd at det ikke har latt seg gjøre å få nye billetter i Plus. Kan jo skjønne det om flyet nesten er helt fullt, men ellers er vel det den lille "dividerer" mellom GO og Plus fint kunne flyttes for å få dette til å gå opp.
Ja, det ser sånn ut. Opprinnelig avgang, som ble kansellert: Ny avgang: Nå kan jeg riktignok velge å endre til SAS Plus på den nye avgangen uten ekstra kostnad (eller faktisk med refusjon på 33 kr per person), men jeg er redd det ødelegger for sjansene mine for fritt bytte over til avgangen kl 16.55.
Jeg har brukt ca 3 timer på å komme i kontakt med SAS på chat. De kunne ikke røre bookingen. Men de kunne bekrefte at jeg ikke kan bookes om fra Go til ledige billetter i Plus. Jeg har nå endret til Plus selv og håper at jeg ikke har ødelagt for meg selv, ved å bekrefte endringen. Venter nå på svar på telefonen, men jeg regner med de stenger før jeg kommer igjennom. Edit: Ja, ble kastet ut av køen etter en time. Om ventetiden er som igår må du altså ringe 2-3 timer før de stenger for å komme igjennom. Prøver igjen imorgen...
Hva er poenget med den der chatten til SAS om de ikke kan gjøre noe som helst med bookingen? Jeg fikk beskjed om det selv, så endte bare opp med å avbestille hele greien og booke Widerøe istedenfor.
Ja, helt ubrukelig dessverre. Det var visst noe med sikkerheten som er bedre på telefon. Men bare glem å bli oppringt. Det er en helt egen gruppe virker det som. Ba dem videreformidle dette til sine overordnede, men holder ikke pusten akkurat
Du har nok rett. Ideelt sett burde disse kundene vært satt i stand til å finne ut av ting selv på nettsiden (og det er de sikkert også). Da kunne disse agentene brukt tiden på kunder som faktisk ikke kan hjelpe seg selv. Men det er selvfølgelig utopi.
Chatten har fungert utmerket for meg til å få klarhet i spørsmål. Glimrende når man sitter i öppna landskap og har gnagsår i ørene av ventemusikk
Jeg ringte igjen idag tidlig og kom igjennom etter ca 30 minutter. Nå som jeg hadde endret til Plus på ny avgang var det en smal sak å endre videre til Plus på senere avgang. Det var uten ekstra kostnad.
Nå henger jeg i linje på telefon - har ørekreft fra musikken... himmel. Psykodelisk... trenger sopp... Fikk DEN ombookingen i natt. Opprinnelig MOL-OSL-DUS. Så ble det MOL-OSL-SVG (overnatting) - CPH - DUS... Hva fa*** (EBP-ticket) De kunne ha stoppet i OSL og sendt meg videre neste dag (uten den SVG/CPH detouren), eller via BGO-CPH uten overnatting. UPDATE: Etter nesten en time på høytaler (slik at jeg kan jobbe ved siden) og utrolig mange forsøk på hjemmesiden med ulike browsere fikk jeg kontakt med en hyggelig svensktalende dame, som endret bestillingen på noen sekunder via BGO og CPH. 6 timer CPH er ikke dårlig for en liten bytur. Men SAS må løse sine tekniske problemer
SAS kansellerer og rerouter nå en bloc på OSL-AGP ruten, og nå ser jeg at flere av bookingene mine er satt opp med "the dreaded" 737-700 med blokkerte midtseter. Ergo stor fare for kansellering? Noen med innsideinfo?