Kansellert fly- får ikke tilbake bonuspoeng eller companion ticket

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Bramann, 25. april 2022.

  1. Bramann

    Bramann Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei

    Rett før pandemien booket jeg tur til Singapore via SAS, og betalte med poeng.
    Brukte også en companion ticket jeg hadde for å betale for en av sønnene mine.
    Pga. coviden ble flyet kansellert.
    På hjemmesiden til SAS står det:

    "Hvis flygningen din kanselleres, blir du tilbudt refusjon av poeng og avgifter. Poengene refunderes til kontoen din selv hvis de har utløpt etter at du la inn bestillingen.

    Kontakt SAS Customer Service for refusjon av utløpte poeng."

    Når jeg kontaktet SAS Customer service fikk jeg beskjed at jeg måtte ha avbestilt flybiletten min for å få refundert poengene.. selv om flyene ble kansellert.

    Stemmer det? Jeg finner ikke noe om dette i mailen jeg fikk når flyet ble kansellert. Ikke på hjemmesida heller. Har sendt inn klage til SAS, men føler de gir ganske f om dagen.
     
    travelislife liker dette
  2. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    535
    Likes mottatt:
    1,502
    Bonuspoeng:
    93
    Var det noen aktive flygninger igjen på billetten? Hvis ja er de gått i no-show og poengene er trolig tapt.
     
    travelislife liker dette
  3. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Kjip situasjon. Her tror jeg SAS bør være ansvarlig for å gi korrekt informasjon. Dersom informasjon ikke foreligger på din info om kansellert billett, så ta saken opp med forbrukerrådet og hør med de. Du kan også etter hvert vurdere forliksklage dersom ingen ting fører frem. Etter normal rettspraksis i Norge vil du trolig vinne frem dersom du ikke har fått informasjon om at du selv må kansellere billetten etter at SAS har kansellert din (første flyvning)?

    Dette er ikke OK fra SAS sin side dersom de ikke har informert deg om "no show" grunnet kansellert utreise billett. Flyselskapene har også et ansvar om å informere om sine rigide regelverk.
     
    furlong liker dette
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    SAS skriver alltid, i mailen man får ved kansellering eller endring, at man må melde fra til dem innen 15 dager.

    Hva som skjer om man ikke gjør det, vet jeg dessverre ingenting om. Men min egen erfaring er at de er veldig fleksible til å ordne opp, dersom man kontakter dem. Å la være å ta kontakt, for så å diskutere i etterkant har jeg aldri forsøkt - er altfor redd for flyselskaper til å la det gå så langt ;)
     
    travelislife liker dette
  5. Bramann

    Bramann Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei og takk for svar!

    Fikk egentlig bare to mailer fra SAS (som jeg booket bonusreisa via) og to Singapore Airlines som var like..

    Fra SAS:

    Hi,


    We have changed our flight schedule and unfortunately this has affected your trip NEZ9NW


    We apologize and ask you to visit:

    for rebooking or voucher options.


    For passenger rights please see:



    Kind Regards,

    SAS Customer Service

    This e-mail (including any attached documents) is proprietary and confidential and may contain legally privileged information. It is intended for the named

    recipient(s) only. If you are not the intended recipient, you may not review, retain, copy or distribute this message, and we kindly ask you to notify the sender by reply e-mail immediately and delete this message from your system.

    Thank you.

    E-mail is susceptible to unauthorised alterations which may corrupt the message of the e-mail. SAS Group only sends and receives e-mails on the basis that SAS Group is not liable for any unauthorised alterations.
     
  6. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Som nevnt over kansellerer ikke SAS hele din reise selv om ett segment kanselleres. Deres algoritme forsøker å finne et alternativ, men i mange tilfeller klarer den ikke dette. Da må man selv velge å ta aktivt grep for å kansellere hele reisen for å få full refusjon.

    Har selv opplevd dette et titalls ganger siste 3 årene, og har aldri turt å la bookingen ligge forbi utreisedato selv om jeg ikke da har dratt på den. Sørg for å kansellere den er læringen her.

    Om SAS bør kommunisere bedre hva som evt skjer ved ulike forløp? Absolutt.
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Og CT kan de "fikse på" når det gjelder utløpsdatoen.

    Etter de selv har kansellert, eller man skulle til Asia før 31. august 2022.

    Det krever en litt aktiv agent (og man kan gjerne ringe på nytt om det ikke gikk bra første gangen), men da får man ny utløpsdato på CT som er lik utløpet av måneden etter at agenten tok grep.
     
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Eva Air kansellerte min reise til Taiwan i Juni 2022 for en uke siden. Ringte nettopp SAS og de forlenget CT med 1 mnd.

    CT var opptjent Mai 2020 og utløp opprinnelig Des 2021.
     
    tobeornot999 liker dette
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Good!

    CT-telefonen eller vanlig tlf?

    Virker som flere har fått den samme responsen på vanlig SAS tlf også - og der er som regel ventetiden kortere. Spesielt om man velger engelsk språk og taster inn EBD/EBG nummer.
     
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    SAS vanlig nummer fungerer helt fint i 9 av 10 tilfeller etter min erfaring
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden