Kansellert og ombooket med Austrian. Krav?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Gullars, 27. sept 2018.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har i dag opplevd Austrian - på godt og vondt. Flyet fra Oslo til Wien gikk fint, men etter en del krøll i Wien ble flyet til slutt kansellert og vi ble booket om til en avgang som ankommer Salsburg 5 timer senere.

    Så da er jo det store spørsmålet hvilke krav vi har? Det er vel i hvert fall noe penger som jeg kan be om å få. I utgangspunktet flyr vi Economy Light. Er det i tillegg mulig å krangle seg til litt ekstrapoeng? :)

    Vi har leid en bil på flyplassen i Salzburg, men ettersom Hertz stenger kontoret 2030 får vi ikke hentet den ut før i morgen. Dekker Austrian transport? Tar en telefon til forsikringsselskapet også jeg, bare sånn for sikkerhets skyld.

    I mellomtiden slår vi ihjel tid på Austrian-loungen i Wien!
     
  2. salvesen

    salvesen Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Takk! Fin side. Sitter nå og tråler Austrian sine vilkår, og finner der følgende:

    IV. You are entitled to compensation amounting to:
    • (a) EUR 250 for all flights up to 1 500 kilometres;
    • (b) EUR 400 for all flights between 1 500 and 3 500 kilometres;
    • (c) EUR 600 for all flights of more than 3500 kilometres.
    Ifølge gcmap.com er OSL-VIE 1390km og VIE-SZG 269km (altså totalt >1500 km). Har vi da krav på EUR 250 eller EUR 400 når vi har bestilt gjennomgående billett?

    ———

    Og angående Hertz-bilen som vi ikke får hentet. Jeg fikk ikke tak i noen av reiseforsikringsselskapene mine (hvilket i seg selv er fascinerende), men er det noen som vet om taxi til og fra flyplass (for å komme seg på plass i kveld og tilbake for å hente leiebilen i morgen) dekkes? Han som vi skal bo hos ønsker å hente oss siden taxi er såpass dyrt, men jeg vil nødig tvinge ham til å kjøre en time hvis dette er noe som dekkes av forsikringen.
     
    Last edited: 27. sept 2018
  4. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    siden reisen din er over 1500 km så skal du ha 400 euro per pers om det er flere som reiser.

    Om du er i Wien enda anbefaler jeg deg og gå til service skranken til Austrian Airlines og forklar dem at du skal hente bil i Salzburg og at du ikke rekker å hente den siden du kommer forsinket. Be dem gi deg skjema om hvem du bør skrive til eventuelt e-mail adresse om ikke dem der direkte kan hjelpe deg. Tar du taxi, behold regningene, hvis du blir henta be dem dekke drivstoff til sjøføren som henter deg i etterkant (husk da å si tur/retur) blir fort 100 Euro der også (de tar du selv). Uansett skal reise forsikringen dekke alt + at du for de 400 euroene i kompensasjon, men prøv heller å send alle regningene direkte til Austrian og krev det meste av dem, det er deres feil at du er der du er nå. Lykke til og god tur videre. ;)
     
    Gullars liker dette
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for god hjelp!

    Hvis vi drar inn 2x EUR 400 på dette kan jeg ikke si at jeg er veldig trist over fem timers forsinkelse. Vi hadde jo ingen planer for kvelden uansett :)

    Da ber jeg kompisen min om å holde seg hjemme, så sender jeg kvitteringer på taxi til Austrian, eventuelt et av reiseforsikringsselskapene hvis Austrian ikke leverer.

    Var for øvrig innom den mest talentløse kundeskranken jeg noen gang har opplevd.
     
    Last edited: 27. sept 2018
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    250.
    Du kan ikke stacke turene slik. Det måles OSL-SZG, dvs 1350 km.
     
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Hmmm... Jeg fant følgende tekst på Forbrukerrådets nettsider (https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/):

    «Har du hatt dokumentert økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du også kreve erstatning for dette. Dette forutsetter at årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det påførte økonomiske tapet være en sannsynlig følge av innstillingen.»

    Jeg tolker dette dithen at flyselskapet IKKE dekker taxiregninger til/fra flyplassen, ettersom det allerede regnes dekket innen allerede gitt kompensasjon. Mener dere likevel at reiseforsikringen dekker dette?
     
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, det var jo kjipt :(
     
  9. ElinPelin

    ElinPelin Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    EU-kompensasjonen (i ditt tilfelle 250 EUR) er vel kun ment å dekke tort og svie.
     
    Gullars liker dette
  10. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Men turen går jo slikt, det er ikke direkte flygning heller. Du får jo tross "alt" poeng for "begge" turene ikke bare OSL-SZG slikt du nevner. Da jeg og broren min fløy en gang til Chicago via London og JFK ble turen regnet fra punkt til punkt og ikke i luft linje. Men jeg hadde krevd 400 euro og skrevet at det er over 1500km i henhold til ruta han hadde uten å nevne noe mer enn det.
     
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Ja du kom forsinket til bestemelses plassen og i henhold til reiseforsikring har du krav på det som må til for å ta igjen den "hoved" reisen som faktisk finner sted. Jeg skal finne den hos meg selv senere så skal du få se det selv.
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel ikke direkte sammenliknbart.
    Men for all del, ber man om for mye så er det ikke verre enn at man bare får det man skal ha..
     
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ber om 400 jeg, så regner jeg med at det blir 250. Fant det du beskriver i reiseforsikringen min, @SVG_flyer, så da praier vi bare en taxi og tar vare på kvitteringene. Takk for hjelpen!
     
  14. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Sant det ;)
     
  15. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Bare hyggelig ;).
     

Del denne siden