Kaosreisen - hvordan få refusjon?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av villivest, 30. juni 2022.

  1. villivest

    villivest Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg skal prøve å vært så kortfattet jeg kan på denne.

    Oktober 2020. Smittetallene var på vei ned, så jeg booket tur til Spania (Barcelona) for meg og mine to barn (12 og 15 år - jeg er aleneforelder). Så gikk smittetallene opp igjen. Ferien ble avbestilt og jeg fikk refundert alt som en voucher.

    Januar 2021: Jeg bestilte samme ferie for andre gang. Betalte med voucher + ekstra da prisene hadde gått opp. Skulle reise 19 juni klokken 0600. Mellomlanding i København og videre til Barcelona der vi skulle lander 12.30. Fra Barcelona er det planlagt å ta kollektivtransport til siste destinasjon nord i Spania, 4 timer unna med kollektivtransport. Siste mulighet til dette er dersom vi lander 16.00, for etter dette går det ikke kollektivtransport til byen vi skulle til.

    16 juni: Jeg sitter midt i hjemmeeksamen. Har satt telefon på viberering. Får en melding, ser at den er fra sas, legger den vekk. ADHD hjernen glemmer meldingen så jeg tar fullt ansvar for den, selv om det ikke virker som det hadde hatt så mye å si.

    18 juni: Vi bor på en øy og tar derfor siste ferge vekk. Sjekker inn på flyplassen ved midnatt, men ser at flyet fra København til Barcelona er kansellert (uten begrunnelse) og at vi er ombooket - og jeg får beskjed om å se på telefon. Tar den frem og ser at vi har fått et nytt fly neste dag og får tre valg:
    - Rebook free of charge
    - Cancel flight and request refund
    - Accept new flight

    Nye flyet er booket om til å reise 20 juni (neste dag) fra københavn og lande 18.10, så jeg velger rebook, men får ikke opp noen alternativer. Velger da Accept new flight - men får ingen informasjon om hva det innebærer eller hvilke rettigheter jeg da frasier meg. Tar samtidig kontakt med en lokal taxisjåfør på endelig destinasjon og hører om han kan hente oss, da det ikke går offentlig transport så sent, og det var ok. Skal nevnes at han er en lokal, hyggelig taxisjåfør som har operert med faste priser i 6 år. Jeg har ikke brukt han selv, men fått han anbefalt av en drøss med personer.

    19 juni: Vi reiser til København. Klokken er 07.30. Jeg går til servicesskranken og spør om det er mulig å ta et tidligere fly. De ombooker oss til et nytt fly som flyr samme dag via Palma Mallorca kl 16.05. Vi har da 40 minutter på oss til å rekke connecting flight, og lander 21.10 i Barcelona. Tar kontakt med taxisjåfør og gjør ny avtale. Takker ja til ombooking. Ber om å få kuponger til mat da flyet ikke går før 16.25, men får beskjed om at siden vi aksepterte ombooking så har vi ikke krav på noe. Får også beskjed om at dersom jeg hadde tatt flyet neste dag, hadde vi heller ikke hatt krav på hotell da jeg aksepterte ombookingen. Jeg får videre beskjed om at alle utlegg jeg får kan jeg sende til SAS og søke om refusjon.

    19 juni, ettermiddag: Flyet er forsinket med 30 minutter. Jeg snakker med skranken igjen og de sier de ikke får gjort så mye med det, og de har heller ikke andre fly til oss. Vi må bare håpe at flyet enten får medvind, eller flyet vi skal rekke er forsinket. Vi boarder til slutt flyet og lander i det vi ser flyet vi skal nå forlate nabogaten.

    19 juni, kveld: Jeg får kontaktet taxisjåføren. Han er irritert, for nå er sjåføren hans på vei til flyplassen. Sier at vi må betale uansett (hvilket jeg hadde regnet med), men at om vi klarer å hive oss på et fly så er de villig til å vente på oss. Kontakter skranken som representerer SAS (ikke SAS, altså). De sier at vi må hente bagasjen og løpe opp i avgangshallen. Der har de nye planer for oss, og vet at vi kommer. Klokken er nå 21.30. Skranken forteller at de kan booke oss om til et fly neste dag, og at de betaler for hotell og reise til hotellet. De visste dog ikke hvilket fly det dreide seg om, eller når det gikk. Vi risikerte derfor å sjekke inn på et hotell, bli ombooket til et fly og ikke rekke flyet. Alternativt kunne vi legge ut for fly selv, og søke refusjon direkte fra SAS. Da kunne vi være framme på Barcelona flyplass den kvelden. Han informerer oss at at det er ett fly som går til Barcelona med Vueling, men at SAS ikke har avtale med dem og derfor kan de ikke booke oss om til dette flyet. Jeg ringer taxisjåfør og han bekrefter igjen at han er villig til å vente på oss, og jeg velger derfor å bestille med Vueling. Etter vi bestiller får vi beskjed at Vueling flyet OGSÅ er forsinket, men gudskjelov ikke mer enn en time. Når vi til slutt lander kl 01.40 får jeg melding fra taxisjåfør om at Spania har et straffegebyr for ventende taxier på 25 Euro per time. Litt kjipt (og sleipt) å få den beskjeden etter 4 timer, men ikke så mye man får gjort med det.

    Vi ankom til slutt destinasjon 12 timer etter det vi først antok, 10884,19 NOK fattigere...

    Problemet oppstår selvsagt nå når jeg skal søke refusjon. Jeg får kun mulighet til å legge inn ett utlegg og 1 kvittering, og kjenner jeg egentlig bare er veldig forvirret ift dette med å søke refusjon og håper derfor dere kan veilede meg, eller om dere har noen gode råd? Jeg har hatt ekstrautgifter her til taxi, fly, mat og drikke.

    Om du orket å lese alt, takk.

    Hilsen sliten aleneforelder som syntes det var digg å komme hjem fra ferie.
     

    Attached Files:

    Eddie47 liker dette
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Sympati like ..
    Vet faktisk ikke hva du kan gjøre utenom å sende mail til SAS
     
  3. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Kjedelig (minst), men kudos for din tålmodighet oppi det hele.

    Dette med maks et vedlegg kan omgås slik: Lag ett PDF-dokument med alle dine utlegg, og last opp dette. Dette gjøres best på Mac, hvor du kan bruke programmet Preview for å sette sammen flere filer. Alternativt er PDF Expert også et slikt verktøy.

    Bruker du Windows, kan du kanskje bruke Snagit til å sette sammen flere kvitteringer, for så å lagre det som EN PDF-fil.

    Har også hatt flere vedlegg å sende til SAS, og det har fungert fint å gjøre det slik.
     
    Meursalt liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis man ikke er så innmari datakyndig, så kan man ta bilde av kvitteringene, og legge de inn i et Word-dokument. Og så lagre som pdf.
     
    marekz liker dette
  5. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    527
    Likes mottatt:
    1,499
    Bonuspoeng:
    93
    Enda enklere bare bruk www.jpg2pdf.com, last opp eller dra-og-slipp alle bildene og last ned "combined" pdf.
     
    holmen liker dette
  6. villivest

    villivest Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Takker for masse svar. Er sånn noenlunde datakyndig, så det skal gå fint å ordne alt innpå en pdf! Da prøver jeg å samle alt der, så ser jeg hvordan det går. Jeg er av og til litt for tålmodig, men det betyr også at jeg er sta, og gir meg ikke før jeg er fornøyd med et godt resultat! =)

    Igjen takk for svar!
     
    RoadKing and holmen like this.
  7. villivest

    villivest Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Da har jeg sendt avgårde, så får vi se hva de sier! Igjen, takk for hjelpen!
     
    Travellingalf and RoadKing like this.

Del denne siden