Kaukasus

Tråd i 'Reisemål' startet av Sindre, 01. jan 2017.

  1. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Nå som det nye året er i gang for fullt er det på høy tid å få bestilt noen flere reiser (har tre turer booket sålangt).

    Jeg har sett på Kaukasus en stund, og tenkte; hvorfor ikke nå. Planen er foreløpig å fly til Baku med retur fra Tbilisi (trolig med Air Baltic).

    Kan da bruke noen dager i Baku og omkringliggende område før man tar tog (evt. fly eller buss) til Tbilisi. Leie bil her og kjøre rundt i Georgia og Armenia, se på ting og gå litt fjellturer.

    Noen som har erfaringer med lignende? Har skjønt at man bør besøke Aserbadsjan før Armenia, men er det problemer andre veien også? Ellers virker det som det er ganske trygt så lenge man holder seg unna Abkhazia, South Ossetia og Nagorno-Karabakh.
     
    nonstop, Edvard, Chrisbgg and 4 others like this.
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Denne følger jeg med på! Lyst til å ta en lignende tur selv, ikke nødvendigvis i 2017, men man vet aldri.
     
  3. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Trur det er eit fantastisk område å reise i, vil gjerne dit sjølv! Vil berre gjere oppmerksam på at visum til Aserbajdsjan kan vere litt knotete.

    EDIT: Dei opnar for elektronisk visum frå 10/01/17, så ein bekymring mindre der.
     
    milehigh and Sindre like this.
  4. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Jepp, litt av grunnen til at jeg drar dit nå, prøver å boikotte land med knotete visumordninger, så da må man vel også belønne de som innfører bedre systemer ;)

    https://evisa.gov.az/en/
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan reise inn i de russiske enklavene i Georgia direkte fra Russland. Kombineres feks med en tur til Sotsji, og evt bestige Europas høyeste fjell, som er relativt kurant.

    NK kan også besøkes fra Armenia. Men som du antyder hold tunga rett i munnen ift stempler i passet. To pass (ekstra pass får man i Norge for 2 år) anbefales- i tillegg til riktig rekkefølge.
     
    Sindre liker dette
  6. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har vært i Georgia to ganger og anbefaler det. Det skal visst være knotete å krysse grensen til og fra Aserbajdsjan med tog og buss grunnet mye korrupsjon osv.

    Tblisi er en spennende by, men det er ikke allverdens å gjøre der. Et par dager sightseeing bør holde. Byen er ikke særlig stor.

    Anbefaler å leie bil og kjøre til Gori (Josef Stalins fødeby), Davit Gareja (Kloster på grensen til Aserbajdsjan). Disse er dagsturer. Lenger kjøreturer kan gå til Svaneti i fjellene og Batumi ved Svartehavet. Gori er på veien til begge disse, så da får du med den også.

    Trafikken kan være hektisk, men det er ikke særlig villmannskjøring. Veiene holder ok minus standard. Lite firefeltsvei utenom hovedstaden.

    Kan sikkert lage en mer detaljert rute om det ønskes.
     
    Sindre and milehigh like this.
  7. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Hmm, hvor knotete da? Så for meg at det er knotete på vei inn til Aserbadsjan, men tenkte at det kom til å gå greit ut. Inn i Georgia er vel greit?

    Takk for tips, skal se nøyere på potensielle destinasjoner, men de så lovende ut. Noen erfaringer med å kjøre bil fra Georgia og inn i Armenia? Tillater bilutleieselskapene det?
     
  8. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Antagelig verre til Aserbajdsjan ja. Dette har jeg ikke erfaring med selv, ble bare anbefalt å ikke prøve.

    Jeg leide ikke bil gjennom et vanlig selskap siden de av en eller annen rar grunn ikke har Lada Niva i stallen, så grensekryssinger vet jeg ikke. Ser ikke for meg at det er smertefritt i de landene der.
     
  9. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
  10. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    De har ikke hatt samarbeid med Star Alliance. Kun med Eurobonus med opptjening av ekstrapoeng. Tror ikke man har fått hverken lounge eller ekstra bagasje på reiser med dem.
     
  11. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    En jeg reiste med til Riga med Air Baltic kom ihvertfall inn på loungen i Oslo og Riga med EBG. Ekstra bagasje vet jeg ikke.
     
  12. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Hm, codeshare? Gjelder nok i så fall kun OSL/CPH - Riga, ikke videre.
     
  13. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Det kan hende, jeg fikk bare 150 Eurobonuspoeng og det sto Air Baltic, men vet ikke hva som definerer det som codeshare. Dette gjaldt da loungen på OSL på vei til Riga, og lougen på RIX på vei til Oslo.

    Hvis jeg uansett ikke hadde fått det er det jo egentlig en trøst. Eurobonuspoengene for billigbillettene er jo neglisjerbart uansett.
     
  14. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Da var flybilletter til Baku og tilbake fra Tbilisi bestilt. Neste punkt på planen er å bestille reise fra Baku til Tbilisi og ordne med leiebil i Tbilisi.

    Fra Baku til Tbilisi vurderer jeg det "kjedlige" valget å fly, eller å ta nattog. Nattog frister mest, men er vanskelig å finne noe info om det. Ifølge nyheter jeg har lest har de drevet med storstilt utbygging av jernbanen mellom bla. Baku og Tbilisi. Mange plasser står det at det skulle være ferdig i 2017. Har ikke funnet noe info om at det er ferdig eller hvordan man bestiller billetter. For den gamle jernbanen har jeg funnet noen reisebrev som bla henviser til en side som ikke eksisterer lenger for bestilling av billetter. Noen som vet noe om dette?
     
  15. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg pleier alltid å bruke Seat61 når jeg skal ta tog litt utenom de vanlige stedene. Til nå har informasjonen derfra stemt veldig bra for min del.

    Se http://www.seat61.com/Caucasus.htm - litt nede på siden der står det om tog fra Baku til Tiblisi. Tror det er en flott tur!
     
  16. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det er til den (muligens) gamle ruten, hvor nettsiden ikke fungerer lenger. Fant en nettside som fortsatt fungerte (med Google translate), men der gikk det ikke an å gjøre noe.
     
  17. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93

    Såpass ja.

    http://railway.ge/?web=0&action=page&p_id=479&lang=eng tilsier at toget går, og der virker som det er mulig å kjøpe billetter der.
     
  18. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Følger tråd, definitivt! Så kult, blir spennende!
     
  19. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Det jeg har lest på forskjellige reisesider indikerer at du kan måtte forklare deg på grensen til Armenia hvis du har vært i Aserbajdsjan, men det er definitivt verst den andre veien.

    Angående besøk til NK, Abkhasia og Sør-Ossetia så er alle de mulige å besøke, men i og med at UD har reiseråd på de, så vil ikke reiseforsikringen din være gyldig.
     
  20. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Jepp, men det skal jeg klare. Andre veien tror jeg ikke er mulig.

    Ja, har heller ikke noe spesielt ønske om å reise til disse regionene.
     

Del denne siden