Ikke er jeg ferdig med årets tur til Asia og jeg begynner å tenke hvor jeg skal reise til høsten neste år. Jeg skulle opprinnelig til Hong Kong i 2023, men den turen ble kansellert. Året etter reiste jeg til Seoul, og i år reiser jeg til Busan+Tokyo. Jeg har hatt lenge lyst å reise til Kina. Har sett endel videoer på YouTube, og det ser veldig fint ut der flere steder. Veldig god mat, fin natur, fantastisk fine (og rene) storbyer. Jeg har også hørt at man nesten må kunne lese og snakke Kinesisk, siden lokalbefolkningen snakker lite eller ingen Engelsk, og at nesten ingen skilt, plakater, menyer, etc. er på Engelsk. Dermed tenkte jeg Hong Kong burde være en grei første reise til Kina. Jeg leste noe om at Engelsk er mye mer brukt der enn på fastlandet. Men kunne også tenkt meg flere steder i Kina, som Shanghai, Shenzhen, Beijing, Changde, Chengdu Ikke mulig å oppleve alt på en gang, så Hong Kong tror jeg blir mitt første stopp i Kina.
Hong Kong er en (tidligere) britisk koloni, så der er det ingen problem. Ellers kan man enkelt ta Shenzhen og evt. Macau i samme slengen.
De største byene er også vant til turisme, så engelsk er ikke stort problem med mindre du beveger deg veldig ruralt.
Anbefaler på det sterkeste Hong Kong. Vært der noen ganger og har aldri opplevd at Engelsk ikke kan brukes. Hong Kong er en fantastisk by synes jeg, og dagene går alt for fort.
Tror ikke du skal bekymre deg for mye selv om du ikke kan kinesisk. Lenge siden nå, men har besøkt både Shanghai og Beijing alene før smarttelefonenes tid. Navigasjon var med kart og guidebok og kan ikke huske noen spesielle problemer og antar det er mye enklere nå med Google Maps og apper for transport (Didi?) og sikkert mye annet. Første gang jeg besøkte Kina var i 2005 på en spontan dagstur fra Hong Kong, er ikke lange togturen opp til Shenzhen.
Leste det er mulig å få dagsvisum, dersom man ønsker å ta bullet train fra Hong Kong over til Shenzhen, og videre innover i Kina. Hong Kong var sist jeg sjekket visumfritt for de fra Norge.
Før korona kunne man få visum til Shenzhen i inntil fem dager på grensen, men det gjelder bare i provinsen Shenzhen ligger i. Jeg gjorde dette, og det var en helt grei prosess. Nå kan man vel forholdsvis enkelt få visum til hele Kina(?)