http://www.vg.no/nyheter/utenriks/l...ontakten-dette-har-vaert-krevende/a/23876719/ Det fyste eg tenkte når eg leste denne artikkelen; Kan dette bety at det endelig vil være mogleg for nordmenn å få 72/144-timars transitt-visum for reiser til/frå Kina? Det hadde vore ein svært kjærkomen endring i så tilfelle, som vil gjera Kina til ein ganske attraktiv stop-over destinasjon (SAS har mykje ledige award-seter til Beijing og Shanghai).
Du drømmer nok riktig. Visum og formalia mellom landene må vi forvente ordner seg i løpet av et halvårs tid. Jeg vil gjette på at dette er på plass før sommeren
Og kanskje vi til og med får lov til å reise til Tibet igjen som har vært blokkert for nordmenn siden fredsprisen.
Har vært sånn ca 15x på shoppingtur i Beijing, men måttet begrense meg til 24t som er mulig for nordmenn. Økning til det andre siviliserte lands borgere kan vil gjøre ting betydelig enklere. Men da er ikke lenger stop over på flyprisen. 1. verdensproblem.
Dette er supre nyheter. Kanskje jeg endelig kan få bestilt meg en tur til fastlandet hvis de myker opp immigrasjon litt.
Det har ikke vært noe problem tidligere heller? Bare litt omfattende prosess for å få visum, men i hvert fall på PEK har det vært veldig kjapt med immigration og generelt veldig ryddig for min del.
Kanskje Kjos kan ta opp igjen forhandlingene med det kinesiske flyselskapet om å fly innenriks i Kina ... de ble jo avbrutt da Jagland delte ut fredsprisen ...