Kinesisk frustrasjon - trenger inspirasjon

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Chornelius, 09. okt 2018.

  1. Chornelius

    Chornelius Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Mine kloke venner,

    Hadde i utgangspunktet planlagt ei uke i Beijing i slutten av oktober, med SAS i C, men grunnet visumtrøbbel på den kinesiske ambassaden i Oslo ser turen ut til å gå ad undas. Problemet later til å være et meget dysfunksjonelt system for timebestilling på ambassaden: Man må bestille time på forhånd for å levere visumsøknaden, men å bestille time på internett er ikke mulig (pga. systemkræsj eller noe sånn) og om man trapper opp på Vindern rent fysisk blir man avvist med beskjed om å bestille time på internett. Catch 22! Turen er om < 3 uker og med mindre systemet mirakuløst bedres og behandlingseffektiviteten skyter fart er jeg fucked, men sånn er livet.

    Uansett - med mindre dere har noen kloke råd vedrørende min kinesiske visumfrustrasjon - ligger jeg an til å avbestille turen. Dette vil frigjøre en del EBP, slik at jeg vil få ca. 150.000 poeng og ei uke fri fra jobb til å gjøre hva jeg vil. Forslag?

    Jeg har lekt meg litt rundt på United.com selv, men føler fangsten er usedvanlig dårlig. Er jeg for sent ute? Finner ingenting i business til f.eks. Bangkok, Singapore, Kuala Lumpur, Seoul, Tokyo, Hong Kong - steder jeg trodde var "bankers", sånn i utgangspunktet. Gjør jeg det feil? Finner dere noe her? Reisetidspunkt er mellom 27. oktober og 4. november.

    Sånn egentlig, etter en gjennomlesning av overstående tekst, er jeg litt usikker på hva jeg spør om her, men hovedsakelig er det nok en liten frustrasjonsutblåsning mot Kinas ambassade (og meg selv, som er sent ute) - og et behov for videre reiseinspirasjon: Kan dere hjelpe meg å finne et reisemål i business som er enda fetere enn det Beijing ville vært?
     
    CrotchRocket and Ursa like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,649
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
  3. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Vi brukte visumservice, ingen problem og få visum med hjelp av dei:)

    Tok ca en uke fra eg sendte passene avgårde til dei var på plass igjen :)
     
    stein70000 liker dette
  4. Chornelius

    Chornelius Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for input! Problemet er bare at Visumservice lider av samme kaos på ambassaden som oss andre:

    "Vi opplever for tiden lang ventetid for å få booket tid for innlevering av visumsøknader på det kinesiske konsulatet. For øyelikket er ventetiden 3-4 uker. Merk at ventetiden kommer i tillegg til konsulatets behandlingstid. Vi anbefaler derfor alle reisende å søke i god tid før avreise."

    Så tror det er lite å hente der, dessverre!
     
    Shyneno liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Skal du reise alene eller sammen med noen ?

    Om jeg var deg og skulle reise alene hadde jeg latt Lufthansa F ta meg ditt hvor det var mulig å dra.. Og bare funnet på noe spennende derfra.. :)
     
    Wiolenze and watchaddicted like this.
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Bør være rimelig greit å finne noe i business på de datoene. Har du forsøkt søkekalenderen på SAS.no?

    Jeg booka bonusreise med avgang/ankomst +/-4 dager fra de datoene i går, og fant da mye i business østover på flere datoer. Søk på de lengste flyvningene først og finn passende connections deretter. Vurder også expertflyer og/eller KVS toolnom du føler for å investere et par kroner i søket, selv bruker jeg begge da de gjør alt så mye lettere.
     
  7. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Gått i samme felde som deg. Iflg visumservice er det fullbooket frem til 24/10 og ikke mulig å bestille time etter det pr nå:( håpløst
     
    Shyneno liker dette
  8. zeala

    zeala zee

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Du kan jo se om du finner billetter videre fra Beijing til et sted på de samme datoene du har? Det er visumfritt i 24 timer, du må bare søke om visum når du er på flyplassen. Så kan du nå bruke 2 x 24 timer visumfritt i Beijing ta - både på vei inn og ut :)
     
    morradi, henrikvd, Leon and 1 other person like this.
  9. Thberget

    Thberget Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    161
    Bonuspoeng:
    33
    Her har flere gått i fella. Vi er tre stykker som bestilte LH-F til Beijing for en tid tilbake når de hadde salg (50% rabatt i First fra Athen til Beijing). Planla å levere visum denne mandagen, på gode gamle måten med oppmøte på ambassaden (en stund siden sist jeg var i Kina åpenbart). Kom tilfeldig vis over at dette var forandret når jeg leste litt om dette i helgen.. Prøvde febrilsk å fylle ut de x antall tusen spørsmål som var i online søknaden. Men online systemet for booking av tid hos ambassaden feiler konsekvent, så enigi at det er en Catch 22 situasjon. Billettene er allerede betalt og selvfølgelig "no refund". Løsningen er at vi kjøper billetter til Seoul og tar festen der.. Noen som vet om 24 timers transit visum gjør at man kan forlate flyplassen i Beijing på vei tilbake (vi lander 4. november på ettermiddagen og har fly morningen etter til Frankfurt?)
     
    Last edited: 09. okt 2018
    Edin liker dette
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke for å stjele tråden men likevel:
    Er det «alltid» mulig å finne noe ledig med LH F på kort sikt (innen 14 dager), t/r?
     
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som det blir fest i Seoul da:cool: Et kjapt googlesøk viser følgende:

    24-hour visa-free transit in China, also called the 24-hour transit without visa (24-hour TWOV for short), regulates that visa is not required for air, train, and ship passengers transiting in mainland China for a stay of no more than 24 hours before heading for a third country or region.Sep 17, 2018
     
    Thberget liker dette
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Tilgjengelighet varierer vel litt fra rute til rute, men er man fleksibel nok bør man vel stort sett klare å finne et LH F-alternativ ett eller annet sted etter hva jeg har erfart når jeg har lekt meg på EF.
     
    Wiolenze liker dette
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,649
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Med tanke på denne fella kan det jo være greit å ringe Tallin? etter å ha søkt opp destinasjoner og se om det er mulig å legge på et legg til fra Kina?
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har i alle fall aldri ikke klart å få det til i de tilfeller jeg har skullet hjelpe noe med det så langt... :)

    (Dobbel negativ er gøy)

    Transitt er vel transitt ? :)

    Vi gjorde dette på vei hjem fra ferie i påsken.
    20 timer eller hva det var i Tianjin.. Tok litt tid å få det ordnet siden jeg har vært i terroristlandet Tyrkia, men det ble løst :)
     
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Noe å tenke på hvis kona ikke vil være med på tur :)
     
    Wiolenze and Gullars like this.
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ellers om du blir sparka ut hjemmefra og er muggen og ikke vil sove på hotell i samme by? :D
     
  17. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    28/10 er det ledig i SQ C fra FCO-SIN
    29/10 er det ledig FRA-BKK via DME med Lufthansa og Thai
    29/10 er det ledig fra IST-HKT i Turkish C

    Dersom du sjekker FRA-BOM 14 dager før er det nesten alltid Lufthansa F (747) tilgjengelig, f.eks er det det hele 3 dager i neste uke. Fra BOM er det nå Air India C tilgjengelig, og av og til F (A380) til SIN. Gjelder begge veier, men litt utfordrende å få sikkerhet i returen ettersom det må være 14 dager før her også for F (begynn å booke C og så bytt til F om det blir ledig). Ellers C veldig ofte på denne ruten. Via BOM også diverse andre destinasjoner med Air India C.

    Ellers kan via IST generelt være en bra rute østover med Turkish C.
     
    Last edited: 09. okt 2018
  18. Oysteinnor73

    Oysteinnor73 Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Jobber med å få visum selv og venter faktisk på at klokken skal bli 00.01, slik at neste dag bilr tilgjengelig ved ambassaden (25 okt)....4 minutter igjen ,)
     
  19. Oysteinnor73

    Oysteinnor73 Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Der var det i boks; 25 oktober deal done. Fremdeles 59 ledige "slotter" denne dagen... Lykke til!
    upload_2018-10-10_0-4-44.png
     
    OyvindN and Xflipper like this.
  20. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ville tryglet jobben min om å få lov å trekke ferieuka og få lov å ta den seinere i stedet :( utrolig kjip situasjon.
     

Del denne siden